Naar de navigatie Naar de inhoud

Zzper Patty richtte een netwerkclub op

Zzp’ers maken veel gebruik van hun netwerk. Je kunt deze contacten bij elkaar brengen en de kennis in je netwerk bundelen door een community of netwerkclub op te richten. Maar hoe pak je dit aan? Zzp’er Patty vertelt hoe ze haar eigen platform en community oprichtte en wat daar allemaal bij kwam kijken. ‘De gunfactor maakt het platform succesvol’.

Patty Golsteijn (34) is zelfstandig coach voor ondernemers, minimalist en was voorheen Virtual Assistant (VA). Ze heeft in de acht jaar als ondernemer al heel wat netwerkclubs en communities opgericht, waarvan www.regelhelden.com haar succesvolste is. ‘Virtual Assistants zijn zelfstandig ondernemers die veel digitale randzaken uit handen kunnen nemen van andere ondernemers. De toegevoegde waarde zit hem in het ontzorgen; ondernemers kunnen zich weer richten op het ondernemen. Ik kende veel VA’s en veel ondernemers en linkte die ook al regelmatig aan elkaar.’ Zo ontstond het idee voor Regelhelden; een online platform en community waar VA’s elkaar helpen en waar ze gelinkt worden aan ondernemers die hen via het platform kunnen inhuren. Ondernemers betalen de VA’s voor hun werkzaamheden; voor de ondernemers is het gebruik van het platform gratis. Inmiddels is het platform uitgegroeid tot een actieve community met zo’n 236 leden, die nog steeds groeit.

Van concept naar platform

Regelhelden is begonnen met een paar andere zelfstandig Virtual Assistants. Nadat Patty zelf stopte met haar werk als VA merkte ze dat de vraag naar VA’s vanuit ondernemers in haar netwerk er nog wel was. Ze twijfelde over de invulling van het concept totdat ze op een bekend platform voor tekstschrijvers stuitte. Ze kocht het concept over en bouwde het uit tot Regelhelden.com. Het overkopen van het platform was voor Patty de grootste investering die ze voor Regelhelden heeft gedaan: ‘Voor het concept betaalde ik zo’n € 3.000. Voor dit bedrag heeft de webbouwer het concept overgezet naar Regelhelden.com en extra technische mogelijkheden toegevoegd.’ Daarnaast maakt ze kosten voor het onderhouden van de website en het organiseren van workshops. 

In tegenstelling tot de VA’s vraag ik aan ondernemers niets. Zij betalen alleen aan de VA’s die ze via Regelhelden inhuren. Het wordt anders een administratieve rompslomp. Ik krijg er wel de gunfactor van ondernemers voor terug. Dat helpt het platform weer verder groeien.’ 

De Virtual Assistants betalen wel voor het gebruik van het platform. Zo biedt ze Virtual Assistants drie profielen; een gratis Sidekick profiel, een Superhero profiel voor €19 per maand en een Mastermind profiel voor €29 per maand. De Masterminds hebben toegang tot de community met webinars en offline bijeenkomsten samen met een team van experts. Ze betaalt hen uit via een kickbackfee: ‘We hebben afgesproken dat we elkaar 10% van de opbrengst geven als we klanten naar elkaar toespelen.’

Missende link

Voordat ze het platform live zette, deed Patty vooronderzoek naar de behoefte van haar doelgroep. ‘Sinds oktober 2017 zijn we live, maar daarvoor ben ik al Virtual Assistants gaan werven. Dat er vraag naar was, wist ik al. Het idee van Regelhelden is ontstaan vanuit een missende link tussen VA’s en ondernemers. Er waren al wel platforms, maar die waren niet voor iedereen toegankelijk; je moest eerst je gegevens invullen. Ik wilde er juist een open platform van maken.’

Onder ondernemers promootte ze Regelhelden door halfjaarlijks proefpakketten weg te geven, waarbij ondernemers tijdelijk gratis gebruik kunnen maken van een VA voor drie uur werk. ‘Op deze manier ervaren ze de toegevoegde waarde van een Virtual Assistant en kunnen ze kijken of het hen bevalt zonder ergens aan vast te zitten.’ Inmiddels hebben al ruim 200 ondernemers zo’n proefpakket afgenomen en zijn daaruit allerlei matches ontstaan tussen Virtual Assistants en ondernemers.

Workshops

Maar Regelhelden is meer dan alleen een online community. Patty organiseert regelmatig workshops en andere events voor zowel VA’s als voor ondernemers. ‘De ticketprijzen verschillen per workshop en lopen uiteen van een paar tientjes tot € 300. Het tarief bepaal ik aan de hand van de kosten die ik moet dekken en de waarde van de kennis die ik weggeef.’

Toegevoegde waarde

Die gunfactor is de drijfveer van het platform, vindt Patty: ‘Door mijn gezicht te laten zien tijdens bijvoorbeeld workshops en vervolgens online het contact met leden te behouden op het platform en in onze Facebook groep, blijven zij betrokken bij het netwerk. Dat is de sleutel tot een betrokken community.’

‘De community van Regelhelden bevindt zich voor een groot deel online op haar website en social media. Maar ook offline. Niet alle leden zitten bijvoorbeeld in de Facebook groep, die keuze is aan hen. Het is heel open en de VA’s gunnen elkaar veel. Werk wordt aan elkaar doorgespeeld en ze vragen elkaar als back-up als ze zelf op vakantie zijn. Met Regelhelden breng ik Virtual Assistants bij elkaar die normaal thuis achter hun laptop zitten. Ze hebben geen collega’s en het zijn geen concurrenten, maar het is een community. Ik probeer ze ervan bewust te maken dat je van elkaar kunt profiteren. Voor mij is de toegevoegde waarde dat ik ondernemers bij elkaar kan brengen, er zelf ook van leer en het mij en anderen meer werk oplevert.’

Het concept bewaken

Ze lijkt niet bang dat mensen er vandoor gaan met haar idee. ‘Ik heb de naam Regelhelden vast laten vastleggen, maar het concept niet. Het is niet zomaar een leeg platform, met een anoniem team. Ik ben echt het gezicht van Regelhelden en dat maakt het persoonlijk, dat valt niet te kopiëren. Daarom is het belangrijk om betrokken te blijven bij het platform en de community.’ 

Om het concept van het platform te bewaken, selecteert ze zelf welke VA’s er op het platform passen. ‘Het belangrijkste criterium voor mij is dat ze zichzelf ook profileren als VA. Dat doe ik door vooraf hun LinkedIn profiel of website te checken. Virtual Assistant is een breed begrip; daarom laat ik alleen VA’s toe voor wie het digitaal assisteren ook echt hun core business is.’

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.