Naar de navigatie Naar de inhoud

Zzp'er Dyonne Seedorf over social selling

Dyonne Seedorf (31) is eigenaar van Team Curly Girly. Ze verkoopt via haar webshop poppen met een donkere huidskleur en krullend haar. Door social selling in te zetten, weet ze een grote groep mensen te bereiken. "In Nederland, maar ook vanuit Amerika krijg ik orders binnen."

"Ik wilde altijd al voor mijzelf beginnen. Dit kwam echt op mijn pad. Ik ben bij de opvoeding van mijn dochter altijd al bezig geweest met haar positieve zelfbeeld. Door donkere personages in boekjes, maar ook door atleten als voorbeelden te noemen. Zo herkent ze zichzelf. Nayeli houdt niet zo van barbies, maar wel van de Team Curly Girly poppen."

Beperkt aanbod

Dyonne vertelt dat er een beperkt aanbod aan poppen met een donkere huidskleur in Nederlandse winkels te koop is. "Ik ben op zoek gegaan naar poppen en heb ze samen met een fabriek in China ontwikkeld en in een modern jasje gestoken. De gekleurde poppen spreken veel kleine meisjes aan, ook witte kinderen."

Grote groep mensen bereiken

De verkoop verloopt via de webshop. Naast verkoop via haar eigen netwerk zet Dyonne heel bewust social selling in. Wat is dat volgens deze ondernemer? "Het is contact leggen met je potentiële klanten via social media. Eigenlijk is het niet veel anders dan vroeger. Toen kreeg je een aanbeveling van bijvoorbeeld familie, vrienden en kennissen. Nu staan we door internet continu met elkaar in verbinding. Je bereikt dus heel eenvoudig veel sneller een grotere groep mensen. Met een klein budget!"

Persoonlijk verhaal

Door actief te posten op social media zoals Facebook en Instagram krijgt Dyonne klanten. Ze plaatst ongeveer een keer per dag een foto, soms met een persoonlijk verhaal erbij. "Ik vertel een klein beetje over mijzelf zodat het persoonlijk wordt. Ik merk dat dit werkt. Mensen willen nu eenmaal graag weten wie er achter het bedrijf zit, en als ze je dan sympathiek vinden, is een aankoop zo gedaan."

Crowd selling

"Ook maak ik gebruik van het crowd selling platform Sellify. Via deze website kan iedereen een product aanbevelen in zijn social media netwerk. Bijvoorbeeld op Facebook. Bij een verkoop na een aanbeveling krijgt hij een percentage van de omzet. Bovendien ontvangt de koper een korting op het product. Ook Sellify ontvangt een klein percentage. Dit levert mij ondanks de kosten die ik maak, veel op."

De influencer als verkoopkanaal

"Omdat ik op zoek was naar een manier om mijn doelgroep te bereiken, heb ik een influencer benaderd. Influencer Shanillia26 heeft heel veel volgers online. Ze wordt gezien als de expert op het gebied van natural en curly hair. Zodra zij iets zegt of bijvoorbeeld een filmpje post, zien meteen heel veel mensen dat. Haar vele volgers zijn precies mijn doelgroep. Ik heb een bericht gestuurd met de vraag of ze mijn product aan haar volgers wilde laten zien. Ik moest haar zeker 3 keer benaderen voordat ik resultaat had. Nee heb je, ja kun je krijgen. Het is een kwestie van doorzetten! Ze heeft uiteindelijk een heel leuk filmpje met haar kinderen gemaakt! Dit heeft echt een sneeuwbaleffect, door dit filmpje kennen veel volgers mijn poppen. En… het heeft mij niets gekost, ik heb haar hiervoor niet betaald. Ik heb alleen een pop toegestuurd."

Hoe vind je influencers?

"Wanneer je als zzp’er een influencer wilt inzetten, moet je goed weten wat je doel is. Hij of zij moet goed passen bij wat je doet. Als een influencers iets in jouw product ziet, zal hij of zij sneller met je in zee gaan. Zoek bijvoorbeeld op hashtags (#). Kijk hoeveel volgers én likes de influencer heeft. Geef vooral niet op. Mijn ervaring is dat belangrijke influencers moeilijk te bereiken zijn. Ze krijgen namelijk heel veel reacties en kunnen onmogelijk op alles snel reageren."

Tip

"Heb lef en wees een beetje brutaal. Er is zijn zoveel mogelijkheden om met leuke influencers samen te werken."

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.