Naar de navigatie Naar de inhoud

Zo worden bestaande klanten ambassadeur

Extra werk bij een bestaande klant binnenhalen kost u altijd minder tijd dan nieuwe opdrachtgevers vinden. Het is dus belangrijk om een goede relatie met de klant te hebben én te houden. Zó worden klanten ambassadeur van uw bedrijf.

Een goede relatie met een opdrachtgever of klant kan u in de toekomst werk opleveren. Tijd is kostbaar, voor iedere zzp'er. Toch loont het de moeite om te investeren in een goede klantrelatie. 6 manieren om ervoor te zorgen dat uw klanten ambassadeur worden van uw bedrijf.

1. Luister naar feedback

Of u nu een (web)winkel heeft, een zakelijk dienstverlener bent of timmerman: luister altijd naar feedback van de klant. Vraag na de klus of verkoop wat er beter kan. Geef terug dat u luistert en actie onderneemt. Laat zien of horen wat u naar aanleiding van de feedback heeft veranderd. Is het interessant voor andere klanten? Laat het ze ook weten. Met een mailing, op uw website, via social media of op een andere manier die bij uw bedrijf past.

2. Communiceer

Zo moeilijk lijkt het niet, maar toch laten veel ondernemers hier een steekje vallen. Blijf communiceren met uw opdrachtgevers. Bel ze bijvoorbeeld eens op. Eng? Ja misschien wel. Maar u zult zien dat het altijd wel weer wat oplevert. U staat in ieder geval weer even op hun netvlies. Denk ook aan andere communicatiemiddelen. Wees daarin wel altijd relevant en persoonlijk. Algemene communicatie schaadt juist het vertrouwen. U kent uw klant toch als geen ander? Maak er gebruik van.

3. Kom afspraken na

Wees eerlijk. Maakt u onverhoeds een fout, meldt het altijd. Fouten maken is menselijk. Spreekt u af om op een bepaald tijdstip te leveren, kom dit na. Ziet u in het proces dat het niet gaat lukken, wees op tijd en vertel het eerlijk aan uw klant. Niets is zo schadelijk als afspraken niet nakomen. Wees helder in uw offertes. Kleine lettertjes en adders onder het gras schaden het vertrouwen in uw zakelijke relatie.

4. Toon persoonlijke interesse

Behandel uw klant zoals u zelf ook behandeld wilt worden. Persoonlijke interesse tonen helpt in het opbouwen van een klantrelatie. Vraag hoe het met hen gaat en kom erachter wat er speelt. Door in te spelen op interesses van uw klant, raakt u wellicht de juiste snaar. Ook in de categorie persoonlijke aandacht: houd een kalender bij van de verjaardagen van klanten en stuur ze een kaartje. Zet daar een persoonlijke boodschap op. En als het een echt goede klant is, maak er dan een bloemetje van.

5. Geef iets weg

Beloon uw trouwe klant met iets extra’s. Dit hoeft niet altijd veel geld of tijd te kosten. U kunt natuurlijk een traditioneel spaarprogramma opzetten, of een eindejaarsgeschenk geven. Maar denk ook eens aan het weggeven van informatie. Beantwoord bijvoorbeeld vragen op internet op een plek waar uw klant zich ook bevindt, schrijf blogs of maak vlogs waar uw klant echt wijzer van wordt. Wat ook altijd goed werkt: een kopje koffie waarbij u een half uur gratis advies geeft.

6. Denk niet altijd in geld

Zaken doen gaat niet alleen om geld. Het gaat erom welke waarde u toevoegt. Verplaats uzelf in de schoenen van uw klant. Waar zit de pijn, wat kunt u voor hem oplossen? Wat is zijn doelstelling? Zijn grootste uitdaging? Denk mee. Wellicht levert het niet direct die opdracht op, maar door actief mee te denken met uw klant weten ze u straks echt wel te vinden.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube