Naar de navigatie Naar de inhoud

Mag ik even afrekenen?

Als eigenaar van een webshop of winkel wilt u het klanten gemakkelijk maken om hun bestellingen af te rekenen. Maar welke betaalmethode kiest u? Denk goed na hoe u transacties wilt afwikkelen: direct, op termijn, contant of achteraf. Er zijn steeds meer (online) betaalmodules. Dit zijn de 6 belangrijkste met hun voor- en eventuele nadelen.

1. iDEAL: online overboeken

Inmiddels de standaard voor internetbetalingen. Klanten betalen via de vertrouwde omgeving van Internet Bankieren. Voordeel van iDEAL is dat het bedrag meteen betaald is, en dat u uw dienst of product direct kunt leveren. Net als een gewone bankoverboeking dus. Nadeel voor de klant is dat hij betaalt voordat hij het product in huis heeft. Dat kan een drempel zijn om iets te kopen. De kosten voor u als bedrijf zijn afhankelijk van de bank die u kiest.

2. Creditcard: nu bestellen, later betalen

Met een creditcard kunnen uw klanten direct aankopen doen, terwijl het bedrag pas aan het einde van de maand wordt afgeschreven. Is de creditcard voorzien van het Maestro-logo (Mastercard)? Dan is het gekoppeld aan een persoonlijke bankrekening en moeten uw klanten een pincode invoeren. Voor betalingen met Visa is geen pincode nodig. Online betalingen met creditcard zijn gebonden aan een bepaalde limiet. De kosten voor u als ondernemer zijn afhankelijk van het aantal transacties. Klanten betalen wel rente voor uitgesteld of gespreid betalen. Bovendien is betalen met creditcard fraudegevoelig. Al komen de kosten van fraude meestal wel voor rekening van de creditcardaanbieder en niet voor u.

Is hetzelfde als kredietlimiet. Het bedrag dat u maximaal kunt rood staan of opnemen van uw rekening.

3. Paypal: tussenschakel bij online betalen

Paypal is een combinatie van iDEAL en creditcard: de klant registreert zich eenmalig met een e-mailadres, en een bankrekening of een creditcardnummer. Als de klant geld overmaakt naar vrienden of familie via de bankrekening is dit gratis. Bij overboekingen via een creditcard worden er kosten in rekening gebracht. Uw klant kan er ook voor kiezen om PayPal niet aan zijn rekening te koppelen. Hij vult dan regelmatig zijn saldo aan op een PayPal-account. Dit is handig om overzicht over de uitgaven te houden.

4. Achteraf betalen: geeft vertrouwen aan uw klant

Uw klanten achteraf laten betalen lijkt niet slim, want u weet niet zeker of de betaling wordt voldaan. Toch maken steeds meer webshops er gebruik van omdat het klanten de ruimte geeft om te betalen wanneer ze daartoe in staat zijn (bijvoorbeeld als het salaris is gestort). Ook zullen ze dan zeker weten of het product bevalt en betalen ze alleen voor wat ze willen houden. Zelfs fysieke winkels experimenteren met achteraf betalen. Dat kan bijvoorbeeld al bij 65 winkels van de online kledingzaak Open32. Met achteraf betalen bewijst u uw klant een dienst. Hij zal dat waarderen en het vertrouwen hebben dat ook ú uw verplichtingen nakomt. Betaalt uw klant toch niet? Dan kunt u zich aansluiten bij een garantstellingspartij. Dit zijn dienstverleners die betaalmethoden leveren. Met deze betaalmethoden wordt de afhandeling van het betaalproces overgenomen en wordt u gegarandeerd uitbetaald.

5. Betalen onder rembours: zekerheid van ontvangst

De bestelling wordt betaald aan de postbode, die het pakketje aan de deur komt brengen. Uw klant betaalt het aankoopbedrag én de verzendkosten bij ontvangst. Betalen onder rembours geeft uw klant het voordeel dat hij pas betaalt als hij de bestelling(en) ontvangt. Als leverancier mag u hier geen slaatje uit slaan. Het is wettelijk niet toegestaan om andere dan de werkelijk gemaakte kosten door te berekenen. Wel kunt u ervoor kiezen geen verzendkosten in rekening te brengen. Dat maakt het bestellen voor uw klant een stuk aantrekkelijker.

6. Contant bij afhalen: extra contactmoment

Een extra betaalmogelijkheid is contant betalen bij afhalen. U moet dan wel een fysieke winkel hebben of een magazijn waar u klanten wilt en kunt ontvangen. Klanten hoeven dan geen verzendkosten te betalen en krijgen bovendien een indruk van het soort bedrijf waar zij producten bestellen. Dat geeft vertrouwen. U krijgt uw klant ook persoonlijk te zien: zo’n contactmoment is goud waard.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube