Naar de navigatie Naar de inhoud

Verkopen via social media

Uw product of dienstverlening verkopen via social media wordt social selling genoemd. Ook als zzp’er kunt u nieuwe klanten vinden via online kanalen als LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube. Wat is social selling, en welke stappen moet je nemen om het succesvol in te zetten?

Uit onderzoek van GfK en ABN AMRO blijkt dat het eigen netwerk en mond-tot-mondreclame bij zzp'ers zorgen voor de meeste opdrachten. Social selling is de moderne variant van mond-tot-mondreclame. U zet uw online netwerk in om uw verhaal te vertellen. Bij social selling is het belangrijk dat u de juiste persoon op het juiste moment met de juiste boodschap via het juiste kanaal benadert. Hieronder leggen we uit hoe dat werkt.

Wat is social selling?

Bij social selling, soms ook crowd selling genoemd, zet u de massa in. Vroeger pakte uw potentiële klant de telefoon om op zoek te gaan naar dat ene product of die dienstverlener. Nu zoeken consumenten online naar het juiste bedrijf. Bij social selling deelt u informatie (content) via social media kanalen. Dat kan een actie zijn met uw product, maar u kunt ook iets vertellen over uw meerwaarde. U deelt uw kennis en wekt nieuwsgierigheid op. Als het u lukt om relevante informatie te bieden, een zeer scherpe aanbieding, of gewoon iets heel bijzonders of nieuws, is de kans groot dat uw boodschap wordt gedeeld. Dan gaan mensen over uw product praten op social media, en u kunt zelf meedoen in die conversatie. Op die manier legt u contact met de doelgroep en kunt u leads genereren.

De invloed van influencers

Influencers hebben vaak een groot netwerk op social media. Ze worden door hun volgers gezien als deskundig op een bepaald gebied en als zij iets aanbevelen, kan dat veel effect hebben. Er zijn talloze influencers met een groot bereik in zeer gespecialiseerde doelgroepen. Denk aan jonge vrouwen die vlogs maken over modetrends of how to video's plaatsen over het gebruik van make up. Soms volgen tienduizenden tieners zulke influencers. Als dat uw doelgroep is, kunt u ze dus heel goed bereiken via zo'n influencer. U kunt bijvoorbeeld uw product gratis aanbieden aan de influencer en vragen er een recensie over te schrijven. Sommige influencers laten zich betalen voor product placements in hun video's of blogs. Dat is dus een alternatieve manier van adverteren.

Kosten

Social selling is relatief makkelijk en goedkoop. U kunt het eenvoudig zelf doen, maar u moet er wel tijd in investeren. U kunt ervoor kiezen om hulp in te schakelen, bijvoorbeeld voor het maken van eigen content, video's, foto's of blogs die u zelf verspreidt via social media. Of voor advies waar uw doelgroep zich bevindt.

Social selling in 7 stappen

  1. Breng uw doelgroep in kaart
    Wie zijn uw klanten? Verkoopt u bijvoorbeeld kinderspeelgoed dan wilt u misschien jonge moeders tussen de 30 en 35 jaar bereiken. Bedenk waaraan deze doelgroep behoefte heeft. Bijvoorbeeld informatie over de veiligheid van kinderspeelgoed, of over speelgoed dat van duurzaam hout is gemaakt. Zo trekt u hun aandacht. Uw boodschap moet relevant zijn voor de doelgroep.

  2. Bepaal eventueel per soort klant wat u wilt bereiken
    In het geval van het kinderspeelgoed, verkoopt u misschien duurzaam speelgoed voor verschillende leeftijdsgroepen. Van peuters tot kinderen van een jaar of 10. Dit betekent dat uw doelgroep gesegmenteerd is en behoefte heeft aan verschillende soorten informatie. Maar het kan ook zijn dat u spijkerbroeken verkoopt; dan is uw doelgroep verdeeld in mannen en vrouwen, die ieder weer andere eisen stellen aan hun nieuwe jeans.

  3. Krijg inzicht in de klantreis
    Breng in kaart hoe de klantreis (customer journey) eruit ziet. Die reis bestaat uit de stappen die de klant zet om tot een aankoop te komen. Belangrijk is om te weten waar de klant zoekt naar de informatie over een product. In het geval van het speelgoed kun je er veilig vanuit gaan dat uw klanten op Facebook zitten. Vrouwen tussen de 30 en 50 zijn daar in groten getale aanwezig. Op internet kunt u gemakkelijk informatie vinden over het bereik van verschillende social media. Zo is Instagram in 2017 hét platform voor jongeren.

  4. Zorg voor onderscheidende content die aansluit bij de behoefte van de doelgroep
    Alleen content creëren en posten is niet voldoende. Uw klanten ontvangen al heel veel informatie. U zult zich moeten onderscheiden van de rest door een helder en krachtig verhaal te creëren (artikelen, foto's, video's et cetera) met meerwaarde voor uw doelgroep(en). Schrijf vooral geen lang bericht of blog, maar wees duidelijk en kom snel tot de kern. Denk aan de 'call to action'. Dat is de manier waarop u uw klanten verleidt om bijvoorbeeld hun e-mailadres achter te laten zodat u ze een aanbod kunt doen. Denk aan een link naar uw website voor meer informatie. Of biedt een e-book of whitepaper aan die alleen gedownload kunnen worden als potentiële klanten hun e-mailadres achterlaten.

  5. Deel uw boodschap actief op social media
    Vergroot uw eigen bereik én netwerk door bijvoorbeeld op LinkedIn contact te leggen met mensen die u niet kent, maar die wel in uw doelgroep of branche zitten. Vergroot uw zichtbaarheid door berichten over onderwerpen in uw vakgebied te liken, te becommentariëren of te delen. En wilt u snel veel mensen in de juiste doelgroep bereiken? Investeer dan in adverteren op een social medium. Bij zowel Facebook als LinkedIn kunt u betaalde berichten in de tijdlijn van heel specifieke doelgroepen laten plaatsen. Bedenk wel dat u dan meteen zichtbaar bent voor een grote doelgroep en dus ook de tijd moet nemen om te reageren op eventueel commentaar. Dat commentaar kan ook negatief zijn. Of zelfs beledigend (voor u of anderen), zodat u het moet verwijderen.

  6. Luister naar huidige klanten en volgers
    Bij social selling draait het dus om zichtbaarheid, transparantie, vertrouwen, expertise en het bouwen aan een goede relatie. Luister naar wat uw doelgroep wil; ze geven belangrijke signalen waar u wat mee kunt. De toon waarop u reageert op hun commentaar is heel belangrijk: ga niet in de verdediging, blijf vriendelijk, beschuldig ze niet. Probeer het luchtig en klantvriendelijk te houden, ook als het commentaar niet prettig is. Kijk dit af bij grote bedrijven die een social media team hebben; die snappen precies hoe je klanten goed bedient op social media.

  7. Houd ze aangehaakt
    Verwacht niet direct rinkelende telefoons en een vol orderboek. Niet iedere (nieuwe) klant is bereid om metéén iets te kopen. Social selling kost tijd. Blijf uw doelgroep stimuleren, deel zinvolle content, óók nadat ze iets hebben gekocht. Bedenk aan welke informatie uw doelgroep behoefte kan hebben na de aankoop en bedien ze daarmee. Verkoopt u bijvoorbeeld leren wandelschoenen, dan kan informatie over de verzorging van het leer na een kletsnatte herfstwandeling heel relevant zijn.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.