Naar de navigatie Naar de inhoud

Van ruilen komt huilen...

Ruilhandel is zo oud als de mensheid. Tegenwoordig ruilen we privé heel wat af. Van huizen voor vakanties tot auto's. Als zzp'er kunt ook u geld besparen door te handelen met een gesloten beurs. 5 tips voor een gedegen ruilhandel.

Als zzp'er heeft u niet altijd het geld om bepaalde kennis of vaardigheden in te huren. Een nieuwe website bijvoorbeeld kan behoorlijk in de papieren lopen. Maak dan gebruik van uw netwerk en vraag aan een collega zzp'er of die u kan helpen. Ruil uw dienst of product voor wat u op dat moment nodig heeft. Dat klinkt eenvoudig. Toch? Er zijn echter wel een paar valkuilen. Met deze 5 tips handelt u met een gesloten beurs zonder achteraf spijt te krijgen.

1: Leg schriftelijk vast

Ook al vertrouwt u uw collega-ondernemer op zijn blauwe ogen, leg een barterdeal (een deal waarbij met een wederdienst betaald wordt) altijd schriftelijk vast. Alleen een mondelinge afspraak is écht niet handig. Een korte mail volstaat, een pagina's tellend contract is niet noodzakelijk. Zelfs als het ruilhandel betreft met een familielid, kennis of vriend is het raadzaam om op te schrijven wat u heeft afgesproken. Bedenk dat zelfs een schriftelijke afspraak niet helemaal waterdicht is. Want wilt u echt een rechtszaak beginnen tegen een kennis of familielid? Er zit dus altijd een klein risico aan barterdeals.

2: Handel op basis van gelijkwaardigheid

Schat uw product of dienst goed op waarde in. Ruilhandel is altijd op basis van gelijkwaardigheid. Bespreek hoeveel uren u ieder investeert en wat u er precies voor terugkrijgt. Twijfelt u? Ga de deal dan niet aan. Het kost u dan vrijwel altijd meer tijd én geld dan wat u er voor terugkrijgt.

3: Stuur een factuur

Als u btw-plichtig bent verwacht de Belastingdienst van u bij ruil van goederen of diensten dat u daarover btw berekent. Een factuur versturen is dus belangrijk. Ondanks dat u geen geld ontvangt, moet u de btw over de waarde van het ontvangen goed of dienst berekenen. Die waarde is meestal gelijk aan de waarde van wat u aanbiedt bij de ruil. Op de factuur zet u alle verplichte gegevens, de waarde van de geruilde goederen in euro’s en de btw die daarbij hoort. Voorkom problemen en regel ook het fiscale deel goed. De verzonden factuur verwerkt u in de boekhouding bij inkomsten en de factuur die u ontvangt bij uitgaven.

4: Kwaliteit leveren: altijd!

Zoals gezegd: een goede ruil is op basis van gelijkwaardigheid. De intentie én de kwaliteit moeten dezelfde zijn als wanneer u een betaalde opdracht uitvoert. Even snel tussendoor de klus afraffelen kan dus echt niet. U zult er dezelfde tijd en aandacht aan moeten besteden. Een slecht uitgevoerde ruildeal kan net als bij een betaalde opdracht leiden tot een slechte reputatie.

5: Maak gebruik van ruilplatforms

Naast uw eigen netwerk, kan een online ruilplatform interessant zijn om uw diensten of producten aan te bieden. Een voorbeeld van een zakelijke ruilwebsite is Canhav. Maar kijk ook eens op websites zoals Freelance.nl of sluit u aan bij een regionaal netwerk.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube