Naar de navigatie Naar de inhoud

Uw bedrijf verkoopklaar maken

U heeft veel tijd, geld en energie gestoken in uw onderneming en zo een mooi bedrijf opgebouwd. Maar misschien bent u toe aan een nieuwe uitdaging of komt uw pensioendatum in zicht. Voor een succesvolle verkoop is het belangrijk dat uw bedrijf verkoopklaar is. Ans Klein (62) is oprichter en eigenaar van arbodienst VaardigWerk BV. Zij wil haar onderneming voor haar pensioen verkopen.

Het is belangrijk om vroeg te beginnen met u te oriënteren op de mogelijkheden van bedrijfsverkoop. U moet goed weten of u uw bedrijf ineens of geleidelijk wilt verkopen. En wat u zoekt in een overnamepartner. Daarom is Ans nu, 5 jaar voor haar pensioen, rustig om zich heen aan het kijken. Ans heeft 8 medewerkers in dienst. "Ik wil uiteindelijk een goede partner vinden die mijn bedrijf wil kopen, of een organisatie waar mijn bedrijf op termijn in kan opgaan."

Het verkoopklaar maken van een bedrijf vergt tijd. Een bedrijf verkopen is meer dan een transactie. Het is een heel proces, waarvan de transactie de mogelijke uitkomst is. Daar gaat tijd overheen. Ans trekt er 5 jaar voor uit.

Onafhankelijk

Vaak zijn bedrijven in het mkb vervlochten met de ondernemer zelf. Het is daarom van groot belang dat u tijdig begint met afstand nemen van uw bedrijf. Delegeer daarom taken, of stel een manager of bedrijfsleider aan. Is uw bedrijf te veel van u als persoon afhankelijk, dan kan dit kopers afschrikken. Zij moeten er zeker van zijn dat uw klanten en leveranciers ook na uw vertrek het bedrijf trouw blijven. Ook voor Ans is dit een belangrijk punt, hoewel zij het mogelijk anders wil aanpakken. Zij sluit niet uit dat ze na de verkoop nog enkele jaren werkzaam blijft binnen het bedrijf, om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen.

In goede handen achterlaten

Ans is overigens nog niet actief op zoek naar kopers. Wel hebben zich al verschillende geïnteresseerden gemeld. "Als ik wil, kan ik mijn bedrijf morgen verkopen. Maar ik wil het niet van de hand doen aan een anonieme investeringsclub die ik nauwelijks ken. Dat draait voor een groot deel om gevoel. Ik wil dat er een klik is tussen de koper en mijzelf. Ik voel mij verplicht, naar mijn klanten en naar mijn medewerkers, om mijn bedrijf in goede handen achter te laten bij een gedegen partij."

Contracten met klanten

Naast het gevoel is er ook gewoon het ‘harde’ papierwerk. De aantrekkelijkheid van uw bedrijf wordt vergroot door het bieden van zekerheden. De afspraken met klanten, leveranciers en medewerkers moeten dus goed worden vastgelegd en geactualiseerd. Denk hierbij onder meer aan contracten met medewerkers, leveringscontracten, leveranciersafspraken, bewerkersovereenkomsten en SLA’s. Dit biedt de koper, die zo min mogelijk risico wil lopen, vertrouwen in de duurzaamheid van relaties en samenwerkingen.

Personeel

En dan is er wellicht nog sprake van bedrijfskritisch personeel; personen die vanwege hun kennis, netwerk of talenten cruciaal zijn voor de continuïteit van het bedrijf. Is dit het geval, zorg er dan voor dat deze mensen tijdens de verkoop/overname behouden blijven voor het bedrijf, bijvoorbeeld door ze een vast contract of betere arbeidsvoorwaarden te bieden. Wordt een bedrijf verkocht, dan worden de contracten van de medewerkers overgenomen – hoewel werknemers niet verplicht zijn mee te gaan. Arbeidscontracten mogen niet worden gewijzigd, net zomin als de arbeidsvoorwaarden. Ook mag personeel niet worden ontslagen.

Naleving arbeidscontracten

Ans: "Je kunt denken: ik krijg er een leuk bedrag voor, dus klaar. Maar vergeet niet dat er kosten komen kijken bij de verkoop, zoals advocaten- en notariskosten, én dat er nog nare verrassingen achteraf kunnen komen.” Zo blijft de voormalige werkgever na de verkoop nog 1 jaar medeverantwoordelijk voor de naleving van de arbeidscontracten. "Dat soort zaken moet je meenemen in je besluitvorming." Om zich hierover te laten adviseren, heeft Ans een advocaat in de arm genomen.

Vaststelling van de waarde

Een belangrijk punt in het verkoopproces is het vaststellen van de waarde van een bedrijf. Daar bestaat geen standaard berekening voor. Vaak wordt de vuistregel 5 à 6 keer de nettowinst gehanteerd. Of 1 of 2 keer de jaaromzet. Maar ook groei en toekomstperspectieven worden meegenomen. Daarnaast kan veel interesse de verkoopprijs ook opdrijven. "Uiteindelijk is het wat de gek ervoor geeft", zegt Ans nuchter. Zij heeft wel een minimumbedrag in haar hoofd. De opbrengst van VaardigWerk zal een aanzienlijk deel van haar pensioen moeten gaan uitmaken.

Tip: denk aan uw imago

De laatste jaren wil Ans verder groeien met VaardigWerk. Niet om de waarde te verhogen, maar omdat ze nog veel van haar ambities wil waarmaken. De verkoop staat nog niet boven aan haar prioriteitenlijst. Ondernemers in een vergelijkbare positie raadt ze aan het rustig aan te doen. "Ga vooral niet leuren met je bedrijf. Dat is niet goed voor je imago, dan rennen je klanten weg."

Let op: betrouwbaarheid

Heeft een partij serieuze interesse in uw bedrijf, vergeet dan niet uw huiswerk te doen. Of u zich prettig voelt bij een bepaalde partij, is persoonlijk. Maar u kunt ook de feiten checken. Vaak zijn geïnteresseerde partijen bij kredietcheckers na te trekken op basis van zaken als hun jaarverslagen, cijfers en kredietwaardigheid. Dit vertelt u veel over de staat van dienst van het bedrijf.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.