Naar de navigatie Naar de inhoud

Koude acquisitie: wanneer wel en niet?


Potentiële klanten die u nog niet persoonlijk kent benaderen met uw verhaal. Vindt u het leuk? De meeste ondernemers slaan het graag over. Toch kan koude acquisitie zinvol zijn.

Snel uw netwerk uitbreiden

Het voordeel van 'koud werven' is dat u gemakkelijk en snel uw netwerk uitbreidt. U komt namelijk in contact met mensen die u via-via niet zomaar zou ontmoeten. Na het eerste contact moet u dan wel tijd en energie steken in uw nieuwe kennis.

Koude acquisitie in 7 stappen

1. Kom direct tot de kern
Als beller heeft u zo'n 20 seconden om de belangstelling te wekken. Kom daarom snel tot de kern van uw verhaal: wat heeft u te bieden?

2. Weet wie u belt 
U kunt zichzelf veel tijd besparen als u van tevoren weet wat uw gesprekspartner precies doet. Wat is de functie van degene die u aan de lijn heeft en waarmee zou u hem kunnen helpen? Wat speelt er in zijn branche?

3. Bel op het juiste moment
Op sommige momenten heeft u meer kans om de juiste mensen aan de telefoon te krijgen. Probeer het eens tussen 8 en 9 's ochtends of juist aan het einde van de dag, tussen half 5 en 6. Dan zijn er minder afspraken en is de kans groter dat 'de baas' zelf de telefoon oppakt. De dinsdag, woensdagochtend en donderdag zijn de beste dagen om mensen te pakken te krijgen.  Dit geldt vooral voor mensen die op kantoor werken. In de bouw- of horecawereld gelden andere regels.

4. Geef niet op 
Van de 25 telefoontjes, 24 keer nee? Focus op die ene ja. Afwijzingen horen erbij en zeggen niks over de kwaliteit van uw dienstverlening. Gebruik ze zo nodig wel om uw aanbod aan te scherpen of uw aanpak te wijzigen.

5. Voer een 'normaal' gesprek 
Er is niets erger dan een verkoper aan de lijn die zijn of haar scriptje afwerkt. Vermijd dat door een normaal, echt gesprek te voeren.  Dat wil zeggen: praat duidelijk, zorg voor levendigheid in uw stem, stel vragen, luisteren goed naar wat de ander zegt en reageer daarop. Hoe levendiger uw stemgebruik, hoe prettiger mensen dat vinden. 

Deze 5 tips kunnen u ook helpen goed gesprek te voeren en die deal binnen te slepen

6. Doe het zelf 
U kunt dit soort gesprekken uitbesteden. Dat is misschien best verleidelijk. Toch is het in de meeste gevallen beter om deze telefoontjes zelf te doen. Niemand kan namelijk zo goed praten over uw product als uzelf. Ook hoort u meteen hoe mensen reageren op uw verhaal. Dat levert zinvolle informatie op.

7. Geloof in uzelf 
Tot slot: geloof in uzelf en in uw product of dienst. Pas als u zelf enthousiast en overtuigd overkomt, zal een ander iets van u aannemen.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube