Naar de navigatie Naar de inhoud

Tips om te krijgen wat u verdient

Als zzp'er krijgt u er vroeg of laat mee te maken: een opdrachtgever die niet betaalt. Als de ene na de andere herinnering tot niets leidt, zult u een andere weg moeten bewandelen. Met deze tips zorgt u ervoor dat uw facturen betaald worden, zonder uw relatie met de opdrachtgever in gevaar te brengen.

Schat uw kansen in

Het is goed om te beseffen dat uw opdrachtgever kan schrikken van het bedrag op uw factuur. Dat is vooral zo als het een fors bedrag betreft, bijvoorbeeld door meerwerk. Spreek dus van tevoren duidelijk af welke diensten u gaat leveren en welk tarief u daarvoor hanteert. Als uw klant op dat moment aarzelt of voorstelt de factuur in termijnen te voldoen, kan dat een teken zijn dat uw opdrachtgever krap bij kas zit. U kunt dan in gesprek gaan en proberen te achterhalen wat er aan de hand is. Vervolgens moet u voor uzelf afwegen of u de klus aanneemt of niet. Om een goed besluit te kunnen nemen, zou u meer bronnen kunnen raadplegen. Steek uw licht eens op bij collega’s en kijk op social media. Krijgt u daar het signaal dat er wellicht iets mis is met het betalingsgedrag van uw klant? Zo ja, kijk dan eens in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Daar kunt u bijvoorbeeld zien of er sprake is van een aankomend faillissement.

Deel uw factuur op in stukjes

Een grote factuur kunt u beter opdelen in deelfacturen. Bij grote projecten verstuurt u deze facturen tussentijds, bijvoorbeeld na afronding van een onderdeel van het project. Dat is overzichtelijker voor uw opdrachtgever, maar ook voor uzelf. U vergroot de kans op betaling van in ieder geval een deel van uw werkzaamheden. Het is ook psychologisch effectiever: de bedragen zijn kleiner en schrikken minder af.

Bel uw klant op of ga bij hem langs

Als een herinnering zonder resultaat blijft, is het raadzaam om uw klant te bellen. Of u gaat bij hem langs. Persoonlijke aandacht kan problemen direct oplossen. Zorg dat u vriendelijk blijft en vraag wat er aan de hand is. Hoe eerder u dat doet, hoe beter.

Geef uw klant geen reden tot uitstel

Zorg dat uw factuur aan alle regels voldoet. Zo moet er een kostenplaats en betalingsnummer of -kenmerk op staan. Dat heeft u gekregen bij het maken van de afspraak, al dan niet in de vorm van een opdracht- of inkoopbon. Staat dat niet op uw factuur, dan geeft u de opdrachtgever reden tot uitstel van betaling. Hetzelfde geldt voor een handtekening. Hebt u geen getekende overeenkomst, dan bent u overgeleverd aan de welwillendheid van de klant.

Blijf tactisch

Het uitblijven van een betaling is erg vervelend. Het is dan verleidelijk om boze telefoontjes te plegen, een aanmaning te versturen of zelfs een incassobureau in de arm te nemen. Laat het zover niet komen. Vaak komt u er in goed overleg uit. Denk met uw klant mee, maar blijf wel standvastig: u heeft recht op uw geld.

Op zoek naar een alternatief? Factoring kan uitkomst bieden.

Elke werkdag van 08.00 tot 22.00 uur. Op zaterdag van 09.00 - 17.30 uur.

088 - 226 26 26

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube