1. Verdiep u in de klant
De meeste ondernemers zijn begonnen vanuit een passie voor hun product of dienst. U waarschijnlijk ook. U wilt niet alleen een nieuwe klant in uw administratie opnemen en uw bankrekening spekken, maar u wilt deze klant ook daadwerkelijk helpen. Dat kan alleen als u elkaar goed begrijpt. Zet de eerste stap nog vóór u met uw potentiële klant aan tafel zit. Uiteraard moet u weten in welke business uw klant zich begeeft en wat ze precies doen. Maar een goede klantrelatie gaat verder dan dat. Wat is hun ambitie? Wat voor mensen werken er? Welke uitdagingen heeft het bedrijf? Hoe beter u begrijpt hoe het bedrijf in elkaar zit, hoe beter u het straks, als het uw klant wordt, kunt helpen.
Lees daarom het bedrijfsprofiel op de website en sla er de vakbladen op na. Kijk ook op de social media kanalen van het bedrijf, zoals LinkedIn of Facebook. Laat in het gesprek gerust doorschemeren dat u zich verdiept heeft. Ideaal is het wanneer u overeenkomsten tussen u en uw potentiële klant vindt. Een gedeelde filosofie, dezelfde visie op duurzaamheid of een overeenkomstige bedrijfscultuur zorgen voor een goede klik. Heeft u overeenkomsten én kunt u aantonen dat uw dienstverlening helemaal bij de zijne past? Dan kan deze potentiële klant niet meer om u heen.