Naar de navigatie Naar de inhoud

Succesvol offreren: zo doet u dat

Zakelijk succes begint met een goed opgestelde offerte. Maar hoe doet u dat als startende ondernemer? Wat moet er eigenlijk in staan? En hoe zorgt u ervoor dat de offerte opvalt? 6 tips voor succesvol offreren.

1. Bedenk goed wat u wilt verdienen

Wat is een redelijke vergoeding voor wat u gaat leveren? Voordat u een prijsvoorstel maakt, moet u zichzelf dit in alle rust eens afvragen. U hoeft niet meteen de hoofdprijs te vragen (dan bent u uw klant waarschijnlijk kwijt), maar te laag offreren wilt u ook niet. In hun dienstbaarheid vergeten startende ondernemers nog wel eens hun eigen belang. Kijk eens wat de gangbare tarieven zijn in uw vakgebied. U kunt die tarieven volgen, of de prijs iets bijstellen als u voelt dat u daar gezien de vraag recht op heeft.

2. Een offerte is vrijblijvend

Maak niet de fout te denken dat de opdracht al binnen is, als u de offerte heeft verstuurd. Een offerte is een begroting en verplicht uw (mogelijke) opdrachtgever tot niets. Waarschijnlijk verzamelt deze meer offertes voor er een keuze wordt gemaakt. Om uw offerte te laten opvallen, moet u zich eerst eens afvragen wat ú zou willen weten als u de klant was.

3. Maak van uw offerte een visitekaartje

Een goede offerte is niet afstandelijk, maar zegt iets over uzelf. Met een persoonlijke toonzetting wekt u vertrouwen. Verwijs daarom naar een eerdere ontmoeting of afspraak met de klant. Maak vervolgens een duidelijke omschrijving van de te leveren dienst. Zorg dat deze omschrijving oplossingsgericht is. Anders krijgt uw opdrachtgever het gevoel dat u een 'standaardofferte' stuurt en hem niet op maat bedient. Voordat u een offerte opstelt, moet u dus exact weten wat de vraag is van uw klant! Weet u dat niet precies, bel dan nog even na. U heeft dan een goede reden voor een extra contactmoment. Uw klant zal deze persoonlijke benadering waarderen.

4. Besteed aandacht aan de vorm

Uw offerte wekt verwachtingen. Zorg dus voor een goede eerste indruk met een overzichtelijk document op mooi papier. De lay-out is heel belangrijk. Voorkom frivole lettertypes als Comic Sans en pas zo min mogelijk kleur toe. Misschien heeft u al een huisstijl. Gebruik dan een sjabloon waarop uw bedrijfsnaam en logo staan. Dit gebruikt u bij alle volgende offertes. De vorm moet professioneel en uniform zijn. Wees niet bang dat u te weinig persoonlijk bent: daarvoor zorgt u al met de omschrijving (zie tip 3).

5. Zorg dat er geen gegevens ontbreken

Op een offerte mogen geen essentiële gegevens ontbreken. Dit zijn:

  • de naam en het adres van uw klant en van uzelf
  • een plaats en dagtekening
  • het factuurnummer.

Centraal staat de omschrijving van de opdracht: werk, planning, kosten en de totaalprijs inclusief btw. Ook maakt u ruimte vrij voor een handtekening, uw contactgegevens en uw KvK- en btw-nummer. Achterop de factuur of in een aanhangsel omschrijft u de algemene voorwaarden zoals:

  • betalingstermijn
  • levering
  • aansprakelijkheid
  • service
  • garantietermijn.

Het loont de moeite deze voorwaarden te laten controleren door een jurist, vooral als u producten of diensten levert waarmee hoge kosten gemoeid zijn.

6. Maak een overeenkomst

Vooral bij een project waarmee hoge bedragen gemoeid zijn, of waarvoor u materialen moet inkopen, is het verstandig een overeenkomst op te stellen. Uw klant heeft de offerte dan al getekend; een overeenkomst bekrachtigt deze. In de overeenkomst vat u de gemaakte afspraken samen en zet u de te maken kosten op een rijtje. Uw klant ondertekent de overeenkomst en geeft u dus de opdracht om te starten.

7. Bonustip: trek uw klant over de streep!

Met een positieve slotzin kunt u meer bereiken dan u denkt. Vermijd clichés als 'wij vertrouwen erop u een passende aanbieding te hebben gedaan' maar zeg iets als 'wij danken u voor uw interesse en gaan met veel plezier voor u aan de slag'. Zo houdt u de aandacht van uw klant vast tot en met de laatste zin.

Elke werkdag van 08.00 tot 22.00 uur. Op zaterdag van 09.00 - 17.30 uur.

088 - 226 26 26

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube