Naar de navigatie Naar de inhoud

Samenwerken met andere zzp'ers?

Samenwerken met een andere zzp'er biedt veel voordelen. U biedt zo meer continuïteit aan uw opdrachtgever. En kunt u die grote opdracht in uw eentje niet aan? Dan is het vaak wel haalbaar met een collega erbij. De do's en don'ts voor een succesvolle samenwerking.

In uw eentje kunt u een klus niet aan. U besluit met een collega zzp'er te gaan samenwerken. Het begint met een eenmalige klus, maar al snel wordt het structureel. Dan is het zaak om goede afspraken te gaan maken.

Do: zoek naar een zzp'er met toegevoegde waarde

Een samenwerking heeft alleen kans van slagen als u waarde aan elkaar toevoegt. U biedt bijvoorbeeld organisatieadvies aan de overheid. Uw nieuwe partner doet hetzelfde maar dan aan het bedrijfsleven. Dezelfde dienstverlening met een net even andere insteek. U wilt van elkaar leren en de samenwerking moet opdrachten opleveren die u anders niet zou krijgen. Uiteraard is een klik met de persoon in kwestie heel belangrijk.

Do: leg onderlinge afspraken vast

Een van de meest gemaakte fouten bij een samenwerking tussen zzp'ers is dat gemaakte afspraken niet of nauwelijks op papier worden gezet. Onder het mom van 'we kennen elkaar toch goed' of 'we zijn toch goede vrienden', vergeten zzp'ers het zakelijke aspect van een samenwerking. Het vastleggen van afspraken dwingt u om goed na te denken. Bijvoorbeeld over groei en winstverdeling, maar ook over hoe u met klanten omgaat. U hoeft niet per se een jurist in te schakelen voor een vuistdik contract, een e-mail volstaat ook. Een e-mail is rechtsgeldig.

Do: kies een samenwerkingsvorm

Ook voor kortlopende of incidentele opdrachten zult u een samenwerkingsvorm moeten kiezen. Veel zzp'ers huren elkaar in voor opdrachten en leggen in een 'overeenkomst tot opdracht' de gemaakte afspraken vast.

Duurt de samenwerking langer? Dan kunt u er ook voor kiezen om samen een rechtsvorm te kiezen. Bijvoorbeeld een vof, bv of coöperatie. Bij een gezamenlijke rechtsvorm kunt u onder 1 naam naar buiten treden en samen opdrachten aannemen. Informeert u zich goed over de rechtsvorm die u kiest of, nog beter: laat u adviseren door een jurist.

Don't: ruzie om geld

De samenwerking is succesvol, maar dan begint het gedonder. In de gemaakte afspraken staat dat de winst gelijk wordt verdeeld. Maar de winst is niet het enige waarover u het eens moet zijn. Wat is de waarde van uw werkzaamheden en die van uw samenwerkingspartner? Als hierover van te voren niets is besproken en is vastgelegd kan er al snel een ruzie om geld ontstaan. Als 1 van de partijen zijn netwerk inzet, en de andere partner 3 dagen per week telefoontjes pleegt, hoe verdeelt u dan de opbrengsten, of de kosten? Daarnaast moet u rekening houden met fiscale aspecten en investeringen. Een accountant kan u hierin adviseren.

Don't: onduidelijke afspraken over beslissingen

In het woord samenwerking staat toch echt 'samen'. Toch is het uitermate belangrijk om duidelijke afspraken te maken over wie wat kan en mag beslissen. Spreek goed af wie er gaat over investeringen, wie over de communicatie. Het is best lastig om daar meteen al over na te denken, maar ga het gesprek over afbakening van beslissingen altijd aan. Leg alles vast in een samenwerkingsovereenkomst of verstuur per mail de gemaakte afspraken.

Don't: samenwerken zonder gezamenlijk doel

Schrijf voor een meer structurele samenwerking altijd een gezamenlijk businessplan. Zo voorkomt u dat beide partijen een ander doel nastreven. Een succesvolle samenwerking is erbij gebaat dat alle neuzen dezelfde kant op staan.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.