Naar de navigatie Naar de inhoud

Ondernemer Bianca over wanbetalers

Door schade en schande is ze wijs geworden. Bij de start van haar nieuwe bedrijf pakte businesscoach Bianca van de Stadt (43) van Puur Praktisch haar debiteurenbeheer helemaal anders aan. "Ik stuur direct mijn leveringsvoorwaarden mee en laat al mijn klanten vooraf betalen."

Voordat Bianca in 2014 Puur Praktisch startte, was ze al ondernemer. "Ik had een praktijk voor psychodynamische therapie. Op een gegeven moment kwamen er steeds meer ondernemers op mijn pad. Ze zochten niet alleen naar balans in hun leven, maar wilden juist ook hulp bij praktische zaken. Toen viel het kwartje en besloot ik mij volledig te richten op ondernemers. Ik help ze nu om naar zichzelf te luisteren en op zoek te gaan naar hun drijfveren, zodat ze ondernemen op een manier die bij hen past. Én ik help ze met praktische zaken. Het is een combinatie van coachen en hulp bij zaken als het inrichten van een e-mailsysteem."

Achteraf betalen

"In mijn vorige praktijk liet ik al mijn klanten achteraf betalen. Maar mensen betalen gewoon niet! Dat is echt heel vervelend; ik moet toch ook mijn rekeningen betalen? Het kost je heel veel tijd en negatieve energie en dat heeft absoluut zijn weerslag op je bedrijf." Het roer gaat om, Bianca richt een nieuw bedrijf op én zorgt ervoor dat ze haar zaakjes beter voor elkaar heeft. "Als een ondernemer met mij in zee wil gaan, stuur ik eerst een offerte, altijd vergezeld van mijn leveringsvoorwaarden. Die staan ook op mijn site, maar ik mail ze altijd mee. Vervolgens moeten ze mij eerst betalen, voordat ik aan de slag ga. Ik merk dat mijn klanten dat prima vinden. Soms kunnen ze het bedrag niet ineens betalen, dan hanteer ik termijnen."

Commitment

Bianca zegt dat ze ook merkt dat er meer commitment is. "In mijn vorige bedrijf kwamen mensen soms zomaar niet opdagen. Dan verloor ik anderhalf uur, die ik niet kon factureren. Nu staat er in mijn leveringsvoorwaarden dat een klant tot 48 uur van tevoren mag afzeggen. Doet hij dat niet, dan wordt het toch in rekening gebracht."

Geld is een worsteling

Bianca spreekt veel mede-zzp'ers die last hebben van lange betalingstermijnen. "Geld is altijd een worsteling. Een uurtarief bepalen, het doorbelasten van de uren die je daadwerkelijk werkt aan een opdracht. Een voorbeeld: bij veel webbouwers gaan er meer uren in het werk zitten dan ze hebben begroot. Zij zijn onzeker over het aantal uren dat ze in rekening moeten brengen en sturen dan achteraf een factuur waar vervolgens discussie over is. De verhouding is scheef. Ze vragen simpelweg niet genoeg voor hun diensten, zijn veel te bang om te veel te vragen, moeten dan ook nog eens lang op hun geld wachten. Ze maken dus vaak geen duidelijke afspraken."

Wetsvoorstel

Ondanks dat er zeker ook zzp'ers zijn die goede afspraken maken met hun opdrachtgevers, moeten zij soms lang wachten op hun geld. Vooral als een opdrachtgever een groter bedrijf, organisatie of instelling is. Per 1 juli 2017 is in de Wet betalingstermijnen een wijziging van kracht. Vanaf die datum hebben mkb’ers en zzp’ers recht op een wettelijk vastgelegde vergoeding van 8%, wanneer bedrijven uit de categorie ‘grootbedrijf’ na 60 dagen nog niet aan hun facturen hebben voldaan. Betaaltermijnen van 90 en 120 dagen behoren daarmee tot het verleden. "Dit is echt een heel goede wijziging. Grote bedrijven hebben een veel grotere cashflow. Zzp'ers vaak niet. En wat is nu eigenlijk de reden voor het zo laat betalen van facturen? De diensten zijn toch allang geleverd? Ik koop toch ook geen rookworst bij de Hema om vervolgens zomaar de deur uit te lopen zonder te betalen? Ik zou meteen opgepakt worden. Waarom is dat in de corporate wereld dan anders?"

Tip

"Stuur altijd algemene voorwaarden mee, zorg ervoor dat je verwijst naar de betalingstermijn. En wordt er toch niet betaald, trek dan meteen aan de bel. Ga niet zitten wachten. Het is een van de moeilijkste dingen om naar je geld te moeten vragen. Maar je moet het toch doen."

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube