Naar de navigatie Naar de inhoud

Charlotte Meindersma over acquisitie

Koude acquisitie? Daar doet jurist Charlotte Meindersma (29) van Charlotte's Law niet aan. Ze vindt dat iets van vóór het internettijdperk. Haar klanten vinden haar online. Via social media en blogs op haar eigen website. Daarmee boekt ze succes, de zaken gaan goed. Hoe doet ze dat?

Charlotte Meindersma is jurist en fotograaf en eigenaar van juridisch advieskantoor Charlotte's Law & Fine Prints. Ze richt zich op de creatieve sector en online ondernemers. Haar bedrijf bestaat nu 5 jaar. "Ik ben nogal eigenzinnig en ben niet echt geschikt om voor een baas te werken. Mijn eigen bedrijf was een logische stap, zo hielp ik al ondernemers met juridische vraagstukken. Mijn eerste klanten kreeg ik via mijn eigen online netwerk op Twitter en Facebook."

Doen en boerenverstand

Meindersma vertelt nooit een marketingplan te hebben gehad. "Ik doe het gewoon en gebruik mijn boerenverstand. Ik voerde gesprekken op Twitter en beantwoordde vragen van ondernemers. Het ging bijna vanzelf. Ik was in het begin wel heel voorzichtig, gaf bijvoorbeeld helemaal geen mening. Eigenlijk was het eerst alleen social media, maar nu is het meer content marketing."

Van social naar blogs

Op haar website publiceert Meindersma zo'n 3 keer per week blogs over juridische vraagstukken waarmee ondernemers worstelen. "Deze inhoudelijke content is heel goed voor SEO. Is je SEO op orde, dan word je beter gevonden door Google. Aanhaken op de actualiteit is ook belangrijk om op te vallen. Deze artikelen kan ik delen op Twitter en Facebook. Ik heb nu zo'n 5000 volgers op Twitter en ruim 2700 likes op Facebook. Ik kijk heel goed naar wat er speelt en kies een invalshoek. Als jurist ben ik vrij snel uitgepraat over hoe het zit. Het is vrij abstract. Ondernemers willen vaak meer informatie. Zij zoeken op een bepaalde manier een antwoord op heel specifieke vragen. Daarom geef ik bijvoorbeeld vaak aansprekende voorbeelden."

Conversatie

Gaat het alleen om het maken en delen van content? Meindersma: "Nee, zeker niet. Alleen maar delen, werkt niet. De conversatie is heel belangrijk. Ga het gesprek aan, kom in contact met potentiële klanten. Gemiddeld zijn er ongeveer 9 contactmomenten nodig voordat een klant overgaat tot een aankoop." Die contactmomenten zijn er in de praktijk bij Meindersma vooral online, hoewel ze ook lid is van een netwerkclub. "Via via ben ik bij deze club gekomen. Het is allemaal heel relaxed en hier gaat het vooral niet alleen maar om visitekaartjes scoren. Ik zie het als een van de 9 contactmomenten. Het helpt om iemand offline te ontmoeten. Dan weet je met wie je te maken hebt."

Oploskoffie

Bij de start van haar bedrijf zocht ze naar iets om op te vallen. "Ik stond met een ministandje op een event. Nu is het zo dat juristen vaak een noodzakelijk kwaad zijn. Ik moest iets hebben om uit te leggen dat het ook anders kan. Ik wilde opvallen en bedacht 'oploskoffie'. Het concept van dit laagdrempelige juridische advies sloeg aan. Tijdens een kopje koffie kunnen ondernemers een uur vragen stellen en probeer ik ze op weg te helpen om hun probleem op te lossen. Oploskoffie, de koffie die alles oplost." Komen haar klanten allemaal naar haar kantoor in Den Haag? "Nee, dat verschilt per klant. Soms rijden ze anderhalf uur deze kant op, maar ik voer ook gesprekken via Skype. Ik pas mij aan aan de ondernemer en werk zoals zij dat graag willen."

Je kennis is je sample

Meindersma heeft een heel duidelijke mening over koude acquisitie: "Ik vind dat niet noodzakelijk. Ik wil er zelf ook niet het slachtoffer van zijn, dus doe ik het anderen ook niet aan. Het is iets van voor het internettijdperk. Bovendien kost het veel tijd en moeite. Met een blogpost ben ik nu gemiddeld 2 uur bezig en de blog staat voor een eeuwigheid op mijn website. Én ik bereik er veel meer mee! Ik geloof in content marketing. Laat zien wat je weet. Als kennisondernemer heb je geen fysiek product om te showen, jouw kennis is je sample."

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube