Naar de navigatie Naar de inhoud

Nooit meer wachten op uw geld

Klanten die niet op tijd betalen, het komt helaas vaak voor. Maar… het loont om iets meer op uw strepen te gaan staan. Wijs uw klant op wettelijke betalingstermijnen en uw eigen leveringsvoorwaarden.

"De jaarlijkse kosten van achterstallige betalingen zijn maar liefst € 2,5 miljard", zeiden CDA-Kamerleden Agnes Mulder en Pieter Omtzigt in februari 2016. "Kleine leveranciers houden hierdoor hun hoofd amper boven water. Te late betalingen door het grootbedrijf leiden bij mkb'ers en zzp'ers tot liquiditeitsproblemen, doordat zij zelf betalingsachterstanden krijgen of rood staan bij de bank. Ook wordt de ruimte kleiner om slechtere maanden op te vangen of om juist snel investeringen te doen." Om dit tegen te gaan, heeft de Eerste Kamer ingestemd met de initiatiefwet die onredelijk lange betaaltermijnen tegengaat. Per 1 juli 2017 geldt er een wettelijk vastgelegde vergoeding van 8% voor mkb'ers en zzp'ers, wanneer grote bedrijven na 60 dagen nog niet hun facturen hebben betaald.

Wettelijke betalingstermijnen

Sinds 2013 is er de Wet Betalingstermijnen. Hierin staat dat de betalingstermijn tussen bedrijven onderling maximaal 30 dagen is. Tenzij u in de overeenkomst een langere betaaltermijn van maximaal 60 dagen afspreekt. Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen is alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor geen van beide partijen nadelig is. Levert u aan de overheid? Uw factuur wordt vrijwel altijd binnen 30 dagen betaald, omdat de overheid de wettelijk vastgelegde Algemene Rijksvoorwaarden hanteert.

Leveringsvoorwaarden

Vermeld op de factuur altijd een redelijke betalingstermijn. Maar zet ook in uw leveringsvoorwaarden of algemene voorwaardenregels over bijvoorbeeld betaling, levertijd, transport, garantie en geschillen. Gaat u een opdracht aan? Stuur naast een opdrachtbevestiging altijd algemene voorwaarden mee, en wijs uw opdrachtgever op de daarin opgenomen betaaltermijnen.

Wanbetalers

Ondanks alle genomen maatregelen, kan het voorkomen dat u nog steeds zit te wachten op uw geld. Wacht niet te lang en sta op uw strepen. Dit kunt u doen: 

  1. Stuur op tijd een herinnering
  2. Neem telefonisch contact op (blijf vriendelijk)
  3. Stuur nogmaals een herinnering
  4. Schakel een incassobureau in
  5. Zorg voor een rechtsbijstandsverzekeraar zodat u eventueel naar de rechtbank kunt zonder daar veel kosten aan kwijt te zijn

Tip

U mag een standaardvergoeding voor incassokosten vragen. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen bij uw opdrachtgever.

Starten als zzp'er? Zjef helpt u op weg

Chatbot Zjef helpt zzp'ers graag aan een succesvolle start. Daarom heeft hij via Facebook Messenger de belangrijkste startersvragen en antwoorden overzichtelijk op een rij gezet. Omdat Zjef nog in ontwikkeling is, leert hij graag van uw feedback. Probeer Zjef eens uit!

Maak kennis met Zjef

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.