Naar de navigatie Naar de inhoud

Mijn Beslissing: Philippe Vorst

Ondernemers dragen een grote verantwoordelijkheid en nemen dagelijks talloze beslissingen: makkelijk of zwaar, klein of groot, impulsief of weloverwogen. Maar wat zijn die beslissingen? En vooral: hoe zijn zij tot die beslissing gekomen? Philippe Vorst (50), eigenaar van de eerste pizzasliceketen in Nederland 'New York Pizza', vertelt zijn verhaal. Collega-ondernemers van ons panel lezen mee en geven hun reactie.

Voor zijn afstudeerscriptie had Philippe in 1993 samen met zijn broer Max en vriend Richard Abram het idee om het eerste pizzaslice restaurant naar Nederland te halen vanuit de VS. Ze openden hun eerste vestiging aan het Spui te Amsterdam en in een rap tempo groeiden ze naar veertien locaties in Nederland. Inmiddels kent New York Pizza tweehonderd vestigingen. Hoe je daar komt? Philippe vertelt welke lastige beslissing hij daarvoor heeft moeten nemen.

Philippe’s beslissing

‘Al tijdens mijn scriptie ben ik samen met mijn broer Max en mijn andere compagnon Richard begonnen met het opzetten van de keten. Wij vonden het tijd om de pizzaslice-keten naar Nederland te halen. Met als eerste doel: topkwaliteit pizzaslices op A-locaties verkopen en zo snel mogelijk voet aan de grond krijgen binnen de Nederlandse fastfoodwereld. Eigenlijk was ons idee na de start al iets veranderd. We kwamen er namelijk achter dat we de voorgebakken bodems eigenlijk niet lekker genoeg vonden. Daarnaast bleken er in Nederland geen leveranciers te zijn die tomatensaus en deegbolletjes verkochten. Dus startten we niet alleen de eerste pizzaslicewinkel aan het Spui in Amsterdam, maar ook onze eigen deegfabriek en groothandel Euro Pizza Products.’

‘We waren een verliesgevend bedrijf met een paar honderd mensen.’ 

‘Amsterdam bleek al gauw een groot succes. En dus dachten we hetzelfde wel in andere steden te kunnen doen. Van Rotterdam tot Den Bosch. In 1996 hadden we veertien vestigingen. Tot er datzelfde jaar het besef kwam dat alles buiten Amsterdam anders is dan in Amsterdam. We hadden niet in de gaten dat er buiten Amsterdam weinig plekken zijn waar het zowel overdag als ’s avonds druk is. Dat bleek ook uit de cijfers. We waren op dat moment een verliesgevend bedrijf met een paar honderd mensen in dienst. De groothandel en de winkels in Amsterdam waren wel winstgevend, maar in totaal waren we sterk verliesgevend. Dat was een harde conclusie.’

‘Hoe kun je uitleggen dat de koopgoot niet goed liep en Amsterdam wel?' 

‘Je moet goed analyseren waar het fout is gegaan. Hoe kan je strategisch uitleggen waarom de koopgoot in Rotterdam niet goed liep, terwijl Amsterdam wel heel goed ging? Per saldo konden we het verlies niet terugverdienen vanuit alleen onze winstgevende vestigingen. Om het bedrijf te redden moesten we het over een andere boeg gooien. Dit voelde niet zozeer als falen, het was een leerproces. Ik baalde meer van de vele miljoenen euro’s schuld die we hadden en die we wilden terugbetalen. Ik wilde niet dat anderen schade moesten lijden.’ 

En dus ben ik met dubbel zoveel energie doorgegaan.. Mijn compagnon Richard verhuisde naar het buitenland en we trokken een nieuwe externe directeur aan. Per onderdeel van het bedrijf hebben we gekeken of er potentie in zat en wat de kosten zouden zijn om een vestiging te sluiten. Na veel analyses en advies van experts hebben we alle verliesgevende winkels gesloten. En er kwam iets nieuws. Het roer moest om. We besloten een bezorgdienst op te zetten. Een bezorgdienst had veel potentie en was wél geschikt voor een landelijke uitrol.’ 

‘We besloten pizzabezorgers te vragen onderdeel te worden van New York Pizza.’

‘We leverden vanuit Euro Pizza Products reeds aan een aantal pizzabezorgers in Nederland. De oplossing voor de bezorgdienst hadden wij al in het vizier. We besloten onze klanten te vragen of ze onderdeel wilden worden van New York Pizza. Dit was uiteraard niet makkelijk. Zij moesten hun vrijheid en merknaam opgeven. Daar tegenover stond onze naamsbekendheid door de slicerestaurants. New York Pizza werd gezien als dé nieuwe partij in de pizzabranche. Maar hiermee waren we er nog niet. We moesten klanten écht overtuigen. Dat deden we door flinke kortingen en financiële prikkelingen te bieden en voor de bezorgers gunstige franchisecontracten van tien jaar op te stellen. Als laatste moesten we de vestigingen van de bestaande klanten ombouwen naar New York Pizza-stijl. Deze gigantische operatie leverde een goede start voor New York Pizza Delivery op. Weliswaar nog zonder inkomsten, maar we voelden ons erg prettig bij deze stevige uitdaging. Doordat de winkels in Amsterdam en de groothandel succesvol waren, bleven we vertrouwen houden in de toekomst.’

‘Ik heb een positief karakter en ga niet snel bij de pakken neer zitten. Wel heeft het mij een boel grijze haren opgeleverd. Vooral vanwege de hoeveelheid uren die we hebben gemaakt. Zoveel uren om alles te herzien dat we af en toe de focus en richting kwijt waren. Zodra we weer zicht hadden op wat we moesten doen, zijn we vol gas die kant op gegaan. Waar het eind 1995 nog een zeer moeilijk verhaal was, waren we vanaf eind 1997 een financieel gezond bedrijf en wisten we waar we naartoe gingen.’ 

‘Dankzij het lef om te veranderen, zijn we er bovenop gekomen.’

‘Alles bij elkaar hebben we destijds zes miljoen gulden verloren. Als gevolg van het sluiten van verliesgevende vestigingen, moesten we personeel laten afvloeien, bankleningen aflossen en huurcontracten beëindigen. Dankzij het lef om te veranderen en onze strategie te wijzigen van de verkoop van slices naar het bezorgen van pizza’s zijn we er weer bovenop gekomen. 25 Jaar later gaan we dik over de honderd miljoen euro omzet en met de groothandel richting vijftig miljoen euro omzet. Ons 25-jarig jubileum hebben we onlangs groots gevierd in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Als ik dan om mij heen kijk, kan ik niet anders dan trots zijn op mijn team.'

Wat collega-ondernemers zouden doen

Welke kijk hebben andere ondernemers op Philippe's beslissing? Wat is hun ervaring of wat zouden zij doen? We vragen het voor deze rubriek aan onze vaste ondernemerspanel-leden. Deze week Louis Kinsbergen, Elske Doets en Jan Zoetjes.

‘Echte ondernemers gaan door waar anderen stoppen.’

Louis Kinsbergen verkocht mobiele technologiebedrijf Emexus aan 2WayTraffic: ‘Beste Philippe, allereerst complimenten voor wat je allemaal bereikt hebt door te volharden in je missie. In veel gevallen zou iemand in jouw situatie hebben gezegd: “jammer, geprobeerd, strategie niet gelukt, einde oefening”. Maar echte ondernemers gaan door waar anderen stoppen. Terug naar de tekentafel, analyseren, zoeken tot je antwoorden hebt waar je tevreden mee bent, onderbouwen, vertrouwen in je nieuwe richting en vooral durven een nieuwe richting in te slaan. Ik denk wel dat je met de tegenwoordige overvloed aan “big data” in een eerdere fase betere beslissingen kunt nemen, en dat zal je vast ook doen.’

‘Als ondernemer kun je niet eeuwig doorbolderen’

Elske Doets , reisondernemer met beleving, multidisciplinaire inspirator: ‘Ik heb Philippe een paar keer ontmoet. Hij is een geweldige ondernemer met een enorme handelsgeest. Hij is er eentje van de generatie klassiek ondernemen. Iemand die voor een gezond bedrijf wil gaan. Iets waar veel jonge ondernemers wel eens de mist mee in gaan. Philippe durfde in de ontstane situatie te handelen toen er iets niet goed liep. Dat is mooi! Anderen zouden dat maskeren. Hij is met het bezorgen een nieuwe dienst gestart, want hij is slim genoeg om elke keer weer iets opnieuw uit te vinden. Dat is de kracht van de ondernemer. Als mensen aan mij vragen: “Ben je op het moment met iets nieuws bezig?” Dan vind ik dat onzin. Dit is voor mij een natuurlijk proces. Niet iets waar je alleen op dat moment mee bezig bent. Je moet continu open staan voor vernieuwing.’

‘Ik moest toch wel een beetje gniffelen’

Jan Zoetjes, voormalig IT-ondernemer (verkocht zijn bedrijf), eigenaar Boardtalk en sparringpartner voor dga’s en directeuren, gespecialiseerd in (persoonlijke) groei: ‘Ik ben gek op concepten en van zo’n verhaal word je natuurlijk blij. Wat me vooral aanspreekt, is de flexibiliteit in het concept-denken. Ik heb zelf nog weleens de neiging om mijn eigen concepten te lang als heilig te zien. Bij Philippe heeft het zeker gescheeld dat hij compagnons had. Hierdoor houd je elkaar scherp.’

‘Ik moest wel een beetje gniffelen vanwege de vergelijking tussen Amsterdam en de rest van Nederland. Ik heb zelf ook ooit eens gezocht naar A-locaties voor een fastfoodconcept. En dan met name dáár waar de hele dag genoeg traffic is om ieder uur van de dag een positief resultaat te halen. Kansloos buiten Amsterdam. Hooguit in de andere grote steden of rondom het Centraal Station, maar dan heb je het wel gehad. En om die plekken vecht iedereen en betaal je de hoofdprijs!’

‘Wat ik verder leuk vind aan dit verhaal is toch ook wel de factor toeval, waarbij het juiste handelen van de ondernemers natuurlijk niet onbelangrijk blijft. Maar wát nu als die eerste bodems geweldig lekker waren, of de eerste drie vestigingen wel goed hadden gelopen? Of iemand geopperd had om ook traditionele restaurants te openen? Maar dat is natuurlijk het leuke van achteraf terugkijken op zo’n succesvolle onderneming als New York Pizza.’

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Hulp bij Internet Bankieren