Naar de navigatie Naar de inhoud

Mijn Beslissing: Koert van Mensvoort

Ondernemers dragen een grote verantwoordelijkheid en nemen dagelijks talloze beslissingen: makkelijk of zwaar, klein of groot, impulsief of weloverwogen. Maar wat zijn die beslissingen? En vooral: hoe zijn zij tot die beslissing gekomen? Koert van Mensvoort (44), oprichter van Next Nature Network gaf de bouw van een nieuwe website volledig uit handen aan een IT-bedrijf. Koert vertelt zijn verhaal en collega-ondernemers van ons panel lezen mee en geven hun reactie.

Koert was als tiener al een whizzkid. Hij maakte games die hij zelfs in Japan verkocht. Dat kon hij goed, zo bleek. Daarom besloot hij informatica te studeren. Dat kon hij nog beter, maar hij miste het visuele aspect. En dus deed hij de kunstacademie en een studie filosofie er wel even naast. Uit die mix van technologie, filosofie en kunst richtte hij in 2005 Next Nature Network op. Koert: 'We worden steeds meer omringd door de technologie als ‘next nature’. Auto’s die zichzelf rijden en hartkleppen die worden geprint. De stichting bestaat uit een netwerk van mensen die meepraten over een toekomst waarin technologie en natuur versmelten. Als lid maak je onderzoek en activiteiten mogelijk. Denk aan een onderzoek naar kweekvlees, een drones kleurboek en een expositie van een nano supermarkt met medicinale chocolade en programmeerbare wijn.' Maar het is juist de technologie die het Koert moeilijk heeft gemaakt.

Koerts Beslissing

'Next Nature Network is ontstaan vanuit mijn fascinatie voor technologie, filosofie en kunst. Ik gaf les op de Kunstacademie in Amsterdam en ben samen met studenten een blog begonnen over de toekomst van technologie in combinatie met kunst. We wilden een platform bieden aan mensen die hierover mee wilden praten. Hoe gaan we de factor menselijkheid niet uit het oog verliezen? De website was door één van de studenten gebouwd. Er was toen nog geen bedrijfsvorm, het was pure passie en interesse. Ik had zo weinig geld dat ik nog maar net een stagiair kon betalen.' 

'De manier waarop we de website hadden georganiseerd was heel omslachtig.' 

'Maar al snel hadden we meer dan 1.000 bezoekers per dag op onze website waarvan 5% afkomstig uit Nederland. Het netwerk groeide en er werd financieel ook meer mogelijk. We wilden meer leden werven en ik breidde het team uit. We namen een editor, producent, financieel manager en daarna ook een communicatiemedewerker aan. Bij die groei hoorde ook een nieuwe website. Eentje waar we onze events op konden plaatsen met een volledig nieuwe backend en de mogelijkheid voor mensen om lid te worden. Aan mij de beslissing hoe we dat het beste aan konden pakken. De oud-student die de website had gebouwd, was zijn eigen IT-bedrijf gestart, dus het leek mij vanzelfsprekend om die ontwikkeling bij hem te beleggen. Extern, maar toch bij een goede bekende. Eigenlijk ging dat organisch. De verantwoordelijkheid en aansturing besloot ik bij mijn nieuwe communicatiemedewerker neer te leggen. Tegenwoordig is IT echt een aparte tak binnen een bedrijf en zou ik dat niet meer doen, maar toen leek het heel logisch.'

'We hadden echt last van groeipijntjes. Hoewel ik als whizzkid graag nauw betrokken had willen zijn bij de bouw van de nieuwe website, moest ik door de groei prioriteiten stellen. En deze taak lag bij de communicatiemedewerker. Die schakelde met de accountmanager van het IT-bedrijf, die op zijn beurt weer schakelde met de programmeur. Dat was heel erg omslachtig. Terwijl ik zelf programmeurtaal sprak, maar er geen tijd voor had. Waar we voorheen met weinig budget, een klein team en veel passie zelf een website bouwden die prijzen won, stond de IT nu erg op afstand. Er waren te veel schakels en er werden dingen gebouwd die niet voldeden aan onze kwaliteitsnormen.'

'De nieuwe website functioneerde slechter dan de oude.' 

'Resultaat was een ledenwebsite die slecht functioneerde en eigenlijk nog slechter was dan degene die we daarvoor hadden. Mensen die zich aanmeldden om lid te worden, kregen een foutmelding. En dat was juist ons doel: nieuwe leden! Heel pijnlijk, want je verliest mensen die ons erg leuk vonden. Er was een fout gemaakt, maar niemand was hier direct schuldig aan. In de beginfase werk je met een paar mensen heel hard en puur vanuit passie. Maar wanneer je zoiets als dit extern belegt voor weinig geld, kan je niet verwachten dat iedereen zich over de kop werkt. De accountmanager van het IT-bedrijf had voordat we begonnen aan de nieuwe website al aangegeven dat er weinig budget was in verhouding tot andere commerciële projecten die ze inmiddels ook deden, maar dat het wel interessant was om voor ons een experimentele oplossing te ontwikkelen. Op dat moment had ik aan de bel moeten trekken. Experimenteel als in: dit is innovatief en vernieuwend? Of experimenteel als in: dit wordt houtje-touwtje in elkaar geknutseld en werkt eigenlijk helemaal niet?'

'We waren allebei kapitein op een schip met een boel matrozen.'

'Dit alles was behoorlijk schadelijk voor ons imago. Hoe kunnen mensen nou vinden dat je 'next' bent als je website vol bugs en foutmeldingen zit? We hebben ruim 100 leden verloren en veel meer mensen hebben als gevolg van onze groeipijnen een suboptimale ervaring gehad. Ook intern had het grote gevolgen: we waren altijd hip en happening en liepen voorop, maar ineens voelde het als een traag en log bedrijf. Toen heb ik de harde keuze moeten maken om tegen de oud-student, waarmee ik jaren had samengewerkt, te zeggen dat het zo niet langer kon. We waren allebei kapitein op een schip geworden met een boel matrozen erop en hadden allebei iets te weinig aandacht voor dit project gehad. Daarbij stonden we beide ook persoonlijk behoorlijk onder druk; er kwam veel op ons bord, omdat we andere zaken niet goed hadden gedelegeerd. Het was een moeilijke beslissing, maar iedereen snapte wel dat het anders moest. Toch kreeg een zorgvuldig opgebouwde relatie een duw, waardoor de schade totaal gevoelsmatig in de tienduizenden euro’s loopt.' 

'Vanaf dat moment ben ik de IT intern gaan beleggen en bouwde ik een eigen team op. Dat begon met het aannemen van een programmeur. Je IT intern beleggen, werkt veel beter en is in mijn ogen ook de toekomst. Alle bedrijven zijn deels een IT-bedrijf. Als je het niet intern belegt, dan word je vanzelf ingehaald. Nu kan ik naast de programmeur zitten waardoor ik er meer grip op heb. Je bent daarbij veel wendbaarder, want de programmeur praat direct met mij en met de editor. Die drempel van een ander bedrijf is nu weg. Nog belangrijker: de IT'er is ook onderdeel van het team en je hebt als team een gemeenschappelijk doel. Hij kan veel beter iets maken dat past bij het bedrijf en de cultuur dan wanneer we het extern zouden beleggen. Een nadeel is wel dat collega's hem ook weten te vinden als de laptop niet lijkt te werken, wanneer het slechts een kwestie is van aan en uitzetten.'

'Een vlinder die uit een cocon moet kruipen heeft nou eenmaal pijn.'

'De beslissing om de aansturing van de nieuwe website onder communicatie te laten vallen in plaats van het zelf te doen en de IT extern te beleggen in plaats van intern, was gewoon dom. Het leek de beste route, omdat we elkaar al kenden. Daarbij was het ook wat overmoedig om veel nieuwe dingen tegelijk aan te willen pakken. Groeien, leden werven én het bouwen van een platform. Uiteindelijk had onze communicatieadviseur beter met ons verhaal in plaats van de ontwikkeling van de website bezig kunnen zijn. Zelf had ik heel nauw betrokken moeten zijn bij de ontwikkeling van de nieuwe website. Maar we hadden nou eenmaal groeipijntjes. Het voelt als een rups die zichzelf heeft ingekapseld als voorbereiding voor een nieuwe start. Maar om uit die cocon te kruipen en als vlinder naar buiten te komen, kost energie en doet pijn.' 

'De ontwikkeling van de nieuwe website heeft alles bij elkaar twee jaar geduurd en veel geld gekost, maar we hebben er ook veel van geleerd. En hoewel we nu voor een nieuw project toch weer een IT-bedrijf hebben gevraagd om even snel de app te bouwen, weten we nu al dat we het zo snel mogelijk in huis moeten halen.'

Wat collega-ondernemers zouden doen

Welke kijk hebben andere ondernemers op Koerts beslissing? Wat is hun ervaring of wat zouden zij doen? We vragen het voor deze rubriek aan onze vaste ondernemerspanel-leden. Deze week Elske Doets en Bram Adema.

'Toen onze website eruit lag, appten mensen mij of het wel goed ging met het bedrijf.'

Elske Doets, reisondernemer met beleving, multidisciplinaire inspirator: 'Heel herkenbaar. Het wel of niet uitbesteden van iets als een nieuwe website is best lastig. Een nadeel van werken met externe partijen is dat het heel moeilijk is om de emotie over te brengen en daar grip op te houden. Je hebt als oprichter een bepaald idee met een gevoel en het is best moeilijk om die vertaalslag te maken op de externe partij.' 

'Zelf kan ik niet coderen en ik heb vier websites die onderhouden moeten worden. Dan heb ik geen andere keus dan het uit te besteden. Waar ik wel grip op houd, is de manier waarop we het uitbesteden. Zo kies ik ervoor om met kleine ondernemers te werken. Dan ontstaat er een bepaalde commitment, doordat zij ons hard nodig hebben. Als dat verandert, dan verandert ook die commitment. Dit blijft een zoektocht. De ene partij kon onze opdrachten niet bijbenen en een andere werd te groot met teveel schakels. Best frustrerend, want voor mij gaan IT-ontwikkelingen altijd te langzaam. Ik heb allerlei ideeën, maar dat is met al die systemen en schakels niet altijd 1-2-3 gedaan. Je merkt dan hoe afhankelijk je bent en dat maakt je minder wendbaar. Onze website viel een keer uit op een belangrijke dag. Mensen appten mij wat er met mijn bedrijf aan de hand was en of het wel goed ging. Dat was erg schadelijk.'

'Mogelijk had ik in het geval van Koert wel meer de vinger aan de pols gehouden bij de live-gang. Maar ik snap dat hij door de groei belangrijke keuzes moest maken en het uitbesteedde. Voor Koert, die wel programmeur is, lijkt me het extra frustrerend wanneer het dan verkeerd uitpakt.'

'Zelf aan het roer is beter dan blind afgaan op technologie gedreven teams.'

Bram Adema, CEO van CFP Green Buildings, vertelde eerder over zijn beslissing om een participatieplan in te richten en is nieuw vast panellid: 'Koerts verhaal is zeer herkenbaar. Onvoldoende betrokkenheid en invloed op wat een IT-bedrijf voor je maakt. Toen wij onze online services gingen ontwikkelen hebben we veel verschillende IT-aanbieders gesproken. Ze boden ons grote full-service teams gevuld met IT’ers aan, zonder domeinkennis van ons bedrijf en product en zonder garantie dat het product zou werken. We vonden de investering te groot, te veel gedreven door IT in plaats van domeinkennis en daardoor te risicovol.' 

'Uiteindelijk hebben we op basis van onze eigen domeinkennis de oplossing ontwikkeld, en zelf met een team van eigen ontwikkelaars de oplossing gebouwd. Dit gebeurde in een fractie van de tijd en een fractie van de kosten, en in één keer goed. Onze ervaring is dat het IT-aspect een te grote invloed heeft op het ontwerp, en de invloed van de ondernemers en het bedrijf te weinig. Zelf aan het roer gaan zitten en logische keuzes maken is altijd beter dan blind afgaan op technologie gedreven teams en onbegrijpelijke overwegingen.'

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Hulp bij Internet Bankieren