Naar de navigatie Naar de inhoud

Mijn Beslissing: Jeroen Doorenbos

Ondernemers dragen een grote verantwoordelijkheid en nemen dagelijks talloze beslissingen: makkelijk of zwaar, klein of groot, impulsief of weloverwogen. Wat zijn die beslissingen? En vooral: Hoe zijn zij tot die beslissing gekomen? Jeroen Doorenbos (33), die als student geneeskunde begon met het bedrijf dat uiteindelijk Belsimpel werd, vertelt zijn verhaal. Collega-ondernemers van ons panel lezen mee en geven hun reactie.

Samen met Jeroen Elkhuizen, begon Jeroen zonder kennis van mobiel internet aan het idee voor internet op je laptop. Hoe is hij van Metjelaptoponline.nl bij Belsimpel gekomen? Hoe zorgde hij ervoor dat zijn bedrijf groeide van 10 naar 300 medewerkers? Jeroen vertelt over een beslissing die van grote invloed is geweest op het uiteindelijke succes van Belsimpel.

Jeroens Beslissing:

‘Het was 2006 toen Jeroen en ik op onze Groningse studentenkamer het plan smeedden om mobiel internet voor laptops te verkopen. Elke laptop zou in onze ogen een mobiele internet verbinding moeten krijgen. Internet op je mobiele telefoon was toen echt nog niet zo vanzelfsprekend als nu.

Metjelaptoponline.nl liep goed en was zelfs winstgevend. Maar na twee jaar begonnen we ons toch af te vragen of de productcategorie wel groot genoeg zou zijn om een solide bedrijf mee op te kunnen bouwen. We probeerden iets nieuws en startten met een nieuwe webwinkel voor mobiele telefoons en abonnementen, Belsimpel. Maar besluiten om afscheid te nemen van ons eerste ‘kindje’ konden we nog niet. Het zou niet logisch zijn om een winstgevende business ‘uit’ te zetten.’

‘En daar gingen we dan. We startten ons tweede label. In de cowboymarkt van de mobiele telefonie. Omdat we een klein bedrijf waren mochten we bij leveranciers niet direct op rekening kopen en we moesten concurreren met spelers die tientallen miljoenen omzet draaiden. Dat lijkt behoorlijk kansloos. Maar als wij ergens in geloven, dan gaan we het gewoon doen. Het kwam wel eens voor dat we even € 2.000 moesten pinnen om aan de postbode te betalen. Mobieltjes die we niet konden inkopen, kochten we bij concurrenten in, die we vervolgens zonder marge doorverkochten. Al snel ontstond er een vliegwieleffect en konden we steeds betere deals maken. Onze aandacht ging volledig naar Belsimpel. De andere website, Metjelaptoponline.nl, bungelde er nog een beetje bij. Hier moesten we iets mee.

We besloten eindelijk een knoop door te hakken en afscheid te nemen van ons allereerste ‘kindje’. We stopten met Metjelaptoponline.nl. Toen we zagen dat Belsimpel al snel betere resultaten opleverde, was dit geen moeilijke beslissing om te nemen. Maar we hadden het wel veel eerder kunnen doen. We waren toch vooral bezig met Belsimpel en daar ging alle tijd en energie in zitten. Dan zijn het je collega’s die je de beste spiegel voorhouden door te vragen wat de prioriteiten nou zijn. Het was bovendien onderdeel van dezelfde BV met dezelfde medewerkers en we waren niet gebonden aan investeerders.’

Hoewel de cijfers en zijn collega’s duidelijk maakten welke keuze Jeroen moest maken, was het nemen van deze beslissing heel onnatuurlijk. Jeroen Doorenbos maakt altijd af waar hij aan begint. ‘Ik ben niet opgevoed met het doen van half werk. Het is ook nog eens heel moeilijk om objectief naar je business te blijven kijken en ervoor te zorgen dat het mee blijft gaan met deze veranderlijke markt. Ondanks dat heb ik niet echt spijt van deze beslissing. Beslissingen neem je met de kennis die je op dat moment hebt. Je zou nu niet zomaar in Apple investeren. Maar als Apple 5 jaar later weer 2x zoveel waard is, zou je daar misschien wel spijt van kunnen hebben. Het was een lastige beslissing, maar alle puzzelstukjes zijn op hun plek gevallen.’

Helemaal afscheid genomen, heeft Jeroen eigenlijk niet. Het is nog altijd een productcategorie op Belsimpel.

Wat collega-ondernemers zouden doen

Welke kijk hebben andere ondernemers op Jeroens beslissing? Wat is hun ervaring of wat zouden zij doen? We vragen het voor deze rubriek aan enkelen van onze vaste ondernemerspanel-leden. Deze week Elske Doets, Louis Kinsbergen en Jan Zoetjes.

'Een ondernemer hoort geld te verdienen zonder hulp van een investeerder.'

Elske Doets, reisondernemer met beleving, multidisciplinaire inspirator: ‘Heel krachtig en heel logisch dat jullie met iets nieuws beginnen naast een bestaande onderneming. Die bestaande onderneming kan juist zorgen voor financiering. 1 op de 10 startups slaagt uiteindelijk. Vaak zie je bij startups dat er niet wordt nagedacht hoe er geld verdiend kan worden zonder dat er een investeerder bij komt kijken. Als ondernemer moet je ten alle tijden proberen om geld te verdienen.

Dankzij succesvolle productlijnen, heb ik in 2000 Greentrips opgezet. Dat kostte ook geld, maar dat kon ik doen omdat ik ook andere succesvolle moneymakers heb. Het is dan niet erg wanneer het ene been korter wordt dan het andere. Veel ondernemers zitten in een tunnel en ik vind het juist goed dat je altijd iets nieuws probeert zonder dat je weet of het aanslaat. Zodra je een klantbehoefte weet te vervullen, moet je er geld mee weten te verdienen. Bovendien loop je als ondernemer graag voor op de markt. Is het zonde als het dan niet lukt? Nee, het maakt je bedrijf rijker.’

'Per ongeluk stoppen met een goed idee, vergeef je jezelf niet.'

Louis Kinsbergen, verkocht mobiele technologie bedrijf Emexus aan 2WayTraffic: ‘Interessant Jeroen, ik denk dat veel ondernemers dit herkennen. Hebben we als ondernemers niet geleerd om door te gaan ook als het niet meteen werkt? En stel dat je per ongeluk stopt met een goed idee? Dat zou je jezelf nooit vergeven. En als je vanuit optimisme werkt aan een goed idee, met ziel en zaligheid, is het heel moeilijk om daar afstand van te nemen. Zo zijn er veel ondernemingen ten onder gegaan die niet hebben gedaan wat jullie deden: opzetten van een ander product. En Metjelaptoponline is toch onderdeel van het DNA van je bedrijf, van wie jullie zijn, dus best mooi dat het nog voortleeft.’

'Hoop is de slechtste raadgever die er is.'

Jan Zoetjes, voormalig IT-ondernemer (verkocht z’n bedrijf), eigenaar Boardtalk en sparringspartner voor DGA’s en directeuren, gespecialiseerd in (persoonlijke) groei: ‘Ik vind dit heel herkenbaar. Hoop speelt altijd een (ongelukkige) rol bij dit soort afwegingen. Zeker als je net begonnen bent met ondernemen. Het is zo ongeveer de slechtste raadgever die er is. Cijfers en feiten zijn over het algemeen de betere richtlijnen om te bepalen of je ergens mee moet stoppen en wanneer.

Aan de andere kant: te vroeg loslaten is ook weer zowat. Wat nu als een ander het daarna oppakt en succesvol wordt? Het gaat bovendien tegen mijn logica in om een winstgevend bedrijf te staken. Je kan het onmiddellijk verkopen en je handen vrij maken voor het echte werk. Onderbrengen in een andere BV, er apart management op zetten en te zijner tijd verkopen ligt voor mij meer voor de hand. Maar je bent met je volle verstand enthousiast geraakt over een business opportunity en dat laat je niet zomaar los.’

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Hulp bij Internet Bankieren