Naar de navigatie Naar de inhoud

Klant failliet? Bescherm uw rechten!

Het zal u maar gebeuren. Net nadat u een grote order heeft geleverd, gaat uw klant failliet. De curator laat weten dat u achteraan de rij schuldeisers mag aansluiten. Met andere woorden: naar dat geld kunt u fluiten. Dennis Senders, advocaat bij ARAG en voormalig curator, vertelt hoe u dat kunt voorkomen.

Vooraf beschermen

"De grote truc is uzelf te beschermen vóór uw klant failliet gaat." Het is verstandiger om op dat moment uw positie te verbeteren dan tijdens een faillissement. Het is wettelijk bepaald wie wat krijgt tijdens een faillissement. Ook de volgorde van uitbetaling ligt wettelijk vast. Dus daar kunt u weinig aan veranderen. Daarom kunt u beter al eerder uw rechten beschermen.

Let op de signalen

Vaak kunt u een faillissement al zien aankomen. U moet alleen weten waar u op moet letten. Laat uw klant bijvoorbeeld heel lang niets van zich horen? Of komt hij plotseling met (ongegronde) klachten over de door u geleverde diensten of producten? Dan is de kans groot dat hij onder zijn betalingsverplichting probeert uit te komen. En blijft de betaling heel lang uit, terwijl de klant zich normaal keurig aan de betalingstermijn houdt? Ook dat kan duiden op een aankomend faillissement. Het is belangrijk dat u deze tekenen herkent en tijdig voorzorgsmaatregelen neemt.

Schade vooraf beperken

Ziet u de bui al hangen? Het beste wat u kunt doen, is de schade beperken. Bijvoorbeeld door niet meer te leveren totdat de voorgaande leveringen zijn betaald. Gaat de klant dan toch failliet, lijdt u niet nog meer verlies.

Kom voor uw rechten op

En als de klant eenmaal failliet wordt verklaard, is het heel belangrijk dat u voor uw rechten opkomt. Het is voor de curator soms heel lastig om alle schuldeisers te achterhalen. Deze en andere informatie heeft hij nodig om volgens wettelijke regels een juiste volgorde toe te kennen. Steek daarom zelf uw vinger op. Laat weten dat u een vordering heeft uitstaan. Het is ook belangrijk dat u daar bewijzen van meestuurt, zoals een getekende opdrachtbevestiging, uw algemene voorwaarden en facturen. Op die manier weet u zeker dat de curator rekening zal houden met uw vordering. Als er nog iets te verdelen overblijft, bent u een van de ontvangers.

Slapeloze nachten

Maar wilt u niet achteraan sluiten? Dan is het verstandiger om vooraf uw positie te verbeteren. 

Meer tips over wat te doen als uw klant failliet gaat vindt u op Risico's in Beeld in het artikel: 5 tips voor als uw klant failliet dreigt te gaan.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube