Naar de navigatie Naar de inhoud

Ken uw niche

Een hovenier die ook huizen schildert, een tekstschrijver die ook fotografeert of een makelaar die interieuradvies geeft. Is dat allemaal wel zo rendabel? Als zzp'er is het belangrijk te weten waar u écht goed in bent en waarmee u uw klanten kunt helpen.

Het is heel verleidelijk. Uw opdrachtgever vraagt om hulp. U bent niet dé specialist, maar zou hem wel kunnen helpen. Een klus weigeren is toch lastig en bovendien staat bij u klantvriendelijkheid hoog in ‘t vaandel. Maak uw klant duidelijk dat het niet uw core business is, maar dat u wellicht toch kunt helpen. Verwijs bijvoorbeeld door naar een andere zzp'er. Laat uw klanten en opdrachtgevers duidelijk weten wat uw expertise is. Als zzp'er wordt u namelijk meestal ingezet op een afgebakende en vaak heel specifieke klus.

Zo komt u erachter wat uw niche is:

1. Gat in de markt

Onderzoek waar u echt goed in bent. Weet waar uw interesse ligt en wat uw motivatie en ambitie is. Vraag u af waarmee u anderen gaat helpen. Ga op zoek naar het spreekwoordelijke gat in de markt. Praat met potentiële klanten en met collega's in uw netwerk en doe marktonderzoek.

2. Specificeer uw doelgroep

Uw niche is de combinatie van uw doelgroep, het specifieke probleem en uw mogelijke oplossing daarvoor. Specificeer uw doelgroep nauwkeurig, dan kunt u daar uw marketingstrategie op aanpassen. Hoe specifieker u potentiële klanten beschrijft, des te makkelijker u ze weet te bereiken én hoe beter mensen u weten te vinden.

3. Schrijf een ondernemingsplan

U weet waar u goed in bent en heeft uw doelgroep in kaart gebracht. De volgende stap is te bepalen wat uw missie is. Wat is uw doel? Leg dit vast in een ondernemingsplan. Zo kunt u nog meer scherpstellen wat u doet en voor wie u dat doet. Twijfelt u later of u nog steeds op de goede weg bent of staat u voor een belangrijke keuze, dan biedt het ondernemingsplan houvast.

4. Werk samen

Er komen klantvragen binnen die raakvlak hebben met wat u doet, maar niet per se uw specialisme zijn. Wanneer u merkt dat u vaak nee moet verkopen, is het zinvol om afspraken te maken met zzp'ers die deze klussen wel kunnen doen. Dit kan bijvoorbeeld door deze leads door te sturen naar een collega zzp'er en daar een vergoeding voor af te spreken. Ook kunt u een samenwerking aangaan door als hoofdaannemer te gaan werken. U huurt de andere zzp'er in of u gaat echt samen verder en besluit samen een nieuw bedrijf op te zetten.

5. Profileer uzelf, vertel uw verhaal

Zorg ervoor dat de buitenwereld weet waar u zo goed in bent, profileer uzelf en vertel uw verhaal. Blijf hierbij dicht bij uzelf. Wees eerlijk en authentiek. Communiceer op de manier die bij u past. Deel uw kennis door middel van blogs of spreek eens op een evenement.

6. Verander mee met de markt

Neem eens in de zoveel tijd uw niche onder de loep. Sluit uw product of dienst nog aan bij de behoeftes van uw doelgroep? Of is uw doelgroep veranderd? Praat met uw klanten, vraag en luister naar feedback. Pas aan en verander mee met uw markt.

Maak een goede start met een zakelijke rekening en profiteer van de korting voor starters.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube