Naar de navigatie Naar de inhoud

De impact van een sociale onderneming

Een sociale onderneming heeft één hoofddoel: zoveel mogelijk maatschappelijke meerwaarde creëren. Om dit waar te kunnen maken, moeten er voldoende financiële middelen beschikbaar zijn. Financiële winst is dus nodig, maar niet de primaire doelstelling. Het businessmodel van een sociale onderneming beschrijft hoe u dit als ondernemer waarmaakt.

Een voorbeeld van een sociale onderneming met maatschappelijke impact is De Bakkers Werkplaats in de Rotterdamse wijk Katendrecht. De Bakkers Werkplaats is 2 jaar geleden opgezet door onder andere Lisette Magis. In deze bijzondere bakkerij werken mensen die een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt hebben.

Lisette licht verschillende facetten van hun businessmodel toe. In zo’n model beschrijft een ondernemer wat de inkomstenbronnen zijn, hoe de onderneming zich onderscheidt van de rest, welk type klanten er worden bediend en welke niet-financiële impact de onderneming heeft.

Arbeidsparticipatie

Sociale ondernemers hebben vaak te maken met 2 klantgroepen. Niet alleen de reguliere betalende klant, maar ook de groep die profijt heeft van de diensten van deze sociale onderneming. In het geval van De Bakkers Werkplaats zijn dit de medewerkers in het bedrijf.

Lisette legt uit: “Onze onderneming richt zich op arbeidsparticipatie. Hier werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking of met een tijdelijke verblijfsvergunning. Het zijn altijd mensen uit deze buurt. Ze werken in de werkplaats waar de broden worden gebakken en in de bakkerijwinkel. Dat gebeurt onder leiding van leermeesters die ze de kneepjes van het vak leren.”

“Door deze doelgroepen kansen te bieden en zinvol werk te laten doen, bouwen ze vertrouwen op om (weer) te gaan werken. Voor sommigen is dit een opstap naar een reguliere baan of een nieuwe opleiding. Voor anderen is het een vorm van dagbesteding. We dragen hierdoor bij aan werkgelegenheid in de wijk en aan onderwijs, zorg en welzijn.”

Sociale winst

Wie een sociale onderneming heeft, moet de markt doorgaans op een heel creatieve en innovatieve manier benaderen. Er komen immers meer facetten bij kijken dan bij een regulier bedrijf. Een sociale onderneming draait voornamelijk om de sociale winst, en slechts ten dele om financiële winst.

“Het opzetten van een sociale onderneming is in de basis totaal anders dan een reguliere onderneming”, ondervindt Lisette. “Mijn taak als ondernemer draait heel erg om de balans vinden tussen productie en verkoop én goed zorgen voor onze medewerkers. Dat maakt het soms heel ingewikkeld. Aan de ene kant kan je de druk niet te hoog opvoeren omdat dit ten koste gaat van de mensen. Aan de andere kant wil je graag zo veel mogelijk verkopen. Je moet er continu op letten dat alles in balans blijft.”

Omzet

“Een derde deel van onze omzet komt vanuit onze klanten uit de buurt en twee derde via B2B-klanten. Onze begroting bestaat voor 80% uit de omzet die we behalen. Dat betekent dus 20% verlies, wat is veroorzaakt door de investeringen die horen bij de opstart van de onderneming. Subsidie van de gemeente krijgen we niet. Wel hebben we investeringssubsidies ontvangen van stichting DOEN, Volkskracht, fonds DBL en Sint Laurenfonds. Daarmee hebben we onze verliezen kunnen bekostigen.”

Meerwaarde

Voor de klanten van De Bakkers Werkplaats heeft het product dat zij er kopen een meerwaarde. “Ons brood is van heel goede kwaliteit én heeft een goed verhaal”, legt Lisette uit. “We merken dat hier ook veel behoefte aan is. Mensen willen niet zomaar meer iets kopen. Restaurants zetten onze broden graag op de kaart, met ons verhaal erbij. Wij leveren nu aan bedrijven die voorheen hun broden bestelden bij grote namen als Menno en het Vlaamsch Broodhuys.”

“Dat komt natuurlijk ook door de hoge kwaliteit van ons product. We bakken puur, zonder toevoegingen als E-nummers en hardbroodpoeder, en gebruiken producten uit de regio. We gaan verspilling tegen door van oud brood paneermeel te maken en door te bakken op bestelling. Daardoor bakken we niet meer dan nodig is. Ook werken we alleen maar met lokale producten en leveranciers. Zo houden we onze CO2-footprint zo klein mogelijk en vergroten we onze meerwaarde.”

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.