Naar de navigatie Naar de inhoud

Hoe zet u als zzper een netwerkclub op

Als zzp’er is uw netwerk een bron van kennis en opdrachten. Wanneer u nog actiever gebruik wilt maken van uw netwerk, kunt u zelf een netwerkclub of community oprichten. In dit artikel leest u hoe u dat kunt aanpakken.

In Nederland werkt 77% van de zelfstandig ondernemers wel eens samen met andere zzp’ers. 30% doet dit zelfs vaak of altijd. Door lid te worden van een netwerkclub of community vindt u andere ondernemers met wie u kunt sparren of samenwerken. U kunt zelf ook zo’n club opzetten. Bijvoorbeeld omdat u ondernemers bij elkaar wilt brengen over een specifiek onderwerp, efficiënter aan opdrachten wil komen of regelmatig kennis uit wil wisselen. Waar moet u bij het opzetten van een eigen netwerkclub rekening mee houden?

Bepaal eerst het doel van uw netwerkclub

Net als bij het opstarten van een bedrijf doet u er goed aan om ook voor een netwerkclub eerst marktonderzoek te doen. Vraag ook eens binnen uw eigen netwerk waar zij behoefte aan hebben. Als u bijvoorbeeld bijeenkomsten wil plannen, kunt u met deze informatie de frequentie en invulling bepalen. Daarnaast is het opbouwen van een netwerkclub, in tegenstelling tot het uitbreiden van uw persoonlijke netwerk, veel gerichter. Als u voor uzelf netwerkt, doet u heel breed contacten op die u inspirerend vindt of (in)direct opdrachten en dus omzet opleveren. Het opzetten van uw eigen netwerkclub doet u omdat u bijvoorbeeld professionals in uw vakgebied of ondernemers in de regio met elkaar in contact wil brengen, kennis uit wil wisselen of efficiënter aan opdrachten wilt komen. U bouwt dan een community op met een bepaald doel en u bepaalt zelf welke personen zich kunnen aansluiten.

Online of offline?

Een netwerkclub kan zowel online als offline actief zijn. Denk bij offline activiteiten aan het organiseren van inhoudelijke lezingen, een kookavond of een netwerkborrel waar mensen zelf met elkaar in gesprek kunnen gaan. U kunt ook gebruik maken van online community platforms. Afhankelijk van het soort netwerkclub dat u heeft, kunt een Facebook of LinkedIn groep aanmaken. Heeft u een informele netwerkclub? Dan is Facebook vanwege het persoonlijke aspect en de vele tools voor het creëren van interactie, een goede optie. Heeft u een formelere netwerkclub? Dan is LinkedIn een betere optie, een zakelijker netwerk dat dichterbij professionals staat.

Een combinatie van een online en offline netwerkclub is ook mogelijk. Zo kunt u bijvoorbeeld offline workshops en events organiseren en deze online plannen en aankondigen. Meetup.com en Eventbrite zijn handige websites waarmee u de events voor uw netwerkclub kunt plannen. Plan de bijeenkomsten op vaste data en ver vooruit. Dit voorkomt dat u veel tijd verliest aan het prikken van data met een grote groep.


De juiste rechtsvorm

Bent u van plan om ook echt winst te maken met uw netwerkclub of community? Dan moet u zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel en een rechtsvorm kiezen. Een veel verkozen rechtsvorm voor een netwerkclub is een vereniging. Besluiten over de vereniging worden door de leden zelf in de ledenvergadering genomen. U bepaalt samen welk doel u wilt bereiken. 

Bij het oprichten van een vereniging kunt u kiezen tussen een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid en een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid. Bij een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid, bent u als bestuurder niet met uw privé-vermogen aansprakelijk voor de verplichtingen. U richt deze vereniging op met een akte van de notaris. Daarin staan de statuten. Voor het oprichten van een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid hoeft u niet langs de notaris. U bent dan wel met uw privé-vermogen aansprakelijk voor verplichtingen. U kunt deze aansprakelijkheid beperken door de vereniging in te schrijven in het Handelsregister. Deze inschrijving moet u dan wél via de notaris regelen. 

Gebruikt u een vaste locatie of gebouw waar u regelmatig bijeenkomt? Schrijf dan de vestiging van de vereniging ook in het Handelsregister in. Werkt u vanuit huis en organiseert u op diverse locaties evenementen of bijeenkomsten? Dan is deze inschrijving niet nodig.

Het gebied waarover de rechtsmacht van een persoon of lichaam zich uitstrekt.

Wat kost het opzetten van een netwerkclub?

Het oprichten en beheren van een netwerkclub of online community vergt tijd en geld. Als u bijvoorbeeld elke week een bijeenkomst van twee uur organiseert kunt u zo een dag per week aan voorbereiding kwijt zijn. De kosten die u maakt hangen af van het soort netwerkclub dat u heeft en de activiteiten die u organiseert. Wanneer u een website wilt laten maken voor uw online community, dan maakt u kosten voor een webbouwer en/of designer. Er zijn leveranciers van communitysoftware waar u voor €45 per maand een compleet webpakket kunt afnemen, inclusief een blog, forum, Analytics en 5 e-mail campagnes per maand. 

Organiseert u vaak workshops of events? Onderstaand vindt u een overzicht van mogelijke kosten voor het organiseren van een bijeenkomst voor 15 personen. 

Huur ruimte (hele dag): € 472,50
Koffie/thee: € 90
Hapjes en frisdrank: € 240
Beamer: € 35
Totaal € 792,50 excl. btw

U kunt deze kosten op verschillende manieren dekken. Bijvoorbeeld door tickets te verkopen. U kunt de kosten en de ticketprijs beter inschatten door te werken met (een maximum aantal) inschrijvingen.

De locatie vormt vaak de grootste kostenpost van het organiseren van een event. Goedkoper is het om bijeenkomsten bij leden op locatie te houden of samen te werken met flexwerkplekken die reclame willen maken onder uw leden. Op deze manier kunt u niet alleen business en kennis uitwisselen, maar ook de locatie voor uw events laten rouleren. Steeds een nieuwe locatie en een nieuwe gastheer/vrouw werkt bovendien inspirerend.

Extra inkomsten

Een andere manier om kosten te dekken of extra inkomsten te generen voor de netwerkclub is door een vast bedrag per maand te vragen voor het lidmaatschap. Houd er dan rekening mee dat de drempel om lid te worden hoger is, en u echt toegevoegde waarde zal moeten bieden. Bijvoorbeeld door nieuwe leden letterlijk een podium te bieden op bijeenkomsten en events. Ook moet u zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel wanneer u met de ticketverkoop of lidmaatschap winst maakt.

Wat levert het u op?

Naast het hebben van een groter waardevol netwerk, heeft het opzetten van een netwerkclub of community nog meer voordelen: 

  • U kunt uw naamsbekendheid vergroten: alle leden van uw netwerkclub hebben buiten de netwerkclub ook een eigen netwerk. 
  • U kunt meer omzet genereren: doordat binnen uw netwerkclub of community leden bekend zijn met uw kennis en kunde, zullen zij eerder diensten bij u afnemen. 
  • U vergroot uw kennis: doordat alle leden hun eigen kennis met elkaar delen vergroot u uw eigen kennis en die van uw leden. 
  • U kunt extra inkomsten generen: door tickets te verkopen voor events of een lidmaatschapsbijdrage van aan uw leden te vragen kunt u extra inkomsten realiseren.

Betrokken community

Volgens zelfstandig ondernemer Patty Golsteijn zijn de persoonlijke betrokkenheid van de oprichter en de combinatie tussen offline en online activiteiten het belangrijkste bij het bouwen aan een actief en betrokken netwerk. Patty richtte haar eigen netwerkclub en online community Regelhelden op. Ze bouwde haar netwerkclub uit tot een actieve online community met zo’n 236 leden. ‘Door mijn gezicht te laten zien tijdens bijvoorbeeld workshops en vervolgens online het contact met leden te behouden in onze Facebook groep, blijven zij betrokken bij het netwerk. Dat is de key tot een betrokken community.’

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Hulp bij Internet Bankieren