Naar de navigatie Naar de inhoud

Een praktijk of salon aan huis beginnen

Als kapper, psycholoog of schoonheidsspecialist kunt u uw klanten bij hen thuis bezoeken of ze ontvangen in een gehuurde bedrijfsruimte. Een andere mogelijkheid is om een ruimte in of bij uw eigen huis als salon of praktijk in te richten. Bijvoorbeeld de garage of een speciaal daarvoor (aan)gebouwde ruimte. We zetten op een rij welke voordelen het heeft en waar u rekening mee moet houden als u besluit een ruimte aan huis voor uw bedrijf te gebruiken.

Wonen en werken op hetzelfde adres kan veel voordelen hebben. U staat niet in de file, u hoeft niet door de regen om op uw werk te komen en na werktijd bent u direct weer thuis. Ook hoeft u bijvoorbeeld geen huur te betalen voor een bedrijfsruimte.

Controleer het bestemmingsplan van de gemeente

Het eerste wat u moet onderzoeken wanneer u een ruimte in uw huis voor zakelijke doeleinden wilt gaan gebruiken, is informeren bij de gemeente naar de mogelijkheden en het bestemmingsplan van uw gemeente. Dit geldt zowel voor een koopwoning als een huurhuis. In het bestemmingsplan staan de voorwaarden voor het oprichten van een bedrijf aan huis. Bijvoorbeeld hoeveel van uw woning u zakelijk mag gebruiken en of u reclame aan de gevel mag hangen. Maar ook of u er klanten mag ontvangen, hoeveel parkeergelegenheid er dan moet zijn en wat de regels zijn rondom het gebruik van schadelijke stoffen (zoals bij een kapsalon). 

Daarbij heeft de gemeente zicht op de concurrentie in de omgeving en kan zij hier beleid op voeren. U bent daarnaast bij wet verplicht om de ruimte zo toegankelijk mogelijk te maken voor mensen die slecht ter been zijn. Ook is het belangrijk om na te denken over de veiligheid van de ruimte wanneer u er mensen ontvangt.

Een nieuwe ruimte bouwen

U kunt een bestaande ruimte zakelijk in gebruik nemen, maar u kunt ook een extra ruimte aan uw huis of in de tuin bouwen. Voordeel hiervan is dat u het helemaal naar wens kunt maken en daarbij rekening kunt houden met de voorwaarden die de Belastingdienst stelt voor aftrek van de inkomstenbelasting (zie verderop). 

Ook kunnen extra bebouwde vierkante meters de waarde van uw woning verhogen. Houd er rekening mee dat een verhoogde WOZ-waarde invloed heeft op de Onroerendezaakbelasting (OZB) en de inkomsten belasting. U heeft er voordeel van wanneer u de woning gaat verkopen. Ook moet u bij de Belastingdienst aangeven of de nieuwbouw privé is of bij uw onderneming hoort. Wanneer u meer dan 90% van de ruimte voor werkdoeleinden gebruikt, bent u verplicht dit op te geven als zakelijk vermogen. U moet voordat u gaat bouwen met een aantal zaken rekening houden: 

  1. Controleer het bestemmingsplan. Of u op uw grond mag bouwen, staat in het bestemmingsplan van de gemeente. De regels hiervoor verschillen per locatie en per gemeente. Soms mag u bijvoorbeeld wel een aanbouw aan uw woning maken, maar uitsluitend voor privégebruik. Of u mag een maximaal aantal vierkante meters van de grond bebouwen. Kijk op de website van uw gemeente voor meer informatie. 
  2. Denk aan de bouwvergunning. Wanneer u gaat bouwen met als doel het nieuwe pand zakelijk aan uw bedrijf te koppelen, dan heeft u altijd een bouwvergunning van uw gemeente nodig.

Financiële voordelen

Wanneer u de garage of een aparte ruimte bij uw woning in gebruik neemt voor uw bedrijfsactiviteiten, kan het zijn dat u de kosten die u hiervoor maakt, kunt aftrekken van de belasting. Denk aan de kosten voor onderhoud, energie en de inboedel van de ruimte. U moet dan voldoen aan de voorwaarden die de Belastingdienst stelt voor het uiterlijk en gebruik van de werkruimte. De Belastingdienst heeft een praktische rekenhulp ontwikkeld, waarmee u kunt nagaan of u de kosten voor uw werkruimte mag aftrekken van de inkomstenbelasting. Het is verstandig om daarnaast helder advies te vragen bij een adviseur. 

De ruimte moet bijvoorbeeld beschikken over eigen sanitaire voorzieningen en een aparte ingang. In feite moet de ruimte als volledig zelfstandig kunnen worden beschouwd. Als het gaat om het gebruik, dan moet u minimaal 10% van de ruimte zakelijk gebruiken en tenminste 70% van uw inkomen verdienen met werkzaamheden in of vanuit deze ruimte. Kosten voor een werkruimte in uw huurwoning kunt u niet aftrekken.

Apart verzekeren

Let tot slot op uw verzekeringen. Wanneer u uw werkruimte bij de Belastingdienst opgeeft voor zakelijk gebruik, moet u hier aparte bedrijfsverzekeringen voor afsluiten. De inboedelverzekering en opstalverzekering van uw woning zijn voor uw privébezittingen en het huis zelf. Ze dekken de schade aan bedrijfsmiddelen en de werkruimte niet.

De voordelen op een rij

  • U bent snel thuis en kunt het werk daardoor gemakkelijker combineren met gezin of mantelzorg 
  • U hebt geen kosten aan huur
  • Het verhoogt mogelijk de waarde van uw huis 
Zelfstandig kapster Jeanet dacht ook aan de toekomst toen ze een bedrijfsruimte in haar tuin liet bouwen. Het gebouwtje kan later worden gebruikt als woning voor haar vader. Lees in het interview welke voordelen zij ervaart en hoe ze dit heeft aangepakt.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Hulp bij Internet Bankieren