Naar de navigatie Naar de inhoud

Bepaal een goed uurtarief

Het is zover, uw eerste opdrachtgever vraagt naar uw uurtarief. En nu? Hoe bepaalt u wat u in rekening kunt brengen? Deze 7 factoren zijn belangrijk om mee te nemen.

Uit onderzoek van Hoofdkraan.nl blijkt dat het gemiddelde uurtarief in 2016 van een zzp'er € 43,- per uur is. Uit het onderzoek  blijkt dat het uurtarief van freelancers ieder jaar opnieuw weer daalt. Bovendien verschilt het waar u werkt; regionaal worden grote verschillen in uurtarieven gemeten. Zo verdient een zzp'er in Drenthe gemiddeld € 39,- per uur, terwijl dat in Utrecht € 47,- is. Welke factoren zijn belangrijk voor het bepalen van uw eigen tarief?

1. Verlies de kosten niet uit het oog

Als u niet weet wat uw kosten zijn, kunt u ook nooit weten wat u overhoudt onderaan de streep als winst. Het is handig om een kostenbegroting te maken, zodat u weet wat het kost om uw bedrijf draaiende te houden. Kosten waaraan u moet denken zijn:

  • reiskosten
  • ICT en telefonie
  • opleidingskosten
  • boekhouding
  • verzekeringen

Daarnaast heeft u uw persoonlijke uitgaven: 

  • huur of hypotheek
  • privéverzekeringen (zoals overlijdensrisico, opstal, inboedel)
  • gas/licht
  • levensonderhoud
  • vakanties
  • spaargeld/pensioenopbouw

Maak een goede berekening van alle kosten voordat u uw uurtarief bepaalt. Vergeet daarbij niets: van uw krantenabonnement tot de werkster, het zal allemaal betaald moeten worden uit uw uurtarief.

2. Kijk naar de concurrentie

Voor starters én zzp'ers die al even bezig zijn, is het goed om te weten te komen wat collega-zzp'ers voor uurtarief vragen. Durf het ze te vragen en informeer ook bij een eventuele branchevereniging. Kijk ook naar de salarissen van mensen in loondienst. Dat geeft u een indicatie voor uw uurtarief. Natuurlijk telt ervaring, mate van specialisatie en opleiding ook mee. Laat u als startende zzp'er niet verleiden om onder de marktprijs te gaan zitten. U doet uzelf te kort en het tast uw geloofwaardigheid aan. Met lage tarieven kan men denken dat u mindere kwaliteit levert.

3. Bekijk het per opdracht

Werk met een standaard basistarief, maar bekijk per opdracht wat u werkelijk als uurtarief in rekening brengt. Wat is de duur van de opdracht, heeft het spoed, is het een complexe opdracht? Allemaal factoren die meespelen bij het bepalen van uw uurtarief. Geeft een klus u voor een bepaalde periode omzetgarantie? Dan is het gebruikelijk een korting te geven.

4. Cash uw persoonlijke markwaarde

Beschikt u over een bepaalde expertise? Dan speelt dit mee in het bepalen van een uurtarief. Zie het als de prijs-kwaliteitverhouding. Ga op zoek naar waar u uniek in bent en benoem de voordelen daarvan voor uw klant. Kijk hierbij naar de markt waarin u opereert: wat doen anderen en hoe onderscheidt u zich daarvan? Daar zit uw meerwaarde. Misschien bent u flexibeler of breder inzetbaar. Of heeft u ervaring in een bepaalde branche. Allemaal zaken die u aantrekkelijker maken en die dus ook gevolgen kunnen hebben voor uw uurtarief. Ervaring en expertise hebben met elkaar te maken, maar zijn toch niet hetzelfde. Stel u bent specialist op een bepaald onderwerp door uw opleiding, maar u heeft nog niet veel werkervaring. U zult daar rekening mee moeten houden in uw uurtarief.

5. Kies de juiste prijsstrategie

Met het bovenstaande in uw achterhoofd gaat u nadenken over uw prijsstrategie. Wilt u laagdrempelig zijn door lage tarieven? Of positioneert u zich aan de bovenkant van de markt door een hoog uurtarief? Of kiest u voor de gulden middenweg? Vergeet niet dat u altijd uw tarief weer kunt aanpassen. Het is raadzaam om ieder jaar uw tarieven onder de loep te nemen. Salarissen van werknemers stijgen toch ook ieder jaar? Uw kosten voor levensonderhoud gaan door inflatie jaarlijks omhoog en bovendien ontwikkelt u zich ook.

6. Schrijf uw tijd

Om inzicht te krijgen in werkelijke kosten en uren per opdracht is een urenadministratie onmisbaar. Dit doet u natuurlijk al voor de Belastingdienst. Door uren bij te houden kunt u zich ook altijd verantwoorden naar uw klant. En naar uzelf! Een voorbeeld: u bent coach en rekent voor een consult 1 uur. In de praktijk bent u meestal echter 1,5 uur aan het coachen terwijl u slechts 1 uur op de factuur zet. Bereken altijd alle werkelijke uren, dus ook de halve uurtjes!

7. Reken je niet rijk

Waarschijnlijk komt u zo ongeveer uit op een tarief dat 2 keer zo hoog is als het uurloon van iemand in loondienst. Maar denk niet dat dat een vetpot is! Uw opdrachtgever betaalt alleen de facturabele uren. Houd rekening met de zogenoemde niet-declarabele uren zoals de tijd die u kwijt bent aan de administratie en de acquisitie. Bent u in loondienst? Dan krijgt u die gewoon betaald. Voor een zzp'er moeten die uren 'verwerkt' zijn in het uurtarief.

Starten als zzp'er? Zjef helpt u op weg

Chatbot Zjef helpt zzp'ers graag aan een succesvolle start. Daarom heeft hij via Facebook Messenger de belangrijkste startersvragen en antwoorden overzichtelijk op een rij gezet. Omdat Zjef nog in ontwikkeling is, leert hij graag van uw feedback. Probeer Zjef eens uit!

Maak kennis met Zjef

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.