Naar de navigatie Naar de inhoud

De detailhandel groeit: profiteer nu

Winkels doen het steeds beter, ondanks de concurrentie van webshops. Dat komt door de koopkracht en het groeiende consumentenvertrouwen. Maar voordat u de deuren van uw eigen winkelpand wagenwijd openzet, weet u waar u aan begint? Dit zijn de kansen, risico’s en gevolgen.

1. Heeft u de X-factor?

Het vergaat de Nederlandse detailhandel een stuk beter dan in 2014. Uit onderzoek blijkt dat er in 2015 ruim 20% meer winkelruimte werd gehuurd of gekocht. De huurprijzen gingen naar beneden van gemiddeld € 149,- naar € 144,- per m2. Ook de gemiddelde verkoopprijs van winkelruimte ging naar beneden. 8 jaar na de kredietcrisis lijkt het vertrouwen van de consument hersteld. We gingen er vorig jaar met z'n allen 1,1% op vooruit. Uw klant heeft dus ook daadwerkelijk meer te besteden. Wilt u van de kooplust profiteren? Dan moet u uw potentiële klanten verrassen. Wat vinden zij bij u dat ze bij anderen niet kunnen vinden? Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Online is immers alles te krijgen en in grote volumes. Daar kunt u het niet van winnen. Een klein assortiment in uw winkel heeft dus meer kans van slagen als het zelfgemaakt is, exclusief of ongewoon. Winkels met veel aanloop hebben ook de X-factor. Wat dat is? Moeilijk te zeggen, maar het heeft alles te maken met het imago en de beleving van uw winkelformule. Beleving creëert u bijvoorbeeld met de aankleding van uw winkel of een gratis kopje koffie of smoothie. Soms bieden winkels entertainment voor de kinderen, met games of een speeltafel. Sfeer bieden vraagt om vindingrijkheid.

2. Risico's en wat u beter niet kunt doen

Er is dus ruimte voor nieuwe winkels in het straatbeeld. Ruim 10% van de winkelvloeren staat leeg. Ondertussen groeit de markt voor webwinkels. Deze winkels zetten vorig jaar 17% meer om dan in 2014. U moet wel wat in huis hebben om met deze webshops te concurreren. Wilt u een kledingzaak beginnen? Dan krijgt u het moeilijk. Een kwart van de webwinkels verkoopt namelijk kleding. Riskante producten zijn verder tuinartikelen, elektronica, boeken, cd's en dvd's – daarop scoren webshops hoog. Daarnaast kunt u zich onderscheiden met het winkelpand. Zorg voor een locatie waar uw klant zich vertrouwd bij voelt. Voor een traiteur is dat in de binnenstad. Een dierenwinkel kan in een winkelcentrum neerstrijken en een witgoedzaak past goed in een winkelcentrum aan de rand van de stad. Zorg er hoe dan ook voor dat uw klant gemakkelijk bij u naar binnenloopt. Parkeergelegenheid is dus essentieel. Vergeet verder de basics, zoals klantvriendelijkheid, niet. Voelt de argeloze bezoeker zich niet welkom geheten bij binnenkomst? Dan komt hij niet terug. Geef uw medewerkers een training en spreek hen aan op onverschillig gedrag. Het zijn de details die het verschil maken.

3. Gevolgen van een winkel: onkosten en administratie

Als u een winkel huurt, zit u daar 5 jaar aan vast. Na die 5 jaar wordt het contract automatisch verlengd met nog eens 5 jaar. Wilt u ermee stoppen, dan moet u er tijdig bij zijn: de opzegtermijn is 1 jaar. Een winkel huren is bovendien niet goedkoop. De duurste winkels vindt u in de stad: in de top-10 van duurste winkelstraten staat de Kalverstraat op 1 met gemiddeld € 3.000,- per m2. In de Rotterdamse Lijnbaan betaalt u € 1.650,- per m2. Dan is de Arnhemse Ketelstraat met € 900,- per m2 nog 'goedkoop'. Met het starten van een winkel krijgt u er bovendien een hoop administratie bij. Veel beginnende retailondernemers onderschatten dat. Inkoop, verkoop, kassa-administratie, facturen, betalingsovereenkomsten, arbeidsvoorwaarden van het personeel – om te voorkomen dat u dit allemaal in de avonduren moet doen, kunt u dit beter uitbesteden aan een boekhouder of accountant. Breng daar dan meteen de belastingaangifte onder: winkeliers moeten door hun ondernemerschap aan tal van verplichtingen voldoen. Uitbesteden betekent dat u zich volledig op de winkel en de collectie kunt concentreren. Bovendien is een overzichtelijke administratie onmisbaar om de klant beter van dienst te zijn. U zult namelijk altijd weten welke artikelen nog op voorraad zijn. Of dat er met de levering nog verzendingskosten gemoeid zijn. Bij reclamaties of het ruilen van artikelen heeft u snel de eerder gemaakte afspraken paraat.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube