Naar de navigatie Naar de inhoud

'De afwisseling maakt het uitdagend'

Als interimmer zie je veel verschillende bedrijven van binnen. “Dat maakt het interessant,” vindt interim-bedrijfsjurist Wytse Goud (43). Nadat hij een tijdje als gedetacheerde gewerkt had, besloot hij om als interimmer verder te gaan. “Als zzp’er heb ik niet de zekerheid van een inkomen, maar ik ontvang wel een hogere vergoeding.”

Wytse werkte als advocaat bij een groot internationaal kantoor. “Ik wilde dichterbij de business komen en besloot een Executive MBA aan de Rotterdam School of Management Erasmus te gaan doen. Ik ben in dienst gegaan bij een detacheerder en werkte als jurist voor verschillende grote bedrijven. Dat was prettig, want ik hoefde zelf geen acquisitie te doen. Alles werd geregeld door het detacheerbedrijf.”

Een eigen bedrijf: groter risico met hogere vergoeding

Na afronding van zijn MBA besluit Wytse om zijn eigen bedrijf Goud Kwadraat B.V. op te richten. Het financiële aspect speelde een belangrijke rol bij zijn keuze. “Ik vond de marge die bij de detacheerder bleef hangen groot. Het risico om als interimmer even geen opdracht, en dus geen inkomen, te hebben vond ik daar wel tegenop wegen. Ik koos voor die grotere onzekerheid.” Vooralsnog pakt de onzekerheid uit in het voordeel van Wytse. “Als zzp’er ontvang ik nu een hogere vergoeding dan toen ik gedetacheerd was als jurist.”

Opdrachten via tussenpersonen

Een groot gedeelte van zijn opdrachten komt bij Wytse binnen via tussenpersonen zoals interim-bureaus. “De grote bureaus weten mij te vinden. Ik sta nergens ingeschreven, maar ik laat ze wel altijd even weten wanneer ik weer beschikbaar ben.”

“Voor mij is het een voordeel om via een tussenpersoon te werken. Dat is weliswaar tegen betaling, maar ik kom wel bij bedrijven terecht waar ik rechtstreeks niet binnenkom. Veel van mijn klanten doen namelijk niet rechtstreeks zaken met een eenpitter. Dat is voor hen te veel risico. Als ik bijvoorbeeld ziek word, regelt een tussenpersoon vervanging. Bovendien neemt een interim-bureau de voorselectie uit handen voor een bedrijf.”

Nadelen van werken op interim-basis

Naast de genoemde voordelen, ervaart Wytse ook nadelen: “Er zit verschil in de kwaliteit van de bureaus. Er zijn cv-schuivers, maar ook betere bureaus die wel goed kijken naar wat er bij je cv past. Daarnaast zit er nog altijd een marge tussen. Die zijn soms fors.”

“Nog een nadeel is dat er meestal sprake is van een concurrentiebeding. Ik kan dan bijvoorbeeld een jaar niet via een ander bureau of rechtstreeks bij die klant gaan werken. Zo heeft een bepaalde klant mij wel 6 keer zelf benaderd, maar moest ik het toch steeds via de tussenpersoon laten lopen. Liever zou ik die marge in mijn eigen zak steken of bijvoorbeeld delen met de opdrachtgever.”

Factureren aan de opdrachtgever

Wanneer een opdracht via een tussenpersoon komt, draagt Wytse een deel van zijn tarief af aan het bureau. “Hoe de betaling verloopt, ligt aan de constructie die ik afspreek met de opdrachtgever. Soms stuur ik mijn factuur aan de tussenpersoon, die mij vervolgens weer uitbetaalt. Maar het gebeurt ook dat ik rechtstreeks aan mijn klant factureer. Ik draag dan bijvoorbeeld een percentage af aan de tussenpersoon.”

Verschil marges detachering en tussenpersoon

Wat er precies aan de strijkstok blijft hangen bij een detacheerbedrijf of tussenpersoon verschilt per branche. Wytse zegt hierover: “Bij een detacheerder krijg je een netto maandsalaris en ben je verzekerd voor bijvoorbeeld aansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid. Je bouwt meestal een pensioen op.”

“Ik denk dat tussen het tarief wat de detacheerder neerlegde bij de opdrachtgever en wat ze mij bruto uitbetaalde wel een factor 3 a 4 zat. Als interimmer krijg je een bruto vergoeding (alleen als je werkt) en moet je verder alles zelf regelen. Tussenpersonen vragen gemiddeld tussen de 10 en 25% boven op mijn uurtarief aan de klant.”

Interim en persoonlijkheid

Wytse vertelt dat interimmen wel echt bij je persoonlijkheid moet passen. “Bij mij was dat de grootste drijfveer om voor mijzelf te beginnen en op interim basis te gaan werken. Doordat ik steeds voor verschillende opdrachtgevers werk blijft de inhoud afwisselend en uitdagend. Die afwisseling past heel goed bij mij. Ik krijg steeds overal een kijkje in de keuken, leer nog steeds van nieuwe omgevingen en producten, markten en industrieën. Sommige mensen ervaren die afwisseling en dat gebrek aan routine als nadeel en het vergt zeker een behoorlijk aanpassingsvermogen, maar daar krijg ik juist energie van.”

Direct effectief zijn

Wytse heeft geen spijt van zijn keuze om als interimmer verder te gaan, ondanks de hoge verwachtingen. “Van een interimmer wordt verwacht dat je na 1 tot 3 dagen inwerken meteen productief én effectief kan zijn. Je moet dus de dingen je snel eigen kunnen maken en sociaal handig zijn. Een voordeel vind ik dat ik weinig heb te maken met de politiek in een bedrijf. Ik heb daar nauwelijks last van als interimmer.”

Tips van Wytse

  • “Over de marge die jij betaalt of afdraagt aan een bureau valt soms te onderhandelen. Doe dit dus altijd!”
  • “Zorg dat je LinkedIn-profiel up-to-date is. Zowel zoekende opdrachtgevers als veel tussenpersonen doen tegenwoordig een eerste screening van je profiel. Ik word regelmatig benaderd via LinkedIn, ook door mensen waar ik niet mee gelinkt ben.”

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.