Naar de navigatie Naar de inhoud

‘Beursdeelname investering waard’

Zzp’er Rob Aalders stond de afgelopen jaren op de Webwinkel Vakdagen. Rob adviseert collega-ondernemers op het gebied van beleggen en internetmarketing met zijn onderneming Rob Aalders Coaching. Op de beurs bracht hij succesvol zijn diensten en producten onder de aandacht. Hoe pakte Rob dat aan?

Rob had zich verdiept in het publiek van de Webwinkel Vakdagen. Daarom wist hij dat bezoekers van de beurs geïnteresseerd zouden zijn in zijn diensten en producten. Rob is naast adviseur ook reseller van SALES Manago, een geautomatiseerd internetmarketingsysteem. “Op de Webwinkel Vakdagen komen enorm veel internetondernemers, zoals eigenaren van webshops. Dat zijn de klanten die ik zoek.”

Investering beursdeelname

Beursdeelname vraagt om een flinke investering, zeker voor een zzp’er. Rob: “De deelname heeft mij in totaal € 5.000 gekost. Dat is inclusief huur, promotiemateriaal en reis- en verblijfkosten. Ik heb de investering er dubbel en dwars uitgehaald. Ik liep weg van de beurs met een enorme lijst aan leads.”

Proactieve houding

Rob moest hard werken voor de lijst met potentiële klanten. Een proactieve houding en veel voorbereiding zijn nodig voor een succesvolle beursdeelname. Rob nam initiatief en vond een bijzondere manier om meer aandacht voor zijn beursstand te wekken.

Rob: “Een beurs heeft vaak ook lezingen of workshops waarmee ondernemers zich kunnen presenteren aan het publiek. Ik ben brutaal geweest en heb me aangeboden aan de organisatie. Ik heb vaker presentaties gedaan en heb daarvan een filmpje laten zien. Dat beviel ze wel, en toen heb ik een sprekersslot gekregen. Als u op een podium staat, zien mensen u als expert. Die presentatie heeft mij dan ook veel opgeleverd.”

Aanbieding

Opvallen op een beurs is belangrijk volgens Rob. Maar hoe valt u op als ondernemer? “Houd uw klant in gedachten bij alles wat u doet”, vertelt Rob. “Met een leuk product bent u er niet. Ik had een speciale beursaanbieding. Een aanbod dat alleen gold op deze beurs. Daarmee maakt u mensen nieuwsgierig, want uw aanbod is alleen daar te krijgen.”

Leer de klant kennen

Rob is ervan overtuigd dat een succesvolle beursdeelname voor een groot deel afhangt van de motivatie van de exposant. “Mensen komen niet vanzelf naar u toe, u bent geen magneet. U moet zelf op mensen afstappen. En dan niet met een verkooppraatje. Ik kom nooit meteen aan met mijn product. Ik stel een vraag, voer een leuk gesprek, leer de klant kennen. Ik wil weten waar de pijn van de bezoekers zit. Als u de klant kent, kunt u uw verhaal daarop afstemmen.”

Follow-up

Na elk gesprek schreef Rob de contactgegevens op van mogelijke klanten. “Nabellen is heel belangrijk. Ik heb elke lead na afloop gebeld. Ik vroeg ze naar hun ervaringen op de beurs, naar hun bedrijf en wat ze vonden van mijn product. Met een deel ervan heb ik een vervolgafspraak kunnen maken. Daar zijn verschillende nieuwe klanten uit gekomen.”

Neem iemand anders mee

Het is een uitdaging om als zzp’er alleen op een beurs te staan. “Mensen willen niet wachten tot u klaar bent met uw gesprekspartner. Dan lopen ze door.” Rob nam daarom hulp mee. Dat kunnen bijvoorbeeld vrienden of familieleden zijn. “Zo kunt u meerdere gesprekken tegelijk voeren en krijgt u een hoger bereik voor uw investering.”

Onderhandelen

Onderhandel altijd over de huurprijs, adviseert Rob. “Maar zet er daar ook iets tegenover. Misschien kunt u met uw diensten wat voor de organisatie betekenen.” Rob kreeg korting op de huurprijs in ruil voor een dienst. Ook bekend als een barter. “De organisatie wil zoveel mogelijk bezoekers. In ruil heb ik ze geholpen met hun internetmarketing.”

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Hulp bij Internet Bankieren