Naar de navigatie Naar de inhoud

Bespaar tijd op de randzaken

Om kosten te besparen doet u als zzp'er veel bijkomende zaken waarschijnlijk zelf. Bijvoorbeeld de administratie, belastingaangifte, inkoop en facturatie. Maar als dat ten koste gaat van betaald werk, kunt u het werk beter uitbesteden. Met deze 5 tips maakt u de juiste afweging.

1. Weet waaraan u begint

Als u graag uw eigen boekhouding doet en de aangifte inkomstenbelasting geen geheimen voor u heeft, zult u geld besparen. Dit zou u anders kwijt zijn aan een accountant, boekhouder of administratief medewerker. Het wordt riskant als u weinig affiniteit heeft met geldzaken. De tijd die u aan administratieve zaken besteedt, kan behoorlijk tegenvallen. En alle uren die u aan het boekhouden bent, kunt u geen geld verdienen voor uw bedrijf.

2. Vraag u af wat voor uw bedrijf het beste is

Voor een zzp'er met vooral kantoorwerk kan de administratie bestaan uit het versturen van een vijftal facturen per maand. Dat kost niet veel tijd. Een timmerman werkt op verschillende adressen en moet materialen inkopen, waardoor zijn administratie veel uitgebreider is. Hij zal er baat bij hebben om een boekhouder in te schakelen. Maar ook als u een overzichtelijke factuuradministratie heeft, kunnen de belastingverplichtingen u veel tijd kosten. Zo moet u ieder kwartaal aangifte omzetbelasting doen.

3. Besteed werk uit dat u niet kunt declareren

In de praktijk bent u tijd kwijt aan zaken die u niet in rekening kunt brengen. In- en uitgaande facturen bijhouden, uw website up-to-date houden, acquisitie plegen. Sommige zaken kunt u uitbesteden. Het voordeel van uitbesteding is dat een expert zoals een accountant alle fiscale regels kent. Dat geeft u de rust dat het goed gebeurt. En u bespaart een hoop tijd waarin u werk kunt doen dat wel declarabel is. Zo betaalt de accountant zichzelf terug.

4. Maak het makkelijk met een online boekhoudprogramma

Er zijn veel administratieve softwarepakketten beschikbaar. Met sommige kunt u facturen maken die automatisch geboekt en verwerkt worden. Een voorbeeld hiervan is het ZZP Pakket van ZZP Nederland. Zo'n boekhoudprogramma geeft u inzicht in uw inkoop en onkosten, zorgt voor een btw-aangifte en stelt een winst- en verlies- of jaarrekening op. Het nadeel van zo’n programma is dat het nogal statisch is en u bij twijfel geen advies geeft. Heeft u een zakelijke rekening bij ABN AMRO, dan kunt u uw boekhoudpakket gemakkelijk koppelen aan uw rekening. Zo worden af- en bijschrijvingen meteen verwerkt in uw boekhouding.

5. Doe het zelf, maar met back-up

Geen ondernemer kan zijn administratieve en fiscale verplichtingen volledig uitbesteden. Of u het nu leuk vindt of niet, u zult inzicht moeten hebben in het reilen en zeilen van uw onderneming. Steeds meer zzp'ers kiezen voor zelf doen met op de achtergrond hulp en ondersteuning van een expert. Zoek een boekhouder of accountant bij u in de buurt en vraag eens wat de mogelijkheden zijn. Waarschijnlijk adviseert hij een online boekhoudprogramma met of zonder extra service, zoals advies, interactie en 'meekijken'. Dit is een goed alternatief voor mensen die graag zelf de controle houden, maar wel geholpen willen worden. Het nadeel van alles zelf doen is immers dat u mogelijk fouten maakt of niet alle fiscale kansen grijpt. Een expert kent de wet- en regelgeving en weet waar u recht op heeft.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.