Naar de navigatie Naar de inhoud

Als zzp’er op een beurs staan

Een beursdeelname biedt zzp’ers een uitstekende kans om zich te presenteren aan een groot publiek. Met een beursstand kunt u veel nieuwe klanten en leads werven. Maar u moet zich wel goed voorbereiden. Met onderstaande 6 tips helpen wij u op weg.

1. Zoek de juiste beurs voor uw onderneming

Deelname aan een beurs kent 3 grote voordelen:

  • Iedere beurs heeft een bepaald thema. Hierdoor weet u vooraf waar bezoekers in geïnteresseerd zijn.
  • Door de hoge bezoekersaantallen heeft u toegang tot duizenden potentiële klanten.
  • De bezoekers van een beurs zijn op zoek en dus al bovengemiddeld geïnteresseerd in uw diensten of producten.
Een vakbeurs is daardoor geschikt voor het vinden van nieuwe klanten. Zorg wel dat u vooraf onderzoek doet naar de bezoekers en kijk bijvoorbeeld naar de andere standhouders om te bepalen of die specifieke beurs voor u geschikt is.

2. Stel een kosten-batenanalyse op

Een beursdeelname is meestal een behoorlijke investering voor zzp’ers, maar het is ook een goede mogelijkheid om nieuwe klanten te vinden. Het is goed om vooraf te berekenen wanneer de beursdeelname zich uitbetaalt.

Wat een beursdeelname u uiteindelijk in euro’s oplevert, verschilt per dienst of product. Ook zijn de kosten behoorlijk variabel per beurs en per stand. Toch kunt u vooraf een berekening maken van de kosten en de benodigde opbrengsten:

Kosten beursdeelname

Denk voor een beursdeelname aan de volgende kosten per beursperiode:

  • Huur beursvloer (ongeveer € 175 tot € 350 exclusief btw per vierkante meter, afhankelijk van de beurs)
  • Bouw beursstand (vanaf € 250 exclusief btw per vierkante meter)
  • Promotiemateriaal
  • Reis- en verblijfkosten
In de beurswereld geldt de volgende vuistregel om de totale kosten van een beursdeelname te berekenen:

Totale kosten huur beursvloer x 3 = totale kosten beursdeelname

De uitkomst is een schatting van de kosten. De daadwerkelijke kosten zijn afhankelijk van het soort beurs en uw eigen wensen. Houd daarnaast ook rekening met het mislopen van omzet: een beursdeelname kost u vaak meerdere dagen. Tijdens uw beursdeelname kunt u niet of nauwelijks voor uw klanten werken. U kunt kosten besparen door te profiteren van een speciale beursaanbieding of door te onderhandelen over de huurprijs.

Opbrengsten beursdeelname

Als u weet hoeveel een beursdeelname u kost, weet u ook hoeveel u moet verdienen om deze investering terug te verdienen. Daarvoor maakt u een berekening van de gemiddelde waarde van iedere nieuwe klant. De rekensom is als volgt:

Kosten beursdeelname / gemiddelde omzet per klant = aantal benodigde nieuwe klanten

Voorbeeld
Uw beursdeelname kost u in totaal € 5.000. Als iedere nieuwe klant u bijvoorbeeld gemiddeld € 450 oplevert, betekent dit: € 5.000 / € 450 = 11,1. U zult dus minimaal 12 nieuwe klanten moeten werven op de beurs om uw investering eruit te halen.

3. Maak uw aanwezigheid bekend

Zorg in aanloop naar de beurs voor voldoende aandacht voor uw beursstand. U kunt bijvoorbeeld een persbericht versturen naar eventuele mediapartners van een beurs. Daarnaast hebben veel beurzen een website met ruimte voor informatie over de exposanten. Hier kunt u meer vertellen over uw beursdeelname en linken naar uw bedrijfswebsite. Ook belangrijk: zorg voor een call-to-action waarom beursbezoekers uw stand moeten bezoeken. Bijvoorbeeld dat ze de massagestoel gratis uit kunnen proberen of dat ze deel kunnen nemen aan een ontwerpwedstrijd en het eerste intakegesprek met de ontwerper kunnen winnen.

4. Promotieartikelen.

Deel nuttige promotieartikelen uit, zodat bezoekers de artikelen ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Wees creatiever dan de gangbare producten als pennen, pepermuntjes, sleutelhangers en keycords. Bijvoorbeeld een stressbal als u coaching aanbiedt of een notitieblok of usb-stick als u accountant of belastingadviseur bent. Via internet kunt u promotieartikelen laten bedrukken met uw logo en bedrijfsgegevens. U maakt een blijvende indruk op de bezoekers van uw beursstand en u verspreidt uw bedrijfsnaam.

5. Onderscheiden

Een beurs duurt vaak meerdere dagen en telt honderden beursstands. Het succes van uw beursdeelname is mede afhankelijk van de motivatie van de exposant. Zorg voor een leuke opening om met mensen in gesprek te gaan en wees oprecht geïnteresseerd. U moet zich onderscheiden om de aandacht van de bezoekers te trekken. Dat kan ook met een opvallende stand of door een activatie. Zoals een tijdelijke aanbieding of een prijsvraag. Laat de bezoekers iets doen. Dit triggert mensen om bij uw stand te komen kijken. Ook bieden veel beurzen deelnemers de mogelijkheid om (soms tegen betaling) een presentatie of workshop te geven. Hiermee vestigt u de aandacht op uzelf en uw bedrijf. Nodig ook een vriend of collega uit om samen met u de stand te bemannen. Dat levert meer interactie en energie op.

6. Leads

Vraag of geïnteresseerde beursbezoekers hun contactgegevens willen achterlaten. Dit kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld een leadformulier op papier of een tablet, een quiz of een prijsvraag. Met deze lijst van leads kunt u na afloop van de beurs contact opnemen met potentiële klanten. Het is wel van belang om iedere lead ook op korte termijn liefst telefonisch op te volgen. Let op: met het oog op privacy moet u de bezoekers vooraf duidelijk maken waarvoor u de contactgegevens wilt gebruiken.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Hulp bij Internet Bankieren