Naar de navigatie Naar de inhoud

Acquisitie voor beginners

Uw eigen netwerk is waarschijnlijk de belangrijkste weg naar nieuwe klanten. Maar wat als uw contactenlijst opdroogt en niet meer voor nieuwe klussen zorgt? 5 manieren om klanten te vinden en eentje om ze te behouden.

Bij de start van uw bedrijf kwamen de opdrachten waarschijnlijk wel binnen via bestaande relaties zoals uw oude werkomgeving. Nu wilt u verder groeien als zzp'er en is het zaak om klanten te gaan vinden. Hoe doet u dat?

1. Gewoon doen!

Kent u dat? Uw volle agenda staat het echt niet toe om tijd te steken in acquisitie. Toch moet u daar tijd voor maken. Gewoon doen! Geen smoesjes meer, ook al is het misschien best eng. U bent echt niet de enige. Het helpt om vooraf doelen te stellen en om te weten wat u te bieden heeft. Bereid uw pitch voor, probeer in een aantal zinnen te vertellen wat uw meerwaarde is. Contact gelegd met een potentiële klant? Volg altijd het contactmoment zo snel mogelijk op. Maar hoe legt u dat contact?

2. Online netwerken

Uw doelen zijn gesteld, uw pitch zit in uw hoofd en nu? U hoeft niet per se de telefoon te pakken en potentiële klanten koud te bellen. Online zijn de mogelijkheden eindeloos. Bouw vakkundig uw online netwerk op. LinkedIn is nog steeds een van de grootste zakelijke netwerken, maar vergeet ook Facebook en Twitter niet.

Een paar tips:

  • LinkedIn
    LinkedIn is het ideale platform om een zakelijk netwerk op te bouwen. Optimaliseer regelmatig uw LinkedIn-profiel. Gebruik een zakelijk e-mailadres, laat een goede profielfoto maken en beschrijf uw kennis, expertise én uw ambities. Importeer bestaande contacten uit bijvoorbeeld uw mail, stuur bij een nieuwe connectie altijd een persoonlijk bericht. Heeft u een project of samenwerking afgerond? Vraag uw klant een aanbeveling te schrijven.
  • Facebook
    Maak een zakelijke pagina aan waarop u met enige regelmatig kunt posten over uw werkzaamheden. Zorg ervoor dat uw updates aansluiten bij de informatiebehoefte van uw klanten. Denk vooraf goed na over uw doelgroep en welke vakkennis u wilt delen. Kijk vooral ook hoe andere zzp'ers het doen. Durf te experimenteren met Facebook-advertenties.
  • Twitter
    Vul uw bio met profielinformatie in. Gebruik trefwoorden die u typeren, en wat u doet. Met Twitter kunt uw diensten en producten promoten, contacten leggen en onderhouden. Volgers zijn hierbij essentieel. Als u bekenden, zakelijke relaties en andere mensen of bedrijven gaat volgen, is de kans groot dat ze u terug gaan volgen. Gebruik in uw tweets trefwoorden en voorzie ze van een hashtag. Het bijhouden van al die social media kan u veel tijd kosten. Weeg goed de kosten en baten af en zet handige hulpmiddelen voor social monitoring in. Gratis voorbeelden daarvan zijn: Tweetdeck en Hootsuite.


3. Pak die expertrol

Vertel uw verhaal en deel uw vakkennis. Bezoek netwerkbijeenkomsten of seminars gericht op uw branche. Trek de stoute schoenen aan en durf te spreken. Zo zet u zich neer als expert in uw vakgebied. Online kunt u uw vakkennis delen in blogs, vlogs op uw eigen website of elders. Publiceer, plant die zaadjes in de hoofden van toekomstige klanten en ga de conversatie aan.

4. Kopjes koffie drinken

Online netwerken is nuttig, maar het blijft heel belangrijk om persoonlijk contact te hebben. Drink daarom vooral heel wat kopjes koffie. Sluit u aan bij netwerkclubs, lokaal en regionaal. Gaat u naar een bijeenkomst, weet dan wie er allemaal komen en ga niet alleen maar voor de verkoop. Wil niet meteen te veel; een relatie bouwen levert veel meer op.

5. Geef niet op

Het kan gebeuren dat ondanks die scherpe offerte en alle andere inspanningen het niet meteen lukt om die opdracht binnen te halen. Geef vooral niet op. Afgewezen offerte? Durf altijd te vragen naar de reden en leer hiervan. Misschien heeft u net wat minder ervaring of biedt uw concurrent een scherpere prijs.

Klanten behouden

De klant is binnen, hoe zorgt u dat ze tevreden blijven? U bent de reden dat ze zaken willen doen. Lever altijd kwaliteit en houd uw vakkennis op peil. Zoek naar oplossingen, in plaats van problemen. Leer van uw fouten en wees daar eerlijk in. Wees attent en weet wat er speelt bij uw opdrachtgevers. En als uw klant vertelt over een belangrijke deadline, zet het in uw agenda en vraag hoe het is gegaan.

Starten als zzp'er? Zjef helpt u op weg

Chatbot Zjef helpt zzp'ers graag aan een succesvolle start. Daarom heeft hij via Facebook Messenger de belangrijkste startersvragen en antwoorden overzichtelijk op een rij gezet. Omdat Zjef nog in ontwikkeling is, leert hij graag van uw feedback. Probeer Zjef eens uit!

Maak kennis met Zjef

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.