Naar de navigatie Naar de inhoud

Hoe past u uw standaard boekhoudpakket aan?

Wat u vooraf moet weten

Aanleveren van batchbetalingen
Om te voldoen aan de SEPA-richtlijnen maakt u gebruik van het PAIN-formaat. Dat is gebaseerd op XML-ISO20022. In dit formaat gebruikt u de IBAN. Incasseert u betalingen bij uw klanten? Hou er dan rekening mee dat u extra gegevens moet meesturen bij het aanleveren van SEPA-incasso-opdrachten. Lees hier welke gegevens dat zijn.


Ontvangen van elektronische rapportages
Voor SEPA-betaalproducten is een nieuw rapportageformaat geïntroduceerd: CAMT. U bent niet verplicht over te gaan op het nieuwe rapportageformaat: ABN AMRO blijft het gebruik van MT940 en MT942 ondersteunen. Deze formaten zijn wel aangepast.

Lees meer over de keuze tussen MT940/942 en CAMT.053/.052

 
IBAN staat voor International Bank Account Number. IBAN vervangt de huidige rekeningnummers met 9 cijfers. Voor al het betalingsverkeer in euro's binnen het SEPA-gebied moet IBAN voortaan worden gebruikt. Het Nederlandse IBAN is als volgt opgebouwd: NL is de landcode. 2 cijfers als controlegetal. 4 letters die de bank aanduiden. 10 cijfers, het huidige rekeningnummer aangevuld met nullen.
IBAN staat voor International Bank Account Number. Het Nederlandse IBAN is als volgt opgebouwd: NL is de landcode, 2 cijfers als controlegetal, 4 letters die de bank aanduiden en 10 cijfers. De 10 cijfers bestaan uit het oude rekeningnummer (meestal 9 cijfers), voorafgegaan door nullen. Bijvoorbeeld: NL99ABNA0123456789

stap 1

Controleer uw boekhoudsoftware

stap 2

Installeer de software-update
  • Heeft uw leverancier een software-update beschikbaar? Installeer deze dan zo snel mogelijk.

  • Heeft uw leverancier nog geen software-update beschikbaar? Zorg dan dat deze u informeert wanneer deze wel beschikbaar is. Zodra dit het geval is, kunt u de update downloaden en installeren.

stap 3

Test uw boekhoudpakket
  • U controleert de nieuwe instellingen van uw boekhoudpakket met een 'penny test'.
    U maakt hiervoor een batch aan met enkele transacties ter waarde van 1 cent ten gunste van een rekening van uw keuze. U levert deze op de gebruikelijke manier aan bij ABN AMRO.


    Als uw boekhoudpakket goed functioneert, wordt de betaling correct door
    ABN AMRO verwerkt. Dit betekent dat u de betaling terugziet in uw digitale bankkanaal (Internet Bankieren, Access Online of Access Direct). U kunt ook testen of de elektronische rapportage foutloos geïmporteerd wordt in uw boekhoudpakket.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.