Naar de navigatie Naar de inhoud

Buitenlandoverboeking

Geld overmaken naar het buitenland

Wilt u geld overmaken naar het buitenland? Dan heeft u een IBAN en een BIC nodig. IBAN is het internationale rekeningnummer van de persoon aan wie u geld over maakt. BIC is de code waaraan een bank te herkennen is (Bank Identifier Code). In plaats van IBAN kunt u ook kiezen voor een combinatie van een bankcode en rekeningnummer.

De Bank Identifier Code, afgekort BIC, is een code die wordt gebruikt bij grensoverschrijdend betalingsverkeer om een bank te identificeren. De BIC van ABN AMRO is ABNANL2A. Als iemand geld aan u wilt overmaken, dan geeft u deze BIC door. SWIFT is de oude naam van BIC.
IBAN staat voor International Bank Account Number. Het Nederlandse IBAN is als volgt opgebouwd: NL is de landcode, 2 cijfers als controlegetal, 4 letters die de bank aanduiden en 10 cijfers. De 10 cijfers bestaan uit het oude rekeningnummer (meestal 9 cijfers), voorafgegaan door nullen. Bijvoorbeeld: NL99ABNA0123456789

Via Internet Bankieren

In Internet Bankieren vindt u sinds augustus 2012 de service 'betaalprofiel'. Hiermee kunt u steeds meer bankzaken zelf instellen. Zo kunt u binnen uw betaalprofiel de optie 'buitenlandoverboekingen' tijdelijk of voor onbepaalde tijd uitzetten.

  • Overboeking in euro's of vreemde valuta naar een buitenlandse rekening (tot € 50.000,- of de tegenwaarde hiervan).

  • Overboeking in euro's naar een buitenlandse rekening via SEPA (tot € 250.000,-).

  • Overboeking in vreemde valuta naar een rekening in Nederland (tot € 500.000,- of de tegenwaarde hiervan).

  • Betalen met een bankcheque (tot € 3.000,- of de tegenwaarde hiervan).

  • Beschikbaarstelling aan de kas van een buitenlands bankkantoor ten gunste van een niet-rekeninghouder (tot € 3.000,- of de tegenwaarde hiervan).

Via een overboekingsformulier

  • Overboeking in euro's of vreemde valuta naar een rekening buiten het SEPA-gebied.

  • Overboeking in vreemde valuta naar een rekening in Nederland.

  • Betalen met een bankcheque.

  • Beschikbaarstelling aan de kas van een buitenlands bankkantoor ten gunste van een niet-rekeninghouder.

Let op: voor een snelle verwerking is het belangrijk dat het formulier goed is ingevuld. Raadpleeg de invulinstructie achterop het formulier.

U kunt het formulier 'Buitenland Overboeking' gratis bestellen bij een bankkantoor. Heeft u een TIN-code? Dan kunt u het formulier ook telefonisch aanvragen via 088 - 226 26 26 (elke werkdag bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 9.00 - 17.30 uur).

Via een bankkantoor

  • Overboeking in euro's of vreemde valuta naar een rekening in het buitenland.

  • Overboeking in vreemde valuta naar een rekening in Nederland.

  • Betalen met een bankcheque.

  • Beschikbaarstelling aan de kas van een buitenlands bankkantoor ten gunste van een niet-rekeninghouder.

Bij een bankkantoor heeft u geen beperking van het bedrag dat u wilt overboeken. Let op: Heeft uw overboeking een tegenwaarde van € 4.500,- of meer? Dan heeft u naast uw pas met pincode ook een geldig legitimatiebewijs nodig. Voor overboekingen die u door een bankkantoor laat uitvoeren berekenen wij extra behandelingskosten.

Veelgestelde vragen

  • Hoe lang duurt een overboeking naar het buitenland?

    Hoe lang het duurt voordat de betaling op de rekening van de begunstigde is bijgeschreven hangt af van verschillende factoren.

    Denk hierbij aan de muntsoort, de prioriteit en het tijdstip van de dag dat u de betaling aanbiedt. Doet u een overboeking in een vreemde valuta en heeft u alleen een Euro-rekening? Dan koopt ABN AMRO het bedrag in die valuta voor u aan. Het duurt dan altijd 2 werkdagen voordat dit bedrag beschikbaar is.

    Is het belangrijk dat uw geld op een bepaalde datum bij de begunstigde wordt bijgeschreven? Informeer dan naar de uiterste aanlevertijden bij de ABN AMRO Service Desk Betalen. Zij zijn dagelijks bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur via 020 - 629 80 77.

  • Mijn overboeking is niet aangekomen. Wat nu?

    Betalingen naar een begunstigde buiten het SEPA-gebied duren in de regel iets langer dan u gewend bent. Dit komt doordat er meer banken bij betrokken (kunnen) zijn.
    Is een betaling na 3 werkdagen nog steeds niet bij de begunstigde bijgeschreven? Neem dan contact op met de Service Desk Betalen (020 - 629 80 77 tussen 08.00 en 18.00 uur).

  • Wat zijn de kosten van een overboeking naar het buitenland?

    U bepaalt zelf hoe ABN AMRO de kosten van uw betaling verrekent. U kunt bij betalingen buiten het SEPA-gebied kiezen uit 3 verschillende kostenverrekeningen:

    • Gedeelde kosten (SHARED): opdrachtgever en begunstigde betalen ieder de kosten van de eigen bank. De meeste betalingen worden op deze manier afgewikkeld
    • Kosten voor opdrachtgever (OUR): alle kosten zijn voor rekening van de opdrachtgever. U betaalt dus ook de kosten van de bank van de begunstigde
    • Kosten voor begunstigde (BEN): de begunstigde betaalt alle kosten.

    Let op: het betreft alleen de kosten van de overboeking. Eventuele extra kosten, zoals bijvoorbeeld spoedkosten, vallen hier buiten. Bekijk onze tarievenpagina voor de verschillende tarieven.

  • Bij welke landen moet ik extra opletten als ik een overboeking doe?

    Bij deze landen zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden als u een overboeking doet.

    • China

    • Cananda

    • Hong Kong

    • India

    • Indonesië

    • Polen

    • Thailand

    • Rusland

    • Verenigde Staten

Tip: zoeken in de app

Zoeken kan op verschillende manieren

Zoeken in de app kan op verschillende manieren.

Ga naar uw bij- en afschrijvingen en tik op het vergrootglas. U kunt dan zoeken op naam, bedrag of omschrijving. Of tik op een foto of logo. Zo zet u alle bijbehorende betalingen op een rij.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube