Naar de navigatie Naar de inhoud

Documentair Krediet

Man handelt een Documentair Krediet eenvoudig af op zijn laptop

Internationaal zakendoen met nieuwe klanten

Documentair Krediet

  • Uw betaling gegarandeerd
  • Geconfirmeerd krediet geeft extra zekerheid

  • Uw zaken volledig in eigen hand

Container

Onbezorgd zaken doen

Gaat u goederen exporteren naar het buitenland? En wilt u zeker weten dat u geld voor uw waar krijgt? Met een Documentair Krediet (Letter of Credit, afgekort L/C) garandeert de bank van de importeur uw betaling. Zodra u aan uw verplichtingen heeft voldaan, ontvangt u het geld.

De importeur stelt bij zijn bank geld beschikbaar voor de betaling van de bestelde goederen. De bank betaalt pas aan de exporteur als deze alle afgesproken documenten aan de bank heeft overgedragen. Deze documenten vertegenwoordigen bijvoorbeeld goederen.

Gebruikt u vaak een Documentair Krediet?

Met het online systeem Extradeal kunt u als exporteur of importeur op elk gewenst moment een Documentair Krediet starten. En volgt u eenvoudig de voortgang. 

Nog meer zekerheid

Wilt u als exporteur nog meer zekerheid? Dan kunt u het krediet door uw bank laten 'confirmeren'. Hiermee verplicht uw bank zich tot de overeengekomen betaling zodra u aan uw verplichtingen heeft voldaan. Zo bent u beschermd tegen het kredietrisico van de bank van de importeur én tegen het landenrisico van deze importeur.

Alle kenmerken van Documentair Krediet

Wat is een Documentair Krediet?

Bij een Documentair Krediet (Letter of Credit, afgekort L/C) verplicht de bank van de importeur (koper) zich om een bepaald bedrag te betalen aan de exporteur (verkoper). De bank betaalt dat bedrag namens de importeur uit onder bepaalde voorwaarden. Deze voorwaarden staan omschreven in een Documentair Krediet. Het initiatief gaat uit van de importeur. Deze zorgt ervoor dat hij via zijn eigen bank de handelsdocumenten (eventueel inclusief wissels) na betaling in bezit krijgt. De exporteur weet zeker dat de importeur betaalt.

De importeur stelt bij zijn bank geld beschikbaar voor de betaling van de bestelde goederen. De bank betaalt pas aan de exporteur als deze alle afgesproken documenten aan de bank heeft overgedragen. Deze documenten vertegenwoordigen bijvoorbeeld goederen.

Betalingsvoorwaarden

In een Documentair Krediet staat wanneer de importeur betaalt. Dit kan zijn zodra de documenten worden afgeleverd: 'tegen zicht'. Of pas na de datum die in het Documentair Krediet staat: 'uitgestelde betaling'. Bij uitgestelde betaling kan de exporteur, als hij dat wil, meteen over het geld beschikken. Dit kan alleen als de bank van de exporteur contant wil afrekenen met discontorente.

Kredietvoorwaarden

Als u als exporteur aan alle kredietvoorwaarden voldoet die in het Documentair Krediet staan, weet u zeker dat u wordt betaald. U moet binnen een vastgelegde termijn de overeengekomen handelsdocumenten aanbieden. Welke documenten dat zijn, is afhankelijk van onder andere invoerbepalingen, leveringscondities, het soort transactie en de afspraken die u met de importeur heeft gemaakt.

Voor wie?

Voor ondernemers die in het buitenland goederen (ver)kopen en zich willen indekken tegen betalingsrisico's. Denk hierbij aan:

  • internationale transacties met nieuwe, onbekende relaties

  • transacties waarmee een groot bedrag is gemoeid

  • exporttransacties met economisch wat minder stabiele landen.

Kosten

Bank- en landenrisico

U kunt een Documentair Krediet laten confirmeren. Dan neemt uw bank de betalingsverplichting over van de bank van de importeur. Als u aan alle voorwaarden voldoet, bent u beschermd tegen zowel het kredietrisico van de bank van de importeur als tegen het landenrisico van deze importeur.

Aanvragen of advies

Meer weten over Documentaire Kredieten of een Documentair Krediet aanvragen? Neem contact op met de afdeling Trade Client Service, telefoonnummer 010 - 402 54 44 (lokaal tarief) of stuur een e-mail naar tradeops@nl.abnamro.com. Uiteraard kunt u ook contact opnemen met uw relatiemanager.

Vragen of advies? Neem contact op met de adviseurs van de afdeling Trade Client Service.

010 - 402 54 44 (lokaal tarief)

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.