4 misverstanden over online bankieren

Bankiert u met of zonder internet?

Steeds meer overheden en bedrijven bieden hun diensten online aan. ABN AMRO ook. Online bankieren biedt veel voordelen, vooral voor ouderen. Want online bankieren helpt juist senioren om zo lang mogelijk zelfstandig en zelfredzaam te blijven en om grip te houden op hun bankzaken.

Maar er zijn nog steeds senioren die niet online kunnen of willen bankieren. Dit berust vaak op misverstanden. We hebben de meest voorkomende misverstanden over Internet Bankieren en Mobiel Bankieren op een rij gezet.

 
  1. Het is moeilijk en ingewikkeld

    We kunnen ons voorstellen dat u er een beetje tegenop ziet om te starten met online bankieren, zeker als u weinig of geen ervaring heeft met een computer of smartphone. Daarom willen we u zoveel mogelijk helpen. Want als u eenmaal weet hoe het werkt is het makkelijker dan u denkt.

    • Speciaal voor senioren geven we cursussen ‘Digitale wereld’. U maakt dan stapsgewijs kennis met online bankieren. Deze worden in heel Nederland gegeven.
    • Persoonlijke hulp bij uw bankzaken krijgt u van een Financiële Zorgcoach. U kunt een afspraak maken voor uzelf of voor iemand anders.
    • Wilt u liever hulp van iemand uit uw vertrouwde omgeving? Bijvoorbeeld uw partner of een zoon of dochter? U kunt iemand anders eenvoudig machtigen voor uw betaalrekening.

    Misschien is het in het begin even wennen, maar we weten zeker dat u snel overtuigd bent van de voordelen van online bankieren.

  2. Het is niet overzichtelijk

    Misschien vindt u het prettig uw bij- en afschrijvingen in een ordner te bewaren. Dat overzicht heeft u ook met online bankieren. We noemen een paar voorbeelden:

    • U kunt uw bij- en afschrijvingen bekijken in Internet Bankieren tot 18 maanden terug en uw rekeningafschriften zelfs tot 10 jaar terug.
    • U kunt op elk gewenst moment het actuele saldo van uw rekeningoverzicht bekijken. Het duurt een paar werkdagen voordat een overschrijvingsformulier is verwerkt, terwijl een online betaling vaak al binnen 5 seconden op de rekening van de ontvanger staat. U hoeft dus niet meer te wachten op een papieren afschrift om er zeker van te zijn dat een betaling is gedaan.
    • Bent u even niet in de gelegenheid gebruik te maken van Internet Bankieren of Mobiel Bankieren? U kunt altijd telefonisch uw actuele saldo opvragen via de Saldolijn.
    • Ook belangrijk: minder papier is beter voor het milieu.
  3. Het is niet veilig

    We doen er alles aan om u zo veilig mogelijk te laten bankieren. De gegevens die u via Internet Bankieren en Mobiel Bankieren verstuurt, zijn niet voor anderen zichtbaar. U logt in met inlogcodes die u alleen kent. En in tegenstelling tot cash geld, kunt u uw geld niet verliezen. Natuurlijk moet u zelf ook blijven opletten en weten wat u wel of juist niet moet doen. Heeft u toch het idee dat Mobiel Bankieren niet veilig is? Dan is het goed om te weten dat de Fraudehelpdesk nauwelijks meldingen krijgt van misbruik.

  4. Het is duur

    Heeft u geen smartphone of computer met internetverbinding? En wilt of kunt u die ook niet aanschaffen? Dan kunt u gebruikmaken van een computer in een bibliotheek of buurtcentrum. Ook kunt u gratis gebruikmaken van de computers en tablets in onze bankkantoren. Internet Bankieren en Mobiel Bankieren zijn gratis terwijl u voor papieren afschriften en overschrijvingsformulieren wel een vergoeding betaalt.

image not availabale

Wilt u uw bankzaken toch blijven regelen op papier?

U kunt natuurlijk nog steeds met acceptgiro’s betalen en overboekingen versturen met overschrijvingsformulieren. Gebruik dan de ABN AMRO-enveloppen en verzend deze zonder postzegel via een brievenbus van PostNL. Dat is goedkoper dan wanneer u een envelop van uzelf gebruikt en er een postzegel opplakt.