Naar de navigatie Naar de inhoud

Veelgestelde vragen over Pinsparen

In deze pagina vindt u de veelgestelde vragen over Pinsparen op een rij:

Algemeen

  • Kan ik ook pinsparen in het buitenland?

    Nee, u kunt alleen pinsparen in Nederland.

  • Vanaf wanneer kan ik pinsparen gebruiken?

    Als u zich heeft aangemeld voor pinsparen, spaart u na 3 werkdagen elke keer als u pint.

  • Op welke geldautomaten kan ik pinsparen?

    Pinsparen is mogelijk via alle betaalautomaten en geldautomaten in Nederland.

  • Pinspaar ik ook als als ik betaal met de chip?

    Nee, u pinspaart niet als u betaalt met de chip.

  • Zijn er kosten verbonden aan pinsparen?

    Nee, pinsparen is geheel kosteloos.

  • Kan ik rood komen te staan door pinsparen?

    Nee, het is niet mogelijk om rood te staan door pinsparen.

  • Is elke pinspaar-transactie direct zichtbaar bij mijn bij- en afschrijvingen?

    De overboeking van uw pinspaar-opdracht vindt ’s nachts plaats. De werkdag nadat u gepind heeft, is de afschrijving en overboeking dus zichtbaar.

  • Is elke overboeking naar mijn spaarrekening apart zichtbaar na een pintransactie?

    Nee, uw pintransacties worden per dag gebundeld en als één bedrag overgeboekt naar uw spaarrekening. Bijvoorbeeld: als u op één dag pintransacties doet van € 5,-, € 100,-, € 3,- en € 20,- en u heeft aangegeven te pinsparen met 5%, dan wordt bij voldoende saldo de volgende werkdag een bedrag van uw betaalrekening naar uw spaarrekening geboekt van € 6,40.

Rekeningen

  • Met welke rekening kan ik pinsparen?

    U kunt van alle betaalrekeningen pinsparen. U kunt náár de meeste spaarrekeningen pinsparen, maar niet naar iedere spaarrekening. De volgende spaarrekeningen zijn uitgesloten van deelname aan pinsparen: 
    KinderBonus Sparen, Jongerengroeirekening, Royaal Rekening, en alle Spaar Deposito's. U kunt wel de Jongerengroeirekening kiezen als betaalrekening om te pinsparen.

  • Kan ik ook pinsparen met een betaalrekening van een andere bank naar een spaarrekening bij ABN AMRO?

    Nee, u kunt alleen pinsparen met een betaal- en spaarrekening bij ABN AMRO.

  • Kan ik van een gezamenlijke betaalrekening pinsparen?

    Ja, dat kan. Pinsparen is mogelijk vanaf uw gezamenlijke betaalrekening. De spaarrekening waarop u pinspaart dient dan ook een gezamenlijke spaarrekening te zijn met dezelfde tenaamstelling.
    Let op: u pinspaart met iedere betaalpas die gekoppeld is aan de gezamenlijke betaalrekening.

  • Kan ik op een gezamenlijke spaarrekening pinsparen?

    Ja, dat kan. De betaalrekening en gekozen spaarrekening moeten wel beiden dezelfde tenaamstelling hebben.
    Let op: u pinspaart met iedere betaalpas die gekoppeld is aan de gezamenlijke betaalrekening.

  • Kan ik pinsparen op een spaarrekening van mijn kind?

    Nee, u kunt alleen pinsparen op uw eigen spaarrekening.

  • Wanneer is de overboeking naar mijn spaarrekening zichtbaar?

    Uw overboeking is de volgende werkdag zichtbaar.

Instellingen

  • Hoe kan ik mijn instellingen voor pinsparen wijzigen?

    U kunt uw pinsparen instellingen wijzigen wanneer u wilt, dit kan online via het formulier, telefonisch via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten) of bij een kantoor van ABN AMRO. Het duurt maximaal drie werkdagen voor uw wijziging verwerkt is.

  • Kan ik pinsparen altijd uitzetten?

    U kunt pinsparen uitzetten wanneer u wilt. Dat kan online, telefonisch of bij een bankkantoor van ABN AMRO. Het duurt dan maximaal drie werkdagen voordat pinsparen uitgezet is.

  • Ik wil nog wel geld overhouden op mijn betaalrekening, kan dat?

    Ja, dat kan. U kunt een minimum saldo op uw betaalrekening aangeven. U pinspaart tot dat het saldo op uw betaalrekening dit bedrag heeft bereikt.

  • Ik wil niet pinsparen als ik een grote aankoop doe, kan ik dit aangeven?

    U kunt een maximum pinspaarbedrag per dag aangeven. U pinspaart tot dit bedrag bereikt is.

  • Kan ik mijn instellingen voor pinsparen inzien via Internet Bankieren?

    Nee, dit is helaas nog niet mogelijk. U kunt uw instellingen voor pinsparen terugvinden op de bevestigingsbrief die u per post heeft ontvangen.

  • Waar kan ik mijn instellingen voor pinsparen inzien?

    U kunt uw instellingen voor pinsparen terugvinden op de bevestigingsbrief die u per post heeft ontvangen.

  • Kan ik pinsparen aanzetten, wijzigen of beëindigen met mijn mobiel bankieren app?

    Nee, helaas kunt u pinsparen (nog) niet aanzetten, wijzigen of beëindigen op de mobiel bankieren app van ABN AMRO.

Hulp nodig? 
U kunt ons 24/7 bereiken.

Bel met onze medewerkers

Lees onze sparen blogs

Boordevol tips, nieuws en inspiratie

Lees alles over sparen in onze blogs

Wanneer is je financiële buffer groot genoeg? Wat zijn de laatste ontwikkelingen van de spaarrentes? Hoeveel zakgeld geef je je kind? Antwoord op deze en andere vragen krijgt u in onze blogs.