Naar de navigatie Naar de inhoud

Week van het geld 2016

Week van het geld

Spelenderwijs leren omgaan met geld is leuk

Op 14 maart 2016 opende Koningin Máxima op feestelijke wijze de Week van het geld, de nationale projectweek over geldzaken voor het basisonderwijs. Het doel van deze week is om kinderen te leren omgaan met geld. Financiële professionals verzorgen op aanvraag gratis gastlessen en workshops op scholen door het hele land. Zo ook een groot aantal van onze bankmedewerkers. In dit blog leggen we uit waarom financiële educatie belangrijk is. En doen we verslag van het spelen van de Cash Quiz met groep 6 van de Jozefschool in Medemblik.

Kinderen kopiëren geldgedrag ouders

Door uw kinderen al jong te leren omgaan met geld, legt u de basis voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd. Uit het Nibud-onderzoek 'Financiële opvoeding & het financiële gedrag als volwassene' (bron: Nibud.nl, maart 2016) blijkt daarnaast dat de financiële opvoeding sterk bepalend is voor het latere geldgedrag. Voor de ondervraagden die als kind van hun ouders geleerd hebben goed met geld om te gaan, geldt dat zij als volwassene:

  • makkelijker rondkomen (59% tegen 36%).

  • vaker sparen (84% tegen 69%).

  • verantwoorder aankoopgedrag vertonen (82% tegen 70%).

  • minder betalingsachterstanden hebben (29% tegen 61%).

  • minder betalingsproblemen hebben (15% tegen 48%).

School als financieel opvoeder

Geld komt op school tijdens verschillende lessen aan bod, maar financiële educatie heeft geen eigen plek in het onderwijs. Ook daarom is de Week van het geld in het leven geroepen. Uit eigen onderzoek naar kinderen en geldzaken (bron: 'Kinderen en financiën' ABN AMRO, september 2015) blijkt dat van de ouders die weten dat hun school geen aandacht geeft aan financiële onderwerpen, 60% dit een gemis vindt en hier ontevreden over is. Deze groep is van mening dat je niet vroeg genoeg met financiële educatie kunt beginnen. Er zijn namelijk veel verleidingen en slechte voorbeelden in de samenleving. De Week van het geld wordt genoemd als zinvol themaproject in deze.

Geld leuk zolang het je werk niet is

Op 16 maart spelen we met groep 6 van de Jozefschool in het Noord-Hollandse Medemblik de Cash Quiz. Tijdens de introductie schudden de kinderen de drie bekendste grootbanken van Nederland, waaronder ABN AMRO, zo uit hun mouw. Hoewel enkele leerlingen een familielid hebben dat bij een bank werkt, is het akelig stil als we vragen wie later zelf bij een bank wil werken. Liever worden zij coureur, voetballer of arts. Hebben de kinderen wel iets met geld?

Twee derde van deze groep 6 spaart

Als we ze vragen naar hun spaargedrag, blijken de leerlingen toch een flinke interesse in geldzaken te hebben. Ongeveer twee derde van de klas geeft aan een spaarrekening te hebben. De kinderen hebben duidelijke spaardoelen. Veelgenoemd zijn speelgoed, tv en laptop. Zelfs een abstracter spaardoel als 'altijd geld achter de hand hebben' wordt genoemd. Ook weten ze haarfijn hoe lang het nog duurt voordat ze genoeg hebben gespaard om over te gaan tot aanschaf. Van de kinderen die sparen, sparen de meeste ouders ook. Dit bevestigt de conclusie van het hierboven genoemde Nibud-onderzoek dat goed voorbeeld goed doet volgen. Daarnaast stroken de opmerkingen van de leerlingen met de top 3 redenen van ouders om een spaarrekening voor hun kind te openen (bron: 'Kinderen en financiën' ABN AMRO, september 2015):

  1. Sparen voor de toekomst

  2. Kinderen leren omgaan met geld

  3. Kinderen leren sparen voor een bepaald doel

Vier geldthema's in één quiz

De Cash Quiz bevat vier geldthema's waarvan Nibud stelt dat kinderen die moeten kennen en kunnen:

  1. Geldbezit

  2. Geldgrenzen

  3. Geldmogelijkheden

  4. De wereld van het geld

Op de Jozefschool spelen we de quiz vanaf het digibord. Er worden teams gemaakt met namen gelinkt aan geld: 'Pin Pin', 'Miljonairs', 'Muntjes', 'Spaarvarken' en 'Uitmuntend'. De thema's worden ingeleid met een filmpje. Daarna kunnen de teams geld verdienen door het beantwoorden van vragen. Vragen als 'Wat zijn de voor- en nadelen van geld op een spaarrekening zetten?', 'Hoe heette de munt waarmee in Nederland werd betaald voordat de euro werd ingevoerd?' en 'Waarom geven bedrijven gratis producten weg?' zijn door deze groep 6 makkelijk te beantwoorden. Op de moeilijkere vraag 'Is het dure of het goedkope ijsje lekkerder?' heeft slechts één team het juiste antwoord.

Jongetje pint zelf bij terminal

'Miljonairs' doen naam eer aan

Na een spannende race om de eer en winnaarsarmbanden speelt het team 'Miljonairs' het meeste geld bij elkaar: wel € 135,-! De andere teams volgen op de voet met slechts een vijfje of tientje achterstand. De kinderen vinden de Cash Quiz erg leuk om te spelen. Een van de jongens kan het spelelement wel waarderen. Een meisje zegt dat ze voortaan nóg slimmer met haar geld om zal gaan. Na afloop krijgt de school de Cash Quiz cadeau. Om kans te maken op nog een educatieve prijs wordt het winnende team geregistreerd op de site van de Week van het geld.

Meer informatie

Meer weten over kinderen en financiën? Bekijk het overzicht van onze blogs of de website van de Week van het geld. Spaart uw kind nog niet? Open bijvoorbeeld de KinderToekomst Spaarrekening, onze meest aangevraagde kinderspaarrekening. Of leer uw kind omgaan met zowel betalen als sparen met de Jongerengroeirekening. En natuurlijk geven wij tijdens de volgende Week van het geld graag weer een gastles op een basisschool.

Hulp nodig? 
U kunt ons 24/7 bereiken.

Bel met onze medewerkers

Nibud adviseert een buffer

Ontdek de voordelen van zo'n reserve

Het nut van sparen voor een financiële buffer

Het Nibud adviseert elke maand 10% van uw netto inkomen opzij te zetten voor een financiële reserve. Zo vult u 'm na gebruik weer aan. Ontdek in welke situaties een buffer goed van pas komt.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief