Naar de navigatie Naar de inhoud

Overlijden melden aan ABN AMRO

Vrouwelijke en mannelijke callcentermedewerker ABN AMRO

Wilt u een overlijden melden? Lees hoe het werkt en welke stappen er worden genomen. Als u alle informatie en documenten op tijd aanlevert, kunt u al binnen een paar dagen de bankzaken van de overledene afhandelen.

 

Stap 1: u geeft het overlijden aan ons door

Meld dit zo snel mogelijk:

*Let op: we vragen altijd om u te legitimeren. Ook vragen we altijd naar een overlijdensakte en mogelijk naar een verklaring van erfrecht.

 

Stap 2: we blokkeren alle (toegang tot) bankzaken van de overledene

Dat doen we voor de zekerheid om misbruik te voorkomen. Denk aan de toegang tot Internet Bankieren en Mobiel Bankieren. Maar ook aan andere bankzaken van de overledene, zoals alle rekeningen, betaalpassen en creditcards. Verder verwijderen we periodieke betalingen en blokkeren we automatische incasso’s. 
à
 Was er iemand op de rekening gemachtigd?

Dan kan ook die persoon niet meer gebruikmaken van de rekening. Zolang de erfgenamen nog niet bekend zijn, staat de rekening op ‘boedel van’.

à
 Had u met de overledene een gezamenlijke betaalrekening?

Dan kunt u uw gezamenlijke rekening en bankpas(sen) gewoon blijven gebruiken. Wel blokkeren we de passen die op naam van de overledene staan. Is er iemand gemachtigd op de rekening? Dan vervalt deze machtiging automatisch. Als mederekeninghouder kunt u iemand opnieuw machtigen.

à
 Moet u dringend een rekening van de overledene betalen? 
Bijvoorbeeld voor huur, hypotheek, gas, water, elektriciteit of de begrafenis? Dat kunnen we vaak voor u verzorgen. Neem de originele factuur mee naar een bankkantoor. Of stuur deze per post naar:

ABN AMRO Nabestaandendesk
PAC: AA8230
Antwoordnummer 91090
1000 XA Amsterdam
Geef duidelijk aan van welk IBAN we het bedrag moeten afschrijven. En naar welk IBAN we het moeten overschrijven. Als er genoeg saldo is, boeken we het bedrag direct over. Is er onvoldoende saldo? Dan ontvangt u hierover een bericht.

 

Stap 3: u ontvangt van ons een brief

We sturen deze brief, binnen 3 werkdagen na ontvangst van de overlijdensmelding, naar uw mail of naar het adres van de overledene. In de brief staat:
  • de bevestiging van uw melding.
  • welke stappen er al zijn genomen.
  • welke documenten we mogelijk van u nodig hebben.

 

Stap 4: u stuurt ons de gevraagde documenten (indien nodig)

 

Stap 5: we deblokkeren de rekeningen

  • Nadat we alle documenten van u hebben ontvangen, wijzigen we de tenaamstelling binnen 5 werkdagen naar ‘erven van...’ en deblokkeren we de rekening. We bevestigen dat met een brief.
  • Vanaf dat moment krijgen de erfgenamen, bewindvoerder of executeur toegang tot de bankzaken van de overledene. Is er een betaalpas aangevraagd? Dan krijgt u die binnen 3-5 werkdagen. 
  • De persoon die de erfenis regelt, bepaalt dan wat er met de rekening gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan het opheffen van de rekening.

 

Stap 6: maak een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek

Onze adviseurs helpen u graag bij het maken van keuzes over bankzaken van de overledene. Bijvoorbeeld over lopende verzekeringen of een eventuele hypotheek. 

Ook kunnen we u helpen met het beantwoorden van vragen over uw eigen situatie. Bijvoorbeeld wat u het beste kunt doen met een eventueel ontvangen erfenis. Graag nemen we de tijd om u hier persoonlijk over te adviseren. Maak een afspraak met onze adviseurs.

Tip: al uw rekeningen in beeld

Toegang tot al uw rekeningen via de app

In de mobiel bankieren app ziet u al uw rekeningen bij elkaar.

Met de Mobiel Bankieren app heeft u toegang tot uw betaal-, spaar- of beleggingsrekeningen. Ook de betalingen van uw ABN AMRO Credit Card kunt u bekijken. Zo heeft u altijd overzicht, waar en wanneer u wilt.