Naar de navigatie Naar de inhoud

Bankzaken na een overlijden

Persoon zittend achter een laptop met een bankpas in de hand

Wat gebeurt er na een overlijden met de bankzaken van de overledene? We leggen het u uit.

 

Bankieren

Wanneer u een overlijden bij ons meldt, blokkeren wij alle (toegang tot) bankzaken van degene die is overleden. Dat doen we voor de zekerheid om misbruik te voorkomen. Denk aan de toegang tot Internet Bankieren en Mobiel Bankieren. Maar ook aan andere bankzaken, zoals alle rekeningen, betaalpassen en creditcards. Het is nog wel mogelijk om geld te storten op de rekeningen.

Lees meer over de bankzaken na een overlijden in het stappenplan: een overlijden melden bij ABN AMRO.

 

Hypotheken

Na het overlijden zijn de erfgenamen verplicht om de maandelijkse hypotheekaflossing en -rente te betalen. Dat kan via onze Nabestaandendesk. 

Lost u de hypotheek helemaal af binnen 1 jaar na de datum van het overlijden? Dan is dat boetevrij. Ook als u de rentevaste periode wilt wijzigen binnen 1 jaar na overlijdensdatum betaalt u geen boete. 

U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de woning te verkopen. Wat u ook beslist; we adviseren u graag persoonlijk. Maak een afspraak met onze hypotheekadviseurs nádat het overlijden is gemeld en de rekening op 'erven van...' staat.

 

Verzekeringen

Heeft de overledene verzekeringen lopen bij ABN AMRO? Dan blijven deze actief totdat de erfgenamen aangeven wat ermee moet gebeuren. De afhandeling verschilt per verzekering.

Was de overledene de enige verzekeringnemer? Dan kunnen de erfgenamen de verzekering stopzetten. Afhankelijk van de voorwaarden van de polis, keren we levensverzekeringen uit. Schadeverzekeringen (zoals de Auto- of Inboedelverzekering) kunnen we alleen beëindigen na verkoop of overschrijving op een andere naam.

Staat de verzekering op meerdere namen? Dan kan deze gewoon blijven doorlopen op naam van de medeverzekeringnemer.

Graag bespreken we persoonlijk wat u het beste kunt doen met de verzekeringen. Neem contact op met onze adviseurs.

 

Leningen

Had de overledene een lening bij ABN AMRO? Als het om een doorlopende lening gaat, blokkeren we die automatisch nadat u het overlijden meldt. Nieuwe opnames zijn dan niet meer mogelijk. Als er na het overlijden nog bedragen zijn opgenomen, dan moeten die worden terugbetaald.

Bij sommige leningen kan de restschuld − tot een maximaal bedrag − worden kwijtgescholden. De erfgenamen hoeven het openstaande bedrag dan niet aan ons te betalen. Wordt de restschuld niet kwijtgescholden? Dan zijn de erfgenamen verplicht de lening terug te betalen.

Graag bespreken we met u wat er met de leningen moet gebeuren.

 

Beleggingsrekeningen

Staat de beleggingsrekening op meerdere namen? Dan kan de mederekeninghouder deze gewoon blijven gebruiken. Is er geen mederekeninghouder? Dan blokkeren we de beleggingsrekening direct nadat u het overlijden heeft doorgegeven. 

Beleggingsproducten aankopen en verkopen kan dan niet meer. Pas als we weten wie de erfenis regelt, deblokkeren we de rekening. In de tussentijd kan de waarde van de belegging stijgen of dalen.

 

Betalingsproblemen voorkomen?

Lees het verhaal van een klant over betalingsproblemen na een overlijden en bekijk meer informatie over de Grip app.

Tip: al uw rekeningen in beeld

Toegang tot al uw rekeningen via de app

In de mobiel bankieren app ziet u al uw rekeningen bij elkaar.

Met de Mobiel Bankieren app heeft u toegang tot uw betaal-, spaar- of beleggingsrekeningen. Ook de betalingen van uw ABN AMRO Credit Card kunt u bekijken. Zo heeft u altijd overzicht, waar en wanneer u wilt.