Praktijk overnemen? Controleer het concurrentiebeding

Praktijk overnemen? Controleer het concurrentiebeding

Daarom controleert u het concurrentiebeding

Stel, u kunt een (para)medische praktijk overnemen. Maar er werkt ook al jaren een andere (para)medicus in de praktijk. Die heeft géén interesse in een overname. Is dat niet vreemd?

Geen interesse

Arjan Wijnands - sectorspecialist bij ABN AMRO - vertelt over een overnamezaak waarin dit het geval was. ‘Een kopende tandarts benaderde mij om de financiële haalbaarheid van een praktijkoverdracht te toetsen. Onduidelijk was waarom de reeds meewerkende tandarts de praktijk niet kocht. Ze had geen interesse, werd ons verteld. Onze cliënt was ook niet van plan haar aan te houden. Hij ging zelf volledig in de praktijk werken en ruimte voor een tweede tandarts was er niet. Ze bracht dus een groot offer door de patiënten waar ze al jaren een goede band mee had, zomaar vaarwel te zeggen.

Opvragen samenwerkingscontract

We deden toch nog een keer navraag bij de verkopende partij. De privé-situatie van de tandarts was veranderd, zeiden ze. Ze zou gaan verhuizen naar een ander deel van Nederland. Dat klonk aannemelijk, maar ik besloot toch het samenwerkingscontract op te vragen, met name om het concurrentiebeding te bestuderen.

Uitstel van de overname

De hele financieringsaanvraag was inmiddels afgerond en alle lichten stonden op groen. Maar het door ons gevraagde contract kwam maar niet. Het bleek niet te bestaan. We legden onze cliënt uit dat het grote financiële gevolgen kon hebben, als de andere tandarts bijvoorbeeld toch twee straten verderop een praktijk zou starten. Daarom stelden we voor de overname een paar maanden uit te stellen. In die tijd kon hij vast in de praktijk gaan werken. Onze cliënt wilde geen onnodige financiële risico’s nemen en kon zich vinden in deze tussenoplossing.

Gevolgen

Inmiddels is onze cliënt niet meer werkzaam in de praktijk en is de andere tandarts inderdaad een paar straten verderop een praktijk gestart. De meeste patiënten zijn naar deze praktijk vertrokken. Onze cliënt is dus blij dat de overname niet doorging; hij had dan een financiële schuld gehad en geen patiënten.

Tip