Naar de navigatie Naar de inhoud

Nieuwe regels BKR-registratie

Wijziging BKR-registratie per 1 december 2016

Wat betekenen de wijzigingen in bkr-registratie voor u?

Kunt u langer dan 1 maand meer dan € 250,- lenen of roodstaan? Dan moeten wij vanaf 1 december uw lening of roodstand melden bij het Bureau Krediet Registratie. Dat komt door een wijziging in de wet. Op deze pagina leest u wat dit voor u betekent. 

 

Wat wijzigt er precies?

Wij moeten uw lening of mogelijkheid tot roodstaan melden als u: 
• Meer dan € 250,- leent of kunt roodstaan. Dat was € 500,- of meer. 
• Langer dan 1 maand kunt lenen of roodstaan. Dat was 3 maanden. 

Ook de bovengrens is losgelaten.
• Bij het aflopende krediet moeten we u ook bedragen van € 175.000,- of meer melden.
• Bij doorlopend krediet moeten we ook bedragen van € 100.000,- en meer melden.

 

Wat verandert er voor u?

In principe verandert er niets. Alleen als u een nieuwe aanvraag doet voor een lening of hypotheek, dan wordt uw gemelde lening meegenomen in de berekening. Dit kan invloed hebben op de maximale hoogte van uw nieuwe lening of hypotheek. Kunt u hierdoor minder lenen dan gewenst of krijgt u een lagere hypotheek dan u wilt? Dan kunt u de gemelde lening of roodstand beëindigen. 

 

Uw lening of roodstand opzeggen

Als u geen betaalachterstanden heeft, is een registratie bij het BKR positief. Het kan u zelfs helpen als u een volgende lening aanvraagt. Toch kunnen we ons voorstellen dat u schrikt van een melding bij het BKR. Wilt u een melding voorkomen? Dan kunt u uw lening eenvoudig opzeggen. Als u dit doet voor 20 februari 2017, dan verwijderen wij uw lening uit de BKR-registratie. Uw lening is dan niet meer zichtbaar. Het is dus alsof u deze nooit heeft gehad.

Let op!
Zorg dat uw saldo als u opzegt positief is en blijft. Anders kunnen wij uw verzoek niet verwerken. 
Heeft u een maatwerk krediet? Dan kunt u contact opnemen met uw adviseur. 

 

Uw limiet verlagen

Als u meer dan € 250,- kunt rood staan, moeten wij dit melden bij het BKR. Uw limiet verlagen om een BKR-registratie te voorkomen, kan helaas niet. ABN AMRO heeft namelijk geen leningen of roodstanden onder de € 500,-. 

Veelgestelde vragen

  • Ik sta nooit rood, waarom wordt het dan toch bij BKR aangemeld?

    Omdat u wel de mogelijkheid heeft rood te staan. U kunt hier immers op elk moment gebruik van maken.

  • Waarom is deze wijziging van registratie?

    Het naar beneden bijstellen van de registratiegrenzen geeft eerder inzicht in het stapelen van (kleine) schulden. Hierdoor kunnen mensen met schuldproblemen sneller geholpen worden. Daarnaast vallen kredieten van meer dan € 250,- met een looptijd langer dan 1 maand ook onder de Wet financieel toezicht (Wft). Met de aanpassing sluit het kredietstelsel weer aan bij de actuele wet- & regelgeving.

  • Wat als mijn krediet al negatief is geregistreerd?

    De negatieve registraties zijn al gemeld. Dat betekent dat deze wijziging alleen geldt voor positieve registraties. 

  • Kan ik BKR-registratie voorkomen door over te stappen?

    Nee, alle kredietverstrekkers zijn verplicht deze nieuwe regels te hanteren. Overstappen naar een andere aanbieder voorkomt deze registratie dus niet. 

  • Als ik mijn roodstand limiet beëindig, krijg ik dan een ander rekeningnummer?

    Nee, alleen de mogelijkheid om rood te staan op uw rekening vervalt. Uw betaalrekening zelf blijft verder hetzelfde.


  • Verandert er ook iets aan mijn creditcard registratie?

    Nee. 
    • Bij een creditcard zonder Gespreid Betalen Faciliteit wordt een openstaand bedrag binnen een maand terugbetaald. Deze valt daarom niet binnen de registratienormen en wordt dus niet geregistreerd bij het BKR. 
    • Bij een creditcard met Gespreid Betalen Faciliteit wordt een openstaand bedrag in delen terugbetaald. Hier is sprake van een lening. Deze zijn daarom wel aangemeld bij het BKR. Dat was ook al zo voor deze wijzigingen in de registratienorm. 
    De BKR wijzigingen hebben dus geen effect op de creditcardhouder. 



  • Ik heb met mijn partner een lening. Hoe wordt deze aangemeld?

    Omdat u beiden aansprakelijk bent voor de lening, wordt u ook beiden voor de volledige lening gemeld. 



Vragen over geld lenen? 
U kunt ons 24/7 bereiken.

Neem contact met ons op

Uw bestaande lening wijzigen?

U regelt het zelf via Internet Bankieren

lening aanpassen kan eenvoudig online

Wilt u wat meer kunnen lenen? Bijvoorbeeld omdat uw verbouwing duurder uitvalt? Of wilt u uw lening juist verlagen, beëindigen of op een andere manier wijzigen? U regelt het eenvoudig zelf via Internet Bankieren.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief