Naar de navigatie Naar de inhoud

Een mobieltje voor uw kind

Moeder en dochter op bank met mobiel

Wel of geen mobiele telefoon

Steeds meer kinderen willen een eigen mobiele telefoon. Meestal is de reden simpel: al hun vriendjes 'hebben er ook een'. Voor ouders ligt het vaak anders. Zij vinden het een prettig idee dat hun kind altijd bereikbaar is. Of in nood altijd kan bellen. Waar moet u op letten?

Vanaf welke leeftijd een mobiel?

Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat bijna de helft van de 9-jarigen een mobiele telefoon heeft. De telefoon wordt dan nog niet veel gebruikt. Zo nu en dan een sms'je, whatsappje of belletje om door te geven waar er na school wordt gespeeld. Aan het begin van de middelbare school hebben ze er inmiddels bijna allemaal een. Vanaf dan stijgt het gebruik, en is de mobiel het belangrijkste middel om contact met vriendjes en vriendinnetjes te hebben.

Geeft u uw kind een mobieltje? Leer hem of haar dan als allereerste hoe je het noodnummer 112 belt. Dit nummer is altijd bereikbaar, óók als het beltegoed op is.

Gemiddelde maandelijkse kosten

Verreweg de meeste ouders geven hun kind een prepaid-tegoed zonder internet. Handig, want daarmee zit er meteen een grens aan hoeveel uw kind kan bellen. Het gemiddelde bedrag dat ouders betalen ligt voor 9 tot 15-jarigen rond € 10,-.

Gaat een kind naar de middelbare school? Dan stijgen ook de kosten. Verbruiken 13-jarigen gemiddeld nog € 13,- per maand, op hun 18e zijn de maandelijkse kosten gemiddeld € 24,-.

Spelenderwijs met geld leren omgaan

Een mobieltje met een beperkt beltegoed kan een goed middel zijn om uw kind met geld te leren omgaan. U houdt de kosten in de hand, en uw kind leert dat tegoed eindig is. Of laat uw kind een deel van het prepaid-tegoed zelf laten betalen. Zo leert uw kind wat bellen echt kost.

Internet

Heeft u een prepaid-abonnement zonder internet voor uw kind? Controleer dan even of het mobiele netwerk (3G of 4G)op de telefoon echt is uitgeschakeld. Staat dit aan en gaat uw kind op internet? Dan is dit tegoed zó verbruikt. Wilt u dat uw kind toch kan internetten? Stel dan in dat dit alleen via wifi kan.

Let op de financiële valkuilen

Kinderen zijn goed van vertrouwen, dus liggen er altijd wel kapers op de kust. Zo moet u heel goed opletten bij betaalde sms-diensten, apps, of in-apps en in-games aankopen. Want de kosten daarvan kunnen enorm hoog oplopen. Let ook op de kosten van sms'jes om mee te doen met televisie-uitzendingen.

Tips

Heel jonge kinderen die om een mobiel vragen, vinden het vaak genoeg om er gewoon wat mee te kunnen spelen. Ze gebruiken hem dan vaak als wekker, MP3-speler of fototoestel. Vaak voldoet daarom uw oude mobiel met een heel klein beetje of zelfs helemaal geen beltegoed.

Aanbieders van betaalde sms-diensten mogen geen overeenkomst sluiten met kinderen jonger dan 16 jaar. Toch een hoge rekening? Dat geld kunt u dus gewoon terugkrijgen. Maar dat geldt niet als uw kind een overeenkomst vanaf uw mobiel heeft afgesloten.

Mobiel bankieren?

Is uw kind inmiddels vertrouwd met een eigen betaalrekening en betaalpas? Dat is dat een goed moment om uw kind ook de Mobiel bankieren app te laten zien.

Geld lenen voor een mobiel?

Vraagt uw kind u om een nieuwe mobiel te kopen? Dan kunt u uw kind het geld daarvoor ook lenen in plaats van geven. U stelt daar vervolgens voorwaarden aan. Wanneer u het geld terug wilt hebben, maar bijvoorbeeld ook dat uw zoon of dochter iets extra's aan u moet betalen. Daarmee leert uw kind dat er altijd voorwaarden aan lenen verbonden zijn. En dat lenen niet gratis is.

Handig om vooraf te bespreken

Maak vooraf duidelijke afspraken over de kosten en het gebruik van een mobiele telefoon. U kunt de volgende dingen met uw zoon of dochter bespreken.

  • Wie betaalt de kosten als uw kind over de belbundel gaat? Of wie betaalt een extra prepaid-tegoed?

  • Wanneer verwacht u dat uw kind even appt of belt? Elke dag na school, of alleen als er iets is?

  • Betaalt u ook een internetbundel, of mag uw kind alleen via wifi op internet?

  • Hoelang moet de telefoon mee gaan. Wanneer is het tijd voor een 'nieuwe' telefoon?

  • Wie betaalt wat als de telefoon kapot gaat of kwijtraakt?


En dan als laatste nog een tip. Noteer allebei het telefoonnummer van de provider om de SIM-kaart te kunnen blokkeren bij verlies of diefstal. 

Hulp nodig? Bel met onze medewerkers. Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.

0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten)

Overal en altijd kunnen inloggen

Geen e.dentifier? Toch inloggen!

Snel Bankieren

Soms heeft u geen e.dentifier bij de hand maar wilt u toch uw saldo weten. Met Internet Bankieren logt u dan in met een 5-cijferige identificatiecode. Deze code kunt u ook gebruiken voor de Mobiel Bankieren app.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief