Naar de navigatie Naar de inhoud

Veelgestelde vragen over Mobiel Bankieren

Algemeen

  • Waarom blijft de camera zwart als ik een foto aan mijn rekening wil toevoegen?

    Met iPhone, iPad of iPod moet u in dit geval de app handmatig toegang geven tot uw camera. Ga hiervoor naar de 'Instellingen' van uw telefoon. Kies daarna voor 'Bankieren'. Zet dan de camera aan bij 'Geef Bankieren toegang tot'. We werken eraan om dit probleem snel voor u op te lossen.

  • Ik heb een nieuwe bankpas ontvangen. Hoe wijzig ik mijn pasnummer in de Mobiel Bankieren app?

    Is alleen het laatste cijfer veranderd? Dan wijzigt u uw pasnummer eenvoudig via de Mobiel Bankieren app. Kies 'Beheer'> 'Inloggen en overboeken'> 'Pasnummer'. Zijn de laatste 2 cijfers van uw pasnummer veranderd? Verwijder dan uw registratie en registreer u opnieuw met uw nieuwe pasnummer. U heeft hiervoor de e.dentifier nodig.

  • Ik mis een rekening in mijn overzicht. Hoe kan ik deze toevoegen?

    Ga naar 'Beheer' en kies 'Rekeningen'. Als u een bepaalde rekening niet ziet in uw overzicht, bent u waarschijnlijk niet gemachtigd voor deze rekening. U kunt dit eventueel aanvragen via Internet Bankieren.

  • Hoe boek ik een incasso terug via Mobiel Bankieren?

    Met de Mobiel Bankieren app kunt u heel eenvoudig een onterechte incasso terugboeken. Open de app en tik op de rekening waarvan u een bedrag wilt terugboeken. Tik op de afschrijving en kies 'Terugboeken'. Bevestig de opdracht met uw identificatiecode of met uw vingerafdruk als u bankiert met vingerafdruk.

  • Hoe wijzig ik de taal in Engels, Spaans of Duits?

    • Selecteer 'Beheer' in de app.
    • Selecteer 'App' en tik op 'Taal'.
    • Selecteer 'Engels, Spaans of Duits'.

  • Waarom vraagt de Mobiel Bankieren app toegang tot 'Apparaat ID' of 'Telefoon, Foto's/Media bestanden en Camera'?

    • De app heeft toegang tot uw Apparaat ID nodig om uw toestel te registreren. Dit is een onderdeel van de beveiliging van de app. We herkennen u niet alleen aan uw identificatiecode, maar ook aan het toestel waarmee u bankiert. U kunt de app alleen gebruiken, als al deze gegevens kloppen. Heeft u een toestel verwijderd uit uw overzicht 'Toestelregistraties'? Dan moet u dit toestel opnieuw registreren, als u daarop de app wilt gebruiken. Lees meer over toestelregistratie.

    • De app heeft toegang tot uw telefoon nodig, zodat u vanuit 'Contact' direct met ons kunt bellen.

    • Toegang tot foto's/mediabestanden is nodig om uw app te personaliseren met afbeeldingen, bijvoorbeeld foto's bij uw eigen rekeningen of in het adresboek.

    • Toegang tot de camera is nodig om gebruik te maken van de acceptgiroscanner en om te personaliseren.

  • Hoe kan ik het totaalsaldo van mijn rekening zien?

    Als u inlogt, komt u in het overzicht van uw rekeningen. Klik hier op de tab 'Beheer' en kies voor 'Rekeningen'. U ziet de tekst 'Totaalsaldo tonen' bovenin het scherm.  U kunt de optie aan- of uitzetten.

Aanmelden en registreren

  • Kan ik ook na het registreren nog een gebruikersnaam aanmaken?

    Ja, u kunt ook later een gebruikersnaam aanmaken.

    • Ga naar 'Beheer'> 'Persoonlijk'.

    • Kies 'Mijn profiel'.

  • Hoe blokkeer ik de app?

    Denkt of weet u u dat een ander uw Mobiel Bankieren app misbruikt? Wijzig dan direct uw zelfgekozen identificatiecode of blokkeer uw profiel.

  • Hoe meld ik me aan met een ander rekeningnummer?

    Wilt u zich in Mobiel Bankieren aanmelden met een ander rekeningnummer?

    • Ga naar 'Inloggen'.

    • Kies rechtsboven het icoon met de pasfoto.

    • Kies 'Gebruiker toevoegen'.

  • Hoe verwijder ik de app?

    Wilt u de Mobiel Bankieren app niet langer gebruiken? Verwijder deze app dan van uw smartphone of tablet. Denk eraan om u eventueel ook af te melden via Internet Bankieren.

  • Hoe voeg ik een gebruiker toe in de app?

    In Mobiel Bankieren voegt u eenvoudig een nieuwe gebruiker toe.

    • Ga naar het beginscherm.

    • Druk op het icoon met de pasfoto.

    • Kies 'Gebruiker toevoegen'.

  • Hoe wijzig ik mijn identificatiecode?

    In Mobiel Bankieren wijzigt u uw zelfgekozen vijfcijferige identificatiecode zo:

    • Kies 'Beheer'.

    • Kies  'Inloggen en overboeken' en dan 'Identificatiecode'.

    • Voer uw huidige identificatiecode in.

    • Kies een nieuwe identificatiecode. 

  • Ik ben mijn code vergeten. Wat nu?

    Bent u uw identificatiecode vergeten of heeft u 3 keer de verkeerde code ingevoerd? Dan moet u zich opnieuw registreren. Uw oude code wordt dan vervangen door uw nieuwe code. U heeft hiervoor uw bankpas en e.dentifier nodig.

  • Kan ik de app ook op een ander toestel gebruiken?

    Dat kan. U moet zich wel op elk toestel registreren:

    • Open de app.

    • Kies rechtsboven het icoon met de pasfoto.

    • Kies 'Gebruiker toevoegen'.

    • Kies 'Inloggen'.

    • Vul het rekening- en pasnummer in, waarmee u zich heeft geregistreerd.

    • U kunt nu inloggen met uw zelfgekozen identificatiecode.

  • Kan mijn partner de app ook gebruiken?

    Ja, uw partner kan ook gebruikmaken van deze app.

    • Ga naar 'Inloggen'.

    • Druk rechtsboven op het icoon met de pasfoto.

    • Kies 'Gebruiker toevoegen'.

Veelgestelde vragen over veiligheid

  • Hoe ga ik veilig om met mijn toestel en mijn gegevens?

    Wij doen er alles aan om u veilig te laten bankieren. Maar het is net zo belangrijk dat u zelf weet hoe u veilig omgaat met uw toestel en uw gegevens. We helpen u hier graag bij. Daarom hebben we 10 tips voor veilig Mobiel Bankieren voor u op een rij gezet.

  • Wat moet ik doen als mijn toestel kwijt of gestolen is?

    Dit kan iedereen overkomen. Zorg dat u goed bent voorbereid en weet wat u moet doen als het gebeurt. Lees deze tips.

  • Wat moet ik doen als ik een nieuw of ander toestel ga gebruiken?

    Verwijder dan de app van uw oude toestel (via de instellingen op uw toestel).

Veelgestelde vragen over toestel registreren

  • Kan ik samen met iemand anders de app gebruiken op hetzelfde toestel?

    Wilt u samen met iemand anders hetzelfde toestel gebruiken, bijvoorbeeld een tablet? Dan moet u zich allebei apart op dit toestel registreren. Zo gebruikt u de app op het toestel ieder met uw eigen profiel. Dit gaat als volgt:

    • Open de app

    • Druk rechtsboven op het groene icoon met de pasfoto

    • Kies 'Gebruiker toevoegen'

    • Volg dan de stappen om uw profiel in te stellen en het toestel te registreren

    • Bevestig de instellingen met uw e.dentifier

    Let op: Als u uw toestel deelt met iemand anders, kunt u vingerafdruk niet inschakelen.
  • Waarom moet ik opnieuw mijn toestel registreren?

    Het kan zijn dat u opnieuw de vraag krijgt om uw toestel te registreren. Dit gebeurt in de volgende gevallen:

    • U heeft de app verwijderd, en opnieuw geïnstalleerd.

    • U installeert de app op een nieuw toestel.

    • U heeft via de app of Internet Bankieren uw toestel verwijderd uit uw overzicht van geregistreerde toestellen.

    • U heeft de app geïnstalleerd, maar u heeft deze langer dan 1 jaar niet op dat toestel gebruikt.

    • U heeft een nieuwe iPhone of iPad in gebruik genomen en een backup vanuit de iCloud teruggezet.

  • Waarom staat mijn toestel meerdere keren in het overzicht geregistreerde toestellen?

    In het overzicht toestelregistraties wordt ieder moment vermeld, waarop u een toestel registreert. Soms ziet u uw toestel meer dan één keer staan. Dit gebeurt bijvoorbeeld als u op dit toestel de Mobiel Bankieren app heeft verwijderd en opnieuw heeft geïnstalleerd. U heeft het toestel dan namelijk ook weer opnieuw geregistreerd.

    U kunt eventuele dubbele vermeldingen in het overzicht gewoon verwijderen. Laat alleen de registratie met de meest recente datum staan.

  • Waarom kan ik alleen een Android- of iOS-toestel registreren?

    Het registreren van uw toestel is nodig om de nieuwste functies van de app veilig te kunnen gebruiken. Deze nieuwe functies zijn alleen mogelijk op toestellen met iOS en Android. Daarom kunt u een ander toestel niet registreren.

  • Moet ik ook mijn computer registreren om Internet Bankieren te gebruiken?

    We vragen u alleen uw mobiele toestel te registreren voor de Mobiel Bankieren app. Voor Internet Bankieren hoeft u uw computer dus niet te registreren.

  • Wat moet ik doen als ik mijn toestel niet wil registreren en toch de app wil gebruiken?

    U kunt dan niet meer inloggen in de Mobiel Bankieren app. U kunt nog wel uw bankzaken regelen via Internet Bankieren op een pc of laptop.

  • Ik gebruik Windows Phone. Kan ik de app nog wel gebruiken?

    Met een Windows Phone kunt u de app binnenkort helaas niet meer gebruiken. Wat nu? Lees wat u kunt doen.

Vragen over overboeken zonder e.dentifier

  • Wat moet ik doen als ik liever met de e.dentifier blijf overboeken naar onbekende rekeningen?

    • Wilt u wel met uw identificatiecode of vingerafdruk overboeken naar bekende rekeningen, maar de e.dentifier gebruiken bij overboekingen naar onbekende rekeningen? U stelt dit als volgt in:
      - Open de app en log in met uw identificatiecode
      - Ga naar de tab 'Beheer'
      - Ga naar  'Inloggen en overboeken' en tik op 'Overboeken zonder e.dentifier'
      - Selecteer 'alleen bekende rekeningen' en tik op 'Opslaan'
    •  Heeft u de app opnieuw geïnstalleerd of heeft u een nieuw toestel? U moet uw toestel dan opnieuw registreren.

    • Wilt u later uw instellingen wijzigen? Ga dan in de app naar 'Beheer > 'Inloggen en overboeken'> 'Overboeken zonder e.dentifier'.

  • Wat moet ik doen als ik liever altijd met de e.dentifier blijf overboeken?

    U stelt dit als volgt in:

    • Ga naar 'Beheer > Inloggen en overboeken> Daglimiet' en stel uw daglimiet in op € 0,-.

  • Kan ik ook in Internet Bankieren naar iedereen overboeken zonder e.dentifier?

    Deze manier van overboeken kunt u alleen gebruiken in de Mobiel Bankieren app. Deze mogelijkheid bestaat nog niet voor uw computer. Daarom heeft u in Internet Bankieren uw e.dentifier nodig, als u overboekt naar een onbekende rekening.

  • Kan ik ook met iDEAL betalen zonder e.dentifier?

    Ja, dat kan. Uw aankopen die u met iDEAL wilt betalen bij webwinkels die iDEAL ondersteunen, kunt u bevestigen met alleen uw identificatiecode zolang u al eens naar de webwinkel heeft overgemaakt en het bedrag binnen uw daglimiet blijft. U moet ‘Overboeken naar alle rekeningen zonder e.dentifier' hebben ingesteld in uw toestel.

  • Waarom vraagt de Mobiel Bankieren app toegang tot 'Apparaat ID' of 'Telefoon, Foto's/Media bestanden en Camera'?

    • De app heeft toegang tot uw Apparaat ID nodig om uw toestel te registreren. Dit is een onderdeel van de beveiliging van de app. We herkennen u niet alleen aan uw identificatiecode, maar ook aan het toestel waarmee u bankiert. U kunt de app alleen gebruiken, als al deze gegevens kloppen. Heeft u een toestel verwijderd uit uw overzicht 'Toestelregistraties'? Dan moet u dit toestel opnieuw registreren, als u daarop de app wilt gebruiken. Lees meer over toestelregistratie.

    • De app heeft toegang tot uw telefoon nodig, zodat u vanuit 'Contact' direct met ons kunt bellen.

    • Toegang tot foto's/mediabestanden is nodig om uw app te personaliseren met afbeeldingen, bijvoorbeeld foto's bij uw eigen rekeningen of in het adresboek.

    • Toegang tot de camera is nodig om gebruik te maken van de acceptgiroscanner en om te personaliseren.

Veelgestelde vragen over de vingerafdruk

  • Ben ik verplicht om mijn bankzaken voortaan te regelen met mijn vingerafdruk?

    Nee, u kiest zelf hoe u wilt inloggen en uw bankzaken wilt doen. U kunt dit altijd blijven doen met uw uw identificatiecode, als u dat liever wilt. Dit kan overigens nog steeds als u uw vingerafdruk heeft ingeschakeld in de Mobiel Bankieren app.

  • Hoe kan ik Touch ID/Vingerafdruk uitschakelen in de Mobiel Bankieren app?

    U doet dat via de instellingen van de Mobiel Bankieren app. Ga naar 'Beheer'> 'Inloggen en overboeken'>'Touch ID' of 'Vingerafdruk' en schakel deze instelling uit. U kunt de Mobiel Bankieren app dan blijven gebruiken met uw identificatiecode.

  • Kan ik mijn bankzaken regelen met mijn vingerafdruk als ik meer gebruikers heb toegevoegd aan de app?

    Nee, dan kunt u vingerafdruk niet gebruiken. U kunt dan uw bankzaken regelen met uw identificatiecode en e.dentifier.

  • Op welke toestellen kan ik vingerafdruk niet inschakelen?

    • iPhone/iPad
      - zonder Touch ID
      - met iOS-versie lager dan 9.0
      - als uw toestel gejailbreakt is (lees meer)
    • Android-toestellen
      - zonder vingerafdrukscanner
      - met Android-versie lager dan 6.0.
      - als uw toestel geroot is (lees meer)
    Heeft u een Android-toestel met een vingerafdrukscanner en de juiste versie en kunt u vingerafdruk toch niet inschakelen? Dan wordt uw Android-toestel niet ondersteund. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een Samsung Galaxy S5 en Note 4. Dit heeft een technische oorzaak en ligt niet aan de Mobiel Bankieren app of uw Android-toestel.

  • Heeft ABN AMRO gegevens van mijn vingerafdruk?

    Nee, ABN AMRO maakt alleen gebruik van de functionaliteit van derden, zoals Apple voor Touch ID en slaat geen gegevens op. Uw gescande vingerafdrukken worden versleuteld opgeslagen op een beveiligde chip op uw toestel. ABN AMRO heeft geen toegang tot die chip. Gegevens over uw vingerafdrukken zijn niet bekend bij ABN AMRO.

  • Wat moet ik doen als ik mijn toestel kwijt ben?

    Hef de registratie van uw toestel op als u uw toestel kwijt bent. Anderen kunnen de Mobiel Bankieren app dan niet gebruiken op dat toestel.

Limieten en instellingen wijzigen

  • Wat is de daglimiet?

    De daglimiet is het bedrag dat u in totaal per dag met uw identificatiecode kunt overboeken naar rekeningen van anderen waarnaar u in de laatste 18 maanden al geld heeft overgeboekt. Dit kan ook met uw vingerafdruk als u vingerafdruk heeft ingeschakeld. De daglimiet is maximaal € 5.000. U kunt uw daglimiet zelf bepalen. Met de app kunt u ook met uw identificatiecode of vingerafdruk overboeken naar onbekende rekeningen. Lees meer: overboeken met of zonder e.dentifier.

  • Hoeveel kan ik overboeken met de app?

    Welk bedrag kunt u overmaken, hangt af van de rekening waarvan u het geld overmaakt en van de daglimiet die u heeft ingesteld.

  • Hoe hoog is mijn daglimiet?

    U bepaalt zelf de daglimiet. Deze is minimaal € 0 en maximaal € 5.000.

  • Hoe kan ik mijn betaalprofiel wijzigen via de app?

    Gaat u op vakantie buiten Europa? Vergeet dan niet het betaalprofiel van uw betaalpas te wijzigen van 'Europa' naar 'Wereld'. Zo kunt u overal ter wereld geld pinnen. U wijzigt uw betaalprofiel als volgt via de app. 

    • Ga naar 'Beheer'

    • Tik op de pas waarvan u de instellingen wilt wijzigen en kies voor 'Betalen/opnemen buitenland'

    • Zet het schuifje bij 'Wereld' op groen

    • Kies 'Tijdelijk' als u de wijziging een startdatum en een einddatum wilt geven

    • Kies 'Permanent' als u de 'Wereld'-instelling blijvend wilt gebruiken

    • Tik op 'Opslaan'

    • Bevestig de wijziging met uw identificatiecode of vingerafdruk als u vingerafdruk heeft ingeschakeld.

    • De wijziging gaat direct in.

  • Hoe kan ik mijn betaalpaslimiet wijzigen via de app?

    U kunt met uw betaalpas geld opnemen tot een maximum bedrag. Dit is de betaalpaslimiet. Er is een betaalpaslimiet voor betalingen bij betaalautomaten, en een betaalpaslimiet voor het opnemen van contant geld bij geldautomaten. U kunt het bedrag van deze limieten zelf instellen:

    • Ga naar 'Beheer'

    • Ga naar de pas waarvan u de instellingen wilt wijzigen

    • Tik op Betaalpassen' en dan voor 'Limiet opnemen' of 'Limiet betalen'

    • Vul het bedrag van de limiet in

    • Kies 'Tijdelijk' als u de wijziging een startdatum en een einddatum wilt geven

    • Kies 'Permanent' als u de nieuwe betaalpaslimiet blijvend wilt gebruiken

    • Tik op 'Opslaan'

    • Bevestig de wijziging met uw identificatiecode of vingerafdruk als u vingerafdruk heeft ingeschakeld.

    • De wijziging gaat direct in.

Update

  • Ben ik mijn persoonlijke voorkeuren kwijt na een update?

    Heeft u rekeningen persoonlijk gemaakt? Bijvoorbeeld met een foto en een naam? Dan blijft dit zo na de update van Mobiel Bankieren. U hoeft dus niets opnieuw in te stellen.

  • Waarom zien mijn rekeningen er in de app anders uit dan in Internet Bankieren?

    In Internet Bankieren en Mobiel Bankieren bepaalt u zelf welke rekeningen u wilt zien en welke u wilt verbergen. En u bepaalt in welke volgorde u ze wilt zien. Het kan zijn dat u ze verschillend heeft ingesteld.

Hulp nodig? 
U kunt ons 24/7 bereiken.

Bel met onze medewerkers

10 tips voor veilig Mobiel Bankieren

Goed omgaan met uw toestel en uw gegevens

10 tips voor Veilig Mobiel Bankieren

Wij doen er alles aan om u veilig te laten bankieren. Maar hoe gaat u zelf goed om met uw toestel en uw gegevens? We hebben 10 tips voor u op een rij gezet.