Naar de navigatie Naar de inhoud

Veelgestelde vragen over Mobiel Bankieren

Inloggen

  • Waarom kan ik mijn identificatiecode niet intoetsen of mijn taalvoorkeur instellen?

    Heeft u de app voor Android? En kunt u als u de app opent uw identificatiecode niet intoetsen of uw taalvoorkeur instellen? Dit probleem doet zich voor als u een zogenaamde blue light app op uw telefoon heeft geïnstalleerd. Sommige technologie die in deze blue light apps wordt gebruikt, vinden wij onveilig in combinatie met Mobiel Bankieren. Om uw gegevens te beschermen, kunt u daarom niet inloggen als u tegelijkertijd de blue light app gebruikt. U lost dit als volgt op:

    • Ga naar de instellingen van uw blue light app

    • Schakel het blue light filter uit

    • U kunt nu inloggen in Mobiel Bankieren

    • Als u bent uitgelogd, kunt u het blue light filter weer aanzetten. Zet het filter tijdelijk uit als u weer wilt inloggen in de app.

Algemeen

  • Waarom blijft de camera zwart als ik een foto aan mijn rekening wil toevoegen?

    Met iPhone, iPad of iPod moet u in dit geval de app handmatig toegang geven tot uw camera. Ga hiervoor naar de 'Instellingen' van uw telefoon. Kies daarna voor 'Bankieren'. Zet dan de camera aan bij 'Geef Bankieren toegang tot'. We werken eraan om dit probleem snel voor u op te lossen.

  • Ik heb een nieuwe bankpas ontvangen. Hoe wijzig ik mijn pasnummer in de Mobiel Bankieren app?

    Is alleen het laatste cijfer veranderd? Dan wijzigt u uw pasnummer eenvoudig via de Mobiel Bankieren app. Kies 'Beheer' en selecteer 'Pasnummer wijzigen'. Zijn de laatste 2 cijfers van uw pasnummer veranderd? Verwijder dan uw registratie en registreer u opnieuw met uw nieuwe pasnummer. U heeft hiervoor de e.dentifier nodig.

  • Ik mis een rekening in mijn overzicht. Hoe kan ik deze toevoegen?

    Ga naar 'Beheer' en kies 'Beheer rekeningoverzicht'. Rechtsboven ziet u het selectie-icoon. Hiermee kunt u alle rekening selecteren of deselecteren. De geselecteerde rekeningen herkent u aan de streepjes rechts achter de rekening. Leg uw vinger op de streepjes en beweeg deze naar boven of beneden. U zet de rekeningen dan in de volgorde die u graag wilt.
    Als u een bepaalde rekening niet ziet in uw overzicht, bent u waarschijnlijk niet gemachtigd voor deze rekening. U kunt dit eventueel aanvragen via Internet Bankieren.

  • Hoe boek ik een incasso terug via Mobiel Bankieren?

    Met de Mobiel Bankieren app kunt u heel eenvoudig een onterechte incasso terugboeken. Open de app en tik op de rekening waarvan u een bedrag wilt terugboeken. Tik op de afschrijving en kies 'Terugboeken'. Bevestig de opdracht met uw identificatiecode. 

  • Hoe wijzig ik de taal in Engels, Spaans of Duits?

    • Selecteer 'Beheer' in de app.
    • Selecteer 'Taal aanpassen'.
    • Selecteer 'Engels, Spaans of Duits'.

  • Waarom vraagt de Mobiel Bankieren app toegang tot 'Apparaat ID' of 'Telefoon, Foto's/Media bestanden en Camera'?

    • De app heeft toegang tot uw Apparaat ID nodig om uw toestel te registreren. Dit is een onderdeel van de beveiliging van de app. We herkennen u niet alleen aan uw identificatiecode, maar ook aan het toestel waarmee u bankiert. U kunt de app alleen gebruiken, als al deze gegevens kloppen. 
      Heeft u een toestel verwijderd uit uw overzicht 'Toestelregistraties'? Dan moet u dit toestel opnieuw registreren, als u daarop de app wilt gebruiken. Lees meer over toestelregistratie.

    • De app heeft toegang tot uw telefoon nodig, zodat u vanuit 'Contact' direct met ons kunt bellen.

    • Toegang tot foto's/mediabestanden is nodig om uw app te personaliseren met afbeeldingen, bijvoorbeeld foto's bij uw eigen rekeningen of in het adresboek.

    • Toegang tot de camera is nodig om gebruik te maken van de acceptgiroscanner en om te personaliseren.

  • Hoe kan ik het totaalsaldo van mijn rekening zien?

    Als u inlogt, komt u in het overzicht van uw rekeningen. Klik hier op de tab 'Beheer' en kies voor 'Beheer rekeningoverzicht'. U ziet de tekst 'Totaalsaldo tonen' bovenin het scherm.  U kunt de optie aan- of uitzetten.

Aanmelden en registreren

  • Kan ik ook na het registreren nog een gebruikersnaam aanmaken?

    Ja, u kunt ook later een gebruikersnaam aanmaken.

    • Ga naar 'Beheer'.

    • Kies 'Profiel aanpassen'.

  • Kan ik de app ook op een ander toestel gebruiken?

    Heeft u zich geregistreerd voor Mobiel Bankieren? Dan kunt u de app op elke smartphone of tablet gebruiken. Download de app en doe het volgende:

    • Ga naar 'Inloggen'.

    • Kies rechtsboven het icoon met de pasfoto.

    • Kies 'Gebruiker toevoegen'.

    • Kies 'Inloggen'.

    • Vul het rekening- en pasnummer in, waarmee u zich heeft geregistreerd.

    • U kunt nu inloggen met uw zelfgekozen identificatiecode.

  • Hoe meld ik me aan met een ander rekeningnummer?

    Wilt u zich in Mobiel Bankieren aanmelden met een ander rekeningnummer?

    • Ga naar 'Inloggen'.

    • Kies rechtsboven het icoon met de pasfoto.

    • Kies 'Gebruiker toevoegen'.

  • Kan mijn partner de app ook gebruiken?

    Ja, uw partner kan ook gebruikmaken van deze app.

    • Ga naar 'Inloggen'.

    • Druk rechtsboven op het icoon met de pasfoto.

    • Kies 'Gebruiker toevoegen'.

  • Hoe voeg ik een gebruiker toe in de app?

    In Mobiel Bankieren voegt u eenvoudig een nieuwe gebruiker toe.

    • Ga naar het beginscherm.

    • Druk op het icoon met de pasfoto.

    • Kies 'Gebruiker toevoegen'.

  • Hoe wijzig ik mijn identificatiecode?

    In Mobiel Bankieren wijzigt u uw zelfgekozen vijfcijferige identificatiecode zo:

    • Kies 'Beheer'.

    • Kies 'Identificatiecode wijzigen' onder Profiel.

    • Voer uw huidige identificatiecode in.

    • Kies een nieuwe identificatiecode. 

  • Ik ben mijn code vergeten. Wat nu?

    Bent u uw identificatiecode vergeten of heeft u 3 keer de verkeerde code ingevoerd? Dan moet u zich opnieuw registreren. Uw oude code wordt dan vervangen door uw nieuwe code. U heeft hiervoor uw bankpas en e.dentifier nodig.

  • Hoe blokkeer ik de app?

    Denkt of weet u u dat een ander uw Mobiel Bankieren app misbruikt? Wijzig dan direct uw zelfgekozen identificatiecode of blokkeer uw profiel.

  • Hoe verwijder ik de app?

    Wilt u de Mobiel Bankieren app niet langer gebruiken? Verwijder deze app dan van uw smartphone of tablet. Denk eraan om u eventueel ook af te melden via Internet Bankieren.

Veelgestelde vragen over toestel registreren

  • Wat moet ik doen als mijn toestel kwijt of gestolen is?

    Bent u een toestel kwijt of is het gestolen? Of gebruikt u een toestel niet meer? Hef dan de registratie van het toestel op. De app kan daarop dan niet meer gebruikt worden. Zo voorkomt u mogelijk misbruik. U doet dit door het toestel te verwijderen uit het overzicht van geregistreerde toestellen. U vindt dit overzicht via de app, maar ook in Internet Bankieren. Ga hiervoor naar 'Beheer' > 'Geregistreerde mobiele toestellen'.

    Let op: gebruikt u hetzelfde toestel samen met iemand anders? Hef dan allebei de registratie op.

    Heeft u de Stand-By Service? Dan kunt u de registratie van het toestel ook telefonisch laten opheffen. Bel dan het alarmnummer 0800 - 07 01 (gratis voor klanten die Stand-By Service hebben). Vanuit het buitenland belt u naar +31 20 651 59 27 (collect call mogelijk).

  • Kan ik samen met iemand anders de app gebruiken op hetzelfde toestel?

    Wilt u samen met iemand anders hetzelfde toestel gebruiken, bijvoorbeeld een tablet? Dan moet u zich allebei apart op dit toestel registreren. Zo gebruikt u de app op het toestel ieder met uw eigen profiel. Dit gaat als volgt:

    • Open de app

    • Druk op het groene icoontje, rechts boven de 5 vakjes van de identificatiecode

    • Kies 'Gebruiker toevoegen'

    • Volg dan de stappen om uw profiel in te stellen en het toestel te registreren

    • Bevestig de instellingen met uw e.dentifier

  • Waarom moet ik opnieuw mijn toestel registreren?

    Het kan zijn dat u opnieuw de vraag krijgt om uw toestel te registreren. Dit gebeurt in de volgende gevallen:

    • U heeft de app verwijderd, en opnieuw geïnstalleerd.

    • U installeert de app op een nieuw toestel.

    • U heeft via de app of Internet Bankieren uw toestel verwijderd uit uw overzicht van geregistreerde toestellen.

    • U heeft de app geïnstalleerd, maar u heeft deze langer dan 1 jaar niet op dat toestel gebruikt.

    • U heeft een nieuwe iPhone of iPad in gebruik genomen en een backup vanuit de iCloud teruggezet.

  • Waarom staat mijn toestel meerdere keren in het overzicht geregistreerde toestellen?

    In het overzicht toestelregistraties wordt ieder moment vermeld, waarop u een toestel registreert. Soms ziet u uw toestel meer dan één keer staan. Dit gebeurt bijvoorbeeld als u op dit toestel de Mobiel Bankieren app heeft verwijderd en opnieuw heeft geïnstalleerd. U heeft het toestel dan namelijk ook weer opnieuw geregistreerd.

    U kunt eventuele dubbele vermeldingen in het overzicht gewoon verwijderen. Laat alleen de registratie met de meest recente datum staan.

  • Waarom kan ik alleen een Android- of iOS-toestel registreren?

    Het registreren van uw toestel is nodig om de nieuwste functies van de app veilig te kunnen gebruiken. Deze nieuwe functies zijn alleen mogelijk op toestellen met iOS en Android. Daarom kunt u een ander toestel niet registreren.

  • Moet ik ook mijn computer registreren om Internet Bankieren te gebruiken?

    We vragen u alleen uw mobiele toestel te registreren voor de Mobiel Bankieren app. Voor Internet Bankieren hoeft u uw computer dus niet te registreren.

  • Wat moet ik doen als ik mijn toestel niet wil registreren en toch de app wil gebruiken?

    U kunt dan niet meer inloggen in de Mobiel Bankieren app. U kunt nog wel uw bankzaken regelen via Internet Bankieren op een pc of laptop.

  • Ik gebruik Windows Phone. Kan ik de app nog wel gebruiken?

    Met een Windows Phone-toestel kunt u de nieuwste functies van de app niet gebruiken. U kunt uw toestel ook niet registreren. U kunt nog wel gewoon uw saldo checken en geld overboeken.

Vragen over overboeken zonder e.dentifier

  • Wat moet ik doen als ik liever met de e.dentifier blijf overboeken naar onbekende rekeningen?

    Wilt u wel met uw identificatiecode overboeken naar bekende rekeningen, maar de e.dentifier gebruiken bij overboekingen naar onbekende rekeningen? U stelt dit als volgt in:

    • Als u na het downloaden of updaten de app opent, ziet u de informatie over 'Overboeken zonder e.dentifier'. Kies dan voor 'Nee, niet nu'. 

    • Wilt u later uw instellingen wijzigen? Ga dan in de app naar 'Beheer > 'Overboeken zonder e.dentifier'.

  • Wat moet ik doen als ik liever altijd met de e.dentifier blijf overboeken?

    U stelt dit als volgt in:

    • Ga naar 'Beheer > Daglimiet wijzigen' en stel uw daglimiet in op € 0,-.

  • Kan ik ook in Internet Bankieren naar iedereen overboeken zonder e.dentifier?

    Deze manier van overboeken kunt u alleen gebruiken in de Mobiel Bankieren app. Deze mogelijkheid bestaat nog niet voor uw computer. Daarom heeft u in Internet Bankieren uw e.dentifier nodig, als u overboekt naar een onbekende rekening.

  • Kan ik ook met iDEAL betalen zonder e.dentifier?

    Ja, dat kan. Uw aankopen die u met iDEAL wilt betalen bij webwinkels die iDEAL ondersteunen, kunt u bevestigen met alleen uw identificatiecode zolang het bedrag binnen uw daglimiet blijft. U moet ‘Overboeken naar alle rekeningen zonder e.dentifier’ hebben ingesteld in uw toestel.

  • Waarom vraagt de Mobiel Bankieren app toegang tot 'Apparaat ID' of 'Telefoon, Foto's/Media bestanden en Camera'?

    • De app heeft toegang tot uw Apparaat ID nodig om uw toestel te registreren. Dit is een onderdeel van de beveiliging van de app. We herkennen u niet alleen aan uw identificatiecode, maar ook aan het toestel waarmee u bankiert. U kunt de app alleen gebruiken, als al deze gegevens kloppen. 
      Heeft u een toestel verwijderd uit uw overzicht 'Toestelregistraties'? Dan moet u dit toestel opnieuw registreren, als u daarop de app wilt gebruiken. Lees meer over toestelregistratie.

    • De app heeft toegang tot uw telefoon nodig, zodat u vanuit 'Contact' direct met ons kunt bellen.

    • Toegang tot foto's/mediabestanden is nodig om uw app te personaliseren met afbeeldingen, bijvoorbeeld foto's bij uw eigen rekeningen of in het adresboek.

    • Toegang tot de camera is nodig om gebruik te maken van de acceptgiroscanner en om te personaliseren.

Limieten en instellingen wijzigen

  • Wat is de daglimiet?

    De daglimiet is het bedrag dat u in totaal per dag met uw identificatiecode kunt overboeken naar rekeningen van anderen waarnaar u in de laatste 18 maanden al geld heeft overgeboekt. De daglimiet is maximaal € 750,-. U kunt uw daglimiet zelf bepalen. Wilt u uw daglimiet wijzigen? Dan heeft u uw e.dentifier nodig.

    Met de app kunt u ook met uw identificatiecode overboeken naar onbekende rekeningen. Lees meer: overboeken met of zonder e.dentifier.

  • Hoeveel kan ik overboeken met de app?

    Welk bedrag kunt u overmaken, hangt af van de rekening waarvan u het geld overmaakt en van de daglimiet die u heeft ingesteld.

  • Hoe hoog is mijn daglimiet?

    U bepaalt zelf de daglimiet. Deze is minimaal € 0,- en maximaal € 750,-.

  • Hoe beheer ik mijn daglimiet?

    • Internet Bankieren: log in met uw identificatiecode en ga naar 'Beheer'. Daar kiest u bij de categorie Identificatiecode kiezen voor 'Daglimiet wijzigen'. Om uw daglimiet te wijzigen heeft u uw e.dentifier nodig.

    • Mobiel Bankieren: via 'Beheer' kiest u voor 'Daglimiet wijzigen'. Daar kunt u uw daglimiet bekijken en aanpassen. U heeft hiervoor uw e.dentifier nodig.

    U kunt een limiet kiezen tussen € 0,- en € 750,-.

  • Hoe kan ik mijn betaalprofiel wijzigen via de app?

    Gaat u op vakantie buiten Europa? Vergeet dan niet het betaalprofiel van uw betaalpas te wijzigen van 'Europa' naar 'Wereld'. Zo kunt u overal ter wereld geld pinnen. U wijzigt uw betaalprofiel als volgt via de app. 

    • Ga naar 'Beheer' en kies onder het kopje 'Instellingen Betaalpas' voor 'Betalen/opnemen buitenland'

    • Tik op de pas waarvan u de instellingen wilt wijzigen

    • Kies bij 'Wereld' voor ja

    • Kies 'Tijdelijk' als u de wijziging een startdatum en een einddatum wilt geven

    • Kies 'Permanent' als u de 'Wereld'-instelling blijvend wilt gebruiken

    • Tik op 'Opslaan'

    • Bevestig de wijziging met uw identificatiecode

    • De wijziging gaat direct in.

  • Hoe kan ik mijn betaalpaslimiet wijzigen via de app?

    U kunt met uw betaalpas geld opnemen tot een maximum bedrag. Dit is de betaalpaslimiet. Er is een betaalpaslimiet voor betalingen bij betaalautomaten, en een betaalpaslimiet voor het opnemen van contant geld bij geldautomaten. U kunt het bedrag van deze limieten zelf instellen:

    • Ga naar 'Beheer'

    • Kies onder het kopje 'Instellingen betaalpas' voor 'Limiet betaalautomaat' of 'Limiet geldautomaat'

    • Tik op de pas waarvan u de instellingen wilt wijzigen

    • Vul het bedrag van de limiet in

    • Kies 'Tijdelijk' als u de wijziging een startdatum en een einddatum wilt geven

    • Kies 'Permanent' als u de nieuwe betaalpaslimiet blijvend wilt gebruiken

    • Tik op 'Opslaan'

    • Bevestig de wijziging met uw identificatiecode

    • De wijziging gaat direct in.

Update

  • Ben ik mijn persoonlijke voorkeuren kwijt na een update?

    Heeft u rekeningen persoonlijk gemaakt? Bijvoorbeeld met een foto en een naam? Dan blijft dit zo na de update van Mobiel Bankieren. U hoeft dus niets opnieuw in te stellen.

  • Waarom zien mijn rekeningen er in de app anders uit dan in Internet Bankieren?

    In Internet Bankieren en Mobiel Bankieren bepaalt u zelf welke rekeningen u wilt zien en welke u wilt verbergen. En u bepaalt in welke volgorde u ze wilt zien. Het kan zijn dat u ze verschillend heeft ingesteld.

Hulp nodig? Bel met onze medewerkers. Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.

0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten)

Bedrag onterecht afgeschreven?

Boek een verkeerde incasso terug via de app

U kunt via de app eenvoudig een onterechte incasso terugboeken.

Is er geld van uw rekening afgeschreven waarvoor u geen toestemming heeft gegeven? U kunt een onterechte incasso eenvoudig terugboeken via de Mobiel Bankieren app.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief