Veelgestelde vragen over inloggen

Hoe werkt het?

Er zijn twee manieren om in te loggen in Internet Bankieren: via de identificatiecode en met een e.dentifier. Lees meer informatie over inloggen.

Bent u klaar met Internet Bankieren? Log dan altijd uit. Zo voorkomt u dat anderen misschien uw bankgegevens kunnen inzien. U logt uit door te klikken op de knop 'Log uit'. Deze vindt u altijd rechtsboven.

Wij raden u aan om altijd uit te loggen. Logt u niet zelf uit? Dan wordt u na 20 minuten automatisch uitgelogd als u in Internet Bankieren geen handeling verricht.

Over de e.dentifier

Gebruikt u de e.dentifier voor het eerst? Zo gaat u ermee aan de slag:

  • Klik aan de linkerkant op 'inloggen'
  • Klik dan op het plaatje met de e.dentifier
  • Stop uw pas in de e.dentifier
  • Volg de aanwijzingen op het scherm

Het is mogelijk dat u nog een usb-kabel vindt in het doosje van uw e.dentifier. Maar deze is niet meer nodig. U kunt de e.dentifier namelijk direct gebruiken zonder usb-kabel. U hoeft geen software te installeren. Er is alleen nog e.dentifiersoftware voor grote zakelijke betaalopdrachten. Wilt u toch de e.dentifier met usb-kabel gebruiken? Download dan de software voor zakelijke klanten.

U heeft waarschijnlijk een verkeerde code ingevuld. Druk op 'OK' op uw e.dentifier. Doorloop alle stappen opnieuw met de nieuwe code.

Deze melding geeft aan dat de batterij bijna leeg is. Vraag een vervangende e.dentifier aan. U ontvangt de e.dentifier binnen 3 tot 5 werkdagen.

U krijgt deze waarschuwing omdat u twee keer een foutieve pincode heeft ingetoetst. U heeft nu nog één kans om de juiste pincode in te voeren. Als deze weer niet klopt, wordt uw pas geblokkeerd. Weet u de pincode niet meer? Lees wat u kunt doen om uw pincode op te vragen.

Verschijnt de melding 'pincode geblokkeerd' op uw e.dentifier? Dan heeft u 3 keer een verkeerde pincode ingevoerd.

  • Weet u de juiste pincode weer? Ga naar een geldautomaat en check uw saldo of neem geld op. Uw pincode is direct gedeblokkeerd. 
  • Bent u uw pincode vergeten? Lees wat u kunt doen

Het kan zijn dat uw betaalpas niet goed in de e.dentifier zit. Er kan ook vuil in de invoergleuf van de e.dentifier zitten. Even blazen kan helpen. Of wrijf de chip van uw betaalpas (het 'gouden' vakje) voorzichtig schoon met een droge doek. Helpt dit allemaal niet? Dan is uw pas waarschijnlijk kapot. Lees hoe u direct zelf een nieuwe pas kunt regelen.

Problemen bij het inloggen

Controleer of u de juiste gegevens heeft ingevuld in het inlogscherm:

  • Hoort het rekeningnummer bij het pasnummer?
  • Heeft u de betaalpas gebruikt van het ingevulde rekeningnummer?

Verschijnt na controle nog steeds de melding? Neem dan contact op met 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten). Onze medewerkers gaan na waarom uw pas is geblokkeerd.

Krijgt u bij het inloggen de volgende melding te zien? 'Met de ingevulde gegevens kunt u niet inloggen. Controleer of u uw rekeningnummer, pasnummer en respons juist heeft ingevuld.' Controleer dan het volgende:

  • Vul het juiste rekeningnummer in.
  • Vul het pasnummer in van uw betaalpas. Let op: heeft u een nieuwe betaalpas ontvangen? U moet dan eerst uw betaalpas activeren. Daarna kunt u het nieuwe pasnummer invullen.
  • Vul de juiste responscode in.

Foutmeldingen die beginnen met 'MESSAGE_SEC' of 'MESSAGE_WEB' (gevolgd door een nummer) verschijnen als er technische problemen zijn binnen Internet Bankieren. U ziet zo'n melding meestal als u inlogt of een opdracht verstuurt. Probeer later opnieuw in te loggen. Heeft u betaalopdrachten gedaan? Controleer dan in uw rekeningoverzicht  of deze zijn uitgevoerd.