Veelgestelde vragen over de Wallet

Algemeen

De Wallet is alleen beschikbaar voor Android smartphones. Het toestel moet beschikken over het volgende:

  • Android versie 5.0 of hoger
  • NFC
  • Verbinding met internet

NB: u kunt 10 keer betalen met de Wallet zonder internetverbinding. Daarna kunt u pas weer betalen als u verbinding met internet heeft. 

De app geeft dan een seintje. De app is niet beschikbaar voor de volgende toestellen: ASUS ZenFone 2, ASUS ZenFone C, ASUS ZenFone Zoom, Elephone P9000 en Huawei Ascend P7.

  1. Ga naar 'Instellingen' op uw telefoon.
  2. Ziet u in het menu een keuze 'NFC-instellingen' staan? (De naam van deze keuze kan per telefoon verschillen). 
  • Zo ja, dan heeft uw telefoon NFC. U kunt de Wallet gebruiken. 
  • Zo nee, dan heeft uw telefoon geen NFC. U kunt de Wallet helaas niet gebruiken. 
  • Ga naar 'Instellingen' op uw telefoon.
  • Kies 'Over de telefoon'. De naam van deze keuze kan per telefoon verschillen.
  • Bij 'Android-versie' staat het versienummer. U kunt de Wallet gebruiken als uw telefoon Android-versie 5.0 of hoger heeft.

U downloadt de Wallet gratis in de Google Play Store. Ook voor het gebruik van uw Mobiele Betaalpas rekenen wij in ieder geval tot 1 januari 2020 geen extra kosten. Als er iets verandert in de tarieven, laten wij u dat op tijd weten.

Nee, Apple geeft andere partijen (zoals ABN AMRO) geen toegang om NFC op iPhones te gebruiken. Heeft u een iPhone? Dan kunt u betalen met Apple Pay.

  • Neem direct contact met ons op via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten)
  • Wij verwijderen dan uw Mobiele Betaalpas van uw telefoon
  • Neem direct contact op met uw telefoonaanbieder om uw telefoon zelf te laten blokkeren
  • Heeft u uw telefoon weer gevonden? Volg dan opnieuw de stappen om de Wallet in te stellen en uw Mobiele Betaalpas aan te maken.

U mag de Wallet op maximaal 2 telefoons gebruiken. Wilt u de app laten staan op uw oude telefoon?

Gebruikt u de Wallet niet meer op uw oude telefoon?

  • Open de Wallet op uw oude telefoon en verwijder uw Mobiele Betaalpas
  • Verwijder daarna de Wallet op uw oude telefoon
  • Download de Wallet op uw nieuwe telefoon
  • Stel de Wallet in op uw nieuwe telefoon en maak daar opnieuw een Mobiele Betaalpas aan

Nee, dat kan helaas niet. Wilt u contactloos betalen met uw mobiel uitschakelen, dan kan dit op twee manieren:

  • U schakelt NFC uit. Ga hiervoor naar de 'Instellingen' van uw telefoon, en kies 'NFC instellingen'.

Let op: als NFC uit staat, kunt u eventuele andere apps die NFC nodig hebben ook niet gebruiken.

  • U verwijdert de app. Open de Wallet en verwijder eerst uw Mobiele Betaalpas. Daarna kunt u de app verwijderen.

Uw Wallet instellen en Mobiele Betaalpas aanmaken

U kunt in de Wallet meerdere betaalpassen toevoegen. Er is geen maximaal aantal. U mag de Wallet daarbij gebruiken op maximaal 2 telefoons.

Volg deze stappen:

  • Open de Wallet
  • Tik op 'Handmatig inloggen'
  • U kunt nu handmatig uw rekeningnummer en pasnummer invullen

Betalen

Bekijk het filmpje om te zien hoe betalen met de Wallet gaat.

  • Houd de achterkant van uw telefoon zo dicht mogelijk bij het contactloos betalen-logo op de betaalautomaat.
  • Zit uw telefoon in een hoesje dat u open moet klappen? Zorg ervoor dat het hoesje altijd opengeklapt is als u met de Wallet betaalt. Want soms schakelt het scherm van een telefoon uit, zodra het hoesje dichtklapt.
  • Houd uw telefoon stil op het moment dat de betaling plaatsvindt.

Nee, u kunt de Wallet alleen gebruiken als het scherm van uw telefoon aan staat.

Als u uw Wallet-code heeft ingetoetst, verschijnt een tijdbalk die automatisch aftelt. Binnen deze tijd kunt u uw telefoon bij de betaalautomaat houden. Is de tijd te kort? Tik even op het scherm van uw telefoon. De tijdbalk begint dan opnieuw met aftellen.

  • Ga naar 'Instellingen' op uw telefoon
  • Kies 'NFC instellingen'
  • Kies bij 'Tikken en betalen' de Wallet waarmee u standaard wilt betalen
  • Houd de achterkant van uw telefoon op verschillende manieren bij de betaalautomaat.
  • Heeft u een hoesje om de telefoon? Probeer het eens zonder hoesje. Soms verstoort een hoesje het signaal van NFC.
  • Zit uw telefoon in een hoesje dat u open moet klappen? Zorg ervoor dat het hoesje altijd opengeklapt is als u ermee betaalt. Soms schakelt het scherm van een telefoon uit, zodra het hoesje dichtklapt. Om te betalen met uw Wallet, moet het scherm van uw telefoon aan staan.

Werk dit niet?

  • Controleer of NFC aan staat. Ga hiervoor op uw telefoon naar 'Instellingen' en kies 'NFC instellingen'.
  • Houd een andere kaart met NFC tegen de telefoon, bijvoorbeeld uw plastic betaalpas of uw OV-chipkaart. Kijk dan of de telefoon een melding geeft. Zo niet, dan is NFC op uw mobiel waarschijnlijk kapot.

Werkt het nog steeds niet?

Komt u er niet uit? Bel dan met een van onze medewerkers via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten).

Heeft u nog andere passen in uw telefoonhoesje zitten? Bijvoorbeeld uw plastic betaalpas, uw OV-chipkaart of een toegangspas? U ziet de melding omdat de betaalautomaat dan niet weet welke pas hij moet lezen.

U kunt in uw bij- en afschrijvingen zien met welk pasnummer u een betaling heeft gedaan. Het pasnummer van uw plastic betaalpas staat rechtsonder op uw pas. Ook de Mobiele Betaalpas waarmee u betaalt via de Wallet, heeft een eigen pasnummer. U kunt het nummer van uw Mobiele Betaalpas op twee manieren vinden.

  • In de Wallet

Open de Wallet. U ziet een afbeelding van uw Mobiele Betaalpas. Het pasnummer staat rechtsonder.

  • In Internet Bankieren

Ga naar 'Beheer' en kies 'Al uw producten op een rij'. Klik vervolgens bij 'Betaaldiensten' op het vergrootglas achter 'Passen en cards'.

Ziet u in de Wallet uw pasnummer niet staan, maar wilt u dit wel? Ga dan in de Wallet naar 'Instellingen' > 'Beheer passen' en verwijder eerst uw Mobiele Betaalpas. U komt dan weer in het startscherm. Volg de stappen en maak opnieuw uw Mobiele Betaalpas aan. Nu wordt het pasnummer wel getoond.

De Wallet voor minderjarigen

Ja, dat kan! Je downloadt de Wallet zelf in de Google Playstore. Je ouders moeten wel nog toestemming geven voor het gebruik van de app.

Om te kunnen betalen met je mobiele telefoon, maak je in de Wallet een Mobiele Jongerenpas aan. Je ouders moeten hiervoor toestemming geven en alleen zij kunnen je Mobiele Jongerenpas laten activeren. Want daarna heb je 2 betaalpassen. Je had al een plastic betaalpas, en nu heb je er ook 1 in de Wallet. En op iedere betaalpas zit een daglimiet. 

Op je Mobiele Betaalpas is dat het bedrag dat je per dag maximaal met de Wallet kunt betalen. Voor je plastic betaalpas is de daglimiet het bedrag dat je per dag maximaal mag opnemen of uitgeven. Je ouders bepalen hoe hoog de daglimieten van jouw betaalpassen mogen zijn.

Wallet-code

Nee, dat kan niet. Wilt u toch een andere Wallet-code gebruiken?

Let op: u kunt om veiligheidsredenen maximaal 2 keer per 24 uur een nieuwe Mobiele Betaalpas aanmaken voor hetzelfde rekeningnummer.

Als u 3 keer de verkeerde Wallet-code intoetst, wordt uw Wallet geblokkeerd. Op dit moment is het nog niet mogelijk uw Wallet te deblokkeren.

Let op: u kunt om veiligheidsredenen maximaal 2 keer per 24 uur een nieuwe Mobiele Betaalpas aanmaken voor hetzelfde rekeningnummer.

Wilt u ook uw Wallet-code gebruiken als u bedragen onder de € 25,- afrekent? Zo stelt u dit in:

  • Open de Wallet-app
  • Ga naar 'Instellingen'
  • Kies 'Wallet-code vragen'
  • Vink aan dat u de Wallet-code bij alle betalingen wilt gebruiken