Naar de navigatie Naar de inhoud

Huis kopen of verbouwen?

Gaat u een huis kopen of uw nieuwe of huidige woning verbouwen? Meestal krijgt u dan te maken met verschillende partijen. Zoals de makelaar, aannemer of verschillende leveranciers. Dan kunnen er conflicten ontstaan, ook als u dacht dat u alles goed had afgesproken. Om die te voorkomen geven wij u een aantal tips waar u op moet letten. Komt u er toch niet uit? Vertrouw dan op de Rechtsbijstandverzekering.

Bestaande woning kopen

Een lekkend dak of een kapotte verwarmingsketel? Vervelend als u pas na de verhuizing ontdekt dat er iets mis is met uw huis. Wat zijn uw rechten als de vorige eigenaar niets heeft gezegd over verborgen gebreken?

Discussie over verborgen gebreken?

Als koper mag u verwachten dat uw nieuwe woning in orde is. Dus dat het dak niet lekt, dat het een werkende verwarmingsketel heeft en dat de draagmuren stevig zijn. Zijn er gebreken die u redelijkerwijs had kunnen zien? Meestal is dan dit risico voor u als koper. U kunt er dan niet vanuit gaan dat de verkoper aansprakelijk is.

  • Stel gerichte vragen aan de verkoper om risico's uit te sluiten en zorg dat u de antwoorden op papier krijgt. De verkoper moet u laten weten welke gebreken aan de woning bekend zijn. U kunt daarbij vertrouwen op wat hij of zij u vertelt. Verder onderzoek is dan niet nodig.

  • U bent als koper verplicht om zelf na te gaan of het huis gebreken heeft. Als u een bouwkundig rapport laat opmaken, hoeft u dit niet zelf te doen. Dit is zeker verstandig als u een huis wilt kopen dat wat ouder is. Eventuele gebreken kunt u benoemen bij uw prijsonderhandelingen.

  • Ontdekt u gebreken en is er geen uitsluitingsclausule voor verborgen gebreken? Dan moet u dat binnen 2 maanden schriftelijk aan de verkoper laten weten. Ook moet u aangeven dat de verkoper de problemen binnen een redelijke termijn oplost. Doet hij dat niet, dan ontstaat 'verzuim'. U kunt dan een schadevergoeding eisen.

Nieuwbouwhuis kopen

Als u een nieuwbouwwoning koopt, heeft u alleen de technische beschrijving en de bouwtekeningen. Wat als de aannemer iets heeft veranderd waar u niet om heeft gevraagd?

Oplevering niet naar wens?

Bij het kopen en inrichten van een huis komt veel kijken. U bent daarbij vaak afhankelijk van andere partijen zoals een makelaar, aannemer of leverancier. Ook al denkt u dat alles goed is afgesproken, toch kan er iets mis gaan. Lees onze handige tips om problemen te voorkomen:

  • Zorg dat in het koopcontract staat hoeveel het meer- en minderwerk kost. Dat voorkomt hoge kosten en onduidelijkheid.

  • Laat de makelaar en de aannemer de koopovereenkomst ondertekenen.

  • Ziet u verschillen tussen de bouwtekening en wat wordt opgeleverd? Laat zo snel mogelijk schriftelijk aan uw aannemer weten dat u het daar niet mee eens bent.

  • Heeft de aannemer grote wijzigingen aangebracht waardoor uw huis er anders uitziet dan was afgesproken? Dit is niet toegestaan. U kunt een schadevergoeding eisen als uw woning daardoor in waarde is gedaald. Dit kunt u zelf lastig inschatten, dus schakel een taxateur in.

Verbouwen

Stel, u heeft uw huis laten opknappen en de aannemer heeft de verbouwing slecht gedaan. Of u merkt dat pas een paar maanden later. Wat kunt u doen?

Verbouwing slecht uitgevoerd?

U gaat er van uit dat de verbouwing aan uw huis wordt uitgevoerd zoals u dat met de aannemer heeft afgesproken. Als dat niet zo is, kunt u de aannemer hiervoor aansprakelijk stellen en hem vragen de schade te (laten) herstellen of te vergoeden.

Toch juridische hulp

U probeert problemen natuurlijk eerst zelf op te lossen. Lukt dit niet? Dan is het fijn als u terug kunt vallen op juridische hulp, zonder dat u daar veel voor moet betalen.

Rechtsbijstand-verzekering

Loopt uw conflict met uw leverancier of aannemer uit de hand en wordt het echt een zaak? Dan is het fijn om te weten dat u terug kunt vallen op uw Rechtsbijstandverzekering. U bent dan verzekerd van juridische hulp die u krijgt van professionele juristen van ARAG.

ARAG is maandag t/m vrijdag van 8.30 uur tot 17.30 uur bereikbaar via 033-4342 342. Ook voor noodsituaties, zelfs 24 uur per dag, 7 dagen per week. Leg uw probleem voor aan één van de juristen en u weet direct waar u aan toe bent.

Heeft u een vraag of wilt u advies? Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen per week.

0800 - 00 15 (gratis)

Extra aflossen op uw hypotheek?

Regel het nu eenvoudig via Internet Bankieren

Stel doet de afloscheck om te kijken of ze beter kunnen blijven sparen of extra aflossen op hun hypotheek

Wilt u extra aflossen op uw hypotheek? U regelt het nu direct via Internet Bankieren. Dat is net zo makkelijk als een overschrijving doen. Bovendien ziet u dan meteen wat uw nieuwe maandlasten zijn.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief