Naar de navigatie Naar de inhoud

Kosten voor uw woning aftrekken

Welke kosten mag u aftrekken van uw inkomen voor de belasting

De kosten die u maakt voor het krijgen van een lening mag u aftrekken van uw inkomen voor de belasting. Een aantal van die kosten zijn eenmalig aftrekbaar in het jaar dat u de woning koopt. Andere kosten mag u elk jaar van uw inkomen voor de belasting aftrekken.

 

Kosten die u eenmalig mag aftrekken

Voorbeelden:

  • Taxatiekosten

  • Advieskosten

  • Afhandelingskosten 

  • Kosten aanvraag NHG 

  • Notariskosten hypotheekakte 

  • Oversluitkosten

Kosten die u elk jaar mag aftrekken

Voorbeelden:

  • Hypotheekrente over de lening voor uw woning
    Afhankelijk van uw situatie kunt u de hypotheekrente van uw inkomen voor de belasting aftrekken. Heeft u uw hypotheek afgesloten voor 1 januari 2013?  Dan is de hypotheekrente nog steeds aftrekbaar van uw inkomen voor de belasting. Vanaf 1 januari 2013 kunt u alleen  de hypotheekrente nog aftrekken als u een nieuwe Lineaire of Annuïtaire Hypotheek afsluit.

  • Erfpacht (periodieke betalingen)

 

Wanneer mag u kosten aftrekken?

U mag alleen kosten aftrekken als de woning uw hoofdverblijf is. Dit is de eigenwoningregeling.

Precies weten welke kosten u mag aftrekken?

Wilt u weten welke kosten in uw situatie aftrekbaar zijn? De Belastingdienst geeft meer informatie.

Heeft u een vraag  
of wilt u contact met ons?

Service & Contact

Extra aflossen op uw hypotheek?

Zie direct uw nieuwe maandbedrag

Extra aflossen op uw hypotheek

Elk jaar mag u een deel van uw hypotheek zonder kosten aflossen. Regel het eenvoudig zelf in Internet Bankieren en zie meteen wat uw nieuwe maandbedrag wordt als u extra aflost.