Naar de navigatie Naar de inhoud

Veelgestelde vragen over betalen

Vragen over betalen

  • Hoe lang duurt het overmaken van geld?

    • Voor een SEPA overboeking geldt:

    • Bij een overboeking naar een andere rekening bij ABN AMRO ziet de begunstigde direct dat de overboeking is gedaan.

    • Overboekingen naar een niet-ABN AMRO rekening binnen Nederland die u voor 15:00 uur doet, worden dezelfde werkdag bij de andere bank aangeleverd. Verwerking en bijschrijving op de rekening van de begunstigde is afhankelijk van de andere bank.

    • Overboekingen die u tussen 14:30 en 15.00 uur aanlevert, worden op basis van 'best effort' verwerkt. De betalingen worden dezelfde dag van uw rekening afgeschreven, maar kunnen soms niet meer direct naar de bank van de begunstigde worden verstuurd. Verwerking en bijschrijving op de rekening van de begunstigde gebeurt dan op de eerstvolgende werkdag.

    • Overboekingen die u na 15.00 uur aanlevert, worden dezelfde dag van uw rekening afgeschreven, maar worden altijd de eerstvolgende werkdag naar de bank van de begunstigde verstuurd. Verwerking en bijschrijving op de rekening van de begunstigde gebeurt dan op de eerstvolgende werkdag.

    Houd er altijd rekening mee dat als gevolg van vertragingen de verwerkingstijd langer kan zijn.

  • Hoe boek ik geld over naar een eigen rekening?

    Binnen Internet Bankieren kiest u voor 'nieuwe overboeking' in 'Mijn rekeningen' of bij het overzicht van bij- en afschrijvingen. Bij 'Van' selecteert u vervolgens de rekening waarvan u de overboeking wil uitvoeren. Vervolgens voert u het bedrag in.

    • Wilt u vanaf een betaalrekening overboeken? Klik op Adresboek om uw eigen rekening te selecteren. Bovenaan het adresboek kiest u voor 'eigen rekeningen', vervolgens kunt u in de lijst een rekening aanklikken waar u naar wilt overboeken.

    • Wilt u vanaf een spaarrekening overboeken? Dan ziet u bij 'Naar' een lijst met rekeningen waarnaar u geld kunt overboeken. Klik op het pijltje om de lijst uit te klappen en kies een rekening door erop te klikken.

  • Welke soorten overboekingen kan ik doen?

    Als u bent ingelogd, komt u in het overzicht van uw rekeningen. Klik hier op de gele knop 'nieuwe overboeking'. Daarna kunt u de volgende overboekingen doen.

    Binnen Nederland

    • SEPA-overboeking (ook naar uw eigen rekening)

    • Acceptgiro

    • Spoedoverboeking

    • Overboeking inplannen

    • Periodieke overboeking

    Naar het buitenland

    • Als u geld wilt overmaken naar het buitenland, moet u eerst uw betaalprofiel instellen.

    • SEPA-overboeking. Dit kan naar de meeste landen in Europa.

    • Maakt u geld over naar een ander land, bijvoorbeeld naar de VS of China? Kies dan eerst de muntsoort waarin u geld wilt overmaken. Kies daarna het land waar u naar overmaakt. Bij sommige landen moet u extra velden invullen en krijgt u extra informatie of instructies.

    • Spoedoverboeking

    • Periodieke overboeking (alleen mogelijk naar landen binnen het SEPA-gebied) 

  • Wat kan ik doen als ik te veel, verkeerd of dubbel heb overgemaakt?

    Heeft u een bedrag overgemaakt naar een verkeerd rekeningnummer? Misschien een te hoog bedrag, of een bedrag 2 keer betaald? Dan kunt u het volgende doen:

    • Kent u de ontvanger? Vraag dan het te veel betaalde bedrag terug te boeken.

    • Kent u de ontvanger niet? Neem dan contact op met ABN AMRO. Wij vragen de ontvanger van uw betaling het bedrag naar u terug te boeken.

    Als de ontvanger het te veel betaalde bedrag niet wil terugboeken, kunt u met een juridische procedure het bedrag terugvragen.

Bericht als uw salaris komt

Sms of mail bij een bij- of afschrijving

Betaalalerts lezen

Met Betaalalerts krijgt u een berichtje op uw telefoon als er iets wijzigt op uw betaalrekening. U bepaalt zelf wanneer en hoe vaak u alerts ontvangt. Bijvoorbeeld als uw salaris is overgemaakt.

Volg ons via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Volg ons via Google