Naar de navigatie Naar de inhoud

Overboeken buiten het SEPA-gebied

Geld overmaken in euro's of vreemd geld

Wilt u geld overmaken buiten het SEPA-gebied? Of wilt u bijvoorbeeld Amerikaanse dollars overmaken binnen Nederland? U kunt naar elk land ter wereld geld overmaken in euro's of vreemd geld. Dat kan op de manier die u het handigst vindt: via Internet Bankieren, via een medewerker op een bankkantoor of per formulier.

stap 1

Betaalprofiel controleren

stap 2

Wereldoverboeking starten

stap 3

Betaalgegevens ingeven
De Bank Identifier Code, afgekort BIC, is een code die wordt gebruikt bij grensoverschrijdend betalingsverkeer om een bank te identificeren. De BIC van ABN AMRO is ABNANL2A. Als iemand geld aan u wilt overmaken, dan geeft u deze BIC door. SWIFT is de oude naam van BIC.
IBAN staat voor International Bank Account Number. IBAN vervangt de huidige rekeningnummers met 9 cijfers. Voor al het betalingsverkeer in euro's binnen het SEPA-gebied moet IBAN voortaan worden gebruikt. Het Nederlandse IBAN is als volgt opgebouwd: NL is de landcode, 2 cijfers als controlegetal, 4 letters die de bank aanduiden en 10 cijfers. De 10 cijfers bestaan uit het huidige rekeningnummer (meestal 9 cijfers), voorafgegaan door nullen. Bijvoorbeeld: NL99ABNA0123456789

Landeninformatie

Wilt u geld overmaken naar China, Canada, Hong Kong, India, Indonesië, Polen, Thailand, Rusland of de Verenigde Staten, dan zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden.

Veelgestelde vragen

  • Welke gegevens heb ik nodig om een overboeking buiten het SEPA-gebied te kunnen doen?

    Voor deze overboekingen heeft u een IBAN en een BIC nodig. In plaats van IBAN kunt u ook kiezen voor een combinatie van een bankcode en rekeningnummer.

    BIC is de code waaraan een bank te herkennen is (Bank Identifier Code), soms ook SWIFT-adres genoemd. De IBAN en BIC ontvangt u van degene naar wie u geld overmaakt.

  • Wat zijn de mogelijkheden via een bankkantoor?

    • Overboeking in euro's of vreemd geld naar een rekening buiten het SEPA-gebied.
    • Overboeking in vreemd geld naar een rekening in Nederland.
    • Betalen met een bankcheque.

    Let op: Als uw overboeking een tegenwaarde heeft van € 4.500,- of meer, dan heeft u naast uw betaalpas met pincode ook een geldig legitimatiebewijs nodig. Voor de uitvoering van een overboeking in een bankkantoor berekent ABN AMRO extra behandelingskosten. Meer informatie over de tarieven vindt u in het overzicht voor particuliere klanten.

  • Wat zijn de mogelijkheden via Internet Bankieren?

    • Overboeking in euro's of vreemd geld naar een rekening buiten het SEPA-gebied.
    • Overboeking in vreemd geld naar een rekening in Nederland.
    • Betalen met een bankcheque (tot € 3000,-. of tegenwaarde hiervan).

    Let op: De mogelijkheid voor buitenlandbetalingen via uw rekening(en) kan uit staan. U stelt dit zelf in via betaalprofiel. Lees ook de informatie over Veilig Bankieren.

  • Wat zijn de mogelijkheden via een formulier?

    • Overboeking in euro's of vreemd geld naar een rekening buiten het SEPA-gebied.
    • Overboeking in vreemd geld naar een rekening in Nederland.
    • Betalen met een bankcheque.
    • Beschikbaarstelling aan de kas van een buitenlands bankkantoor ten gunste van een niet-rekeninghouder.

    U kunt u het formulier telefonisch aanvragen via 0900 - 00 24 (gebruikelijke belkosten).

  • Hoe lang duurt een overboeking buiten het SEPA-gebied?

    Hoe lang een overboeking duurt hangt af van: de muntsoort, de prioriteit en het tijdstip van de dag dat u de betaling aanbiedt. Doet u een overboeking in een vreemde valuta en u heeft alleen een euro-rekening, dan koopt ABN AMRO de gevraagde valuta voor dat bedrag voor u aan. Het duurt altijd 2 werkdagen voordat dit bedrag beschikbaar is.

    Is het belangrijk dat uw geld op een bepaalde datum bij de begunstigde wordt bijgeschreven? Informeer dan naar de uiterste aanlevertijden bij de ABN AMRO Service Desk Betalen. Zij zijn dagelijks bereikbaar van 08.00 uur tot 18.00 uur via
    020 - 629 80 77.

  • Mijn overboeking is niet aangekomen, wat nu?

    Betalingen naar een begunstigde buiten het SEPA-gebied duren in de regel iets langer dan u gewend bent. Dit komt doordat er meer banken bij betrokken (kunnen) zijn.

    Is een betaling na 3 werkdagen nog steeds niet bij de begunstigde bijgeschreven? Neem dan tussen 08.00 uur en 18.00 uur contact op met de Service Desk Betalen via 020 - 629 80 77.

  • Wat zijn de kosten van een overboeking buiten het SEPA-gebied?

    U bepaalt zelf hoe ABN AMRO de kosten van uw betaling verrekent. U kunt bij betalingen buiten het SEPA-gebied kiezen uit 3 verschillende manieren om kosten te verrekenen:

    • Gedeelde kosten (SHARED): opdrachtgever en begunstigde betalen ieder de kosten van de eigen bank. De meeste betalingen worden op deze manier afgewikkeld.
    • Kosten voor opdrachtgever (OUR): alle kosten zijn voor rekening van de opdrachtgever. U betaalt dus ook de kosten van de bank van de begunstigde.
    • Kosten voor begunstigde (BEN): de begunstigde betaalt alle kosten.

    Let op: het betreffen alleen de kosten van de overboeking. Eventuele extra kosten, zoals spoedkosten, vallen hier buiten.

    Op onze tarievenpagina vindt u de verschillende tarieven.

Hulp nodig? Bel met onze medewerkers. Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.

0900 - 0024 (uitleg belkosten)

Bericht als uw salaris komt

Sms of mail bij een bij- of afschrijving

Betaalalert lezen

Met Betaalalerts krijgt u een berichtje op uw telefoon als er iets wijzigt op uw betaalrekening. U bepaalt zelf wanneer en hoe vaak u alerts ontvangt. Bijvoorbeeld als uw salaris is overgemaakt.

Volg ons via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Volg ons via Google