Naar de navigatie Naar de inhoud

Veelgestelde vragen - algemeen

Algemene vragen over de inhoud van het jaaroverzicht

  • Wanneer kan ik het beste belastingaangifte doen?

    Doet u digitaal aangifte? Vanaf begin maart is het grootste deel van de gegevens door de Belastingdienst al ingevuld. Op deze manier hoeft u de gegevens slechts te controleren en vervolgens te verzenden.

  • Wat is het verschil tussen boekdatum en rentedatum?

    De boekdatum is het bedrag waarop een bedrag wordt bijgeschreven op, of afgeschreven van uw rekening. De rentedatum is de datum die wij gebruiken voor renteberekening.

  • Waarom zitten er soms verschillen tussen de posities en inkomsten vermeld op de Vermogensrapportage over 2014 en het Financieel Jaaroverzicht van 2014?

    Uw Vermogensrapportage en uw Financieel Jaaroverzicht hebben verschillende functies. Uw Financieel Jaaroverzicht is bedoeld als hulpmiddel bij uw belastingaangifte. Uw Vermogensrapportage biedt u inzicht in de opbouw van uw vermogen en uw vermogensperformance. Uw Financieel Jaaroverzicht volgt de methodiek  van de Belastingdienst, waarbij de rentedatum bepalend is voor het jaar van rapportage. Uw Vermogensrapportage gaat uit van de boekdatum. Stel, uw rente wordt op 6 januari 2015 op uw rekeningafschrift bijgeschreven met een rentedatum van 31 december 2014. Het Financieel Jaaroverzicht neemt deze rente-inkomsten mee voor 2014, terwijl uw Vermogensrapportage deze in 2015 rapporteert.

    Als er rente of dividend wordt ontvangen met een rentedatum in 2013 nadat het FinO is opgemaakt, komt deze niet voor op het FinO. Raadpleeg hiervoor uw afschriften. Het kan ook voorkomen dat er een verschil in afronding is, dit komt met name voor bij 'fractie-aandelen'. Ook is het mogelijk dat enkele van uw rekeningen niet zijn opgenomen in uw Vermogensrapportage, terwijl deze wel onderdeel uitmaken van uw Financieel Jaaroverzicht.

  • Ik heb een vraag over box 1 vermogen. Waar kan ik dit terugvinden?

    Alle belastingvragen kunt u terugvinden op de website van de Belastingdienst.

Vragen of hulp nodig? Bel het Private Banking Advies en Service Team.

0800 - 024 07 34 (gratis)

Betaalpas kwijt? Blokkeer die direct

Regel het zelf met Mobiel Bankieren

Zelf uw betaalpas blokkeren met de app

Met de app kunt u uw betaalpas direct blokkeren en een nieuwe aanvragen. Zo kan er niets met uw geld gebeuren. Heeft u uw pas later weer gevonden? Geen probleem. Via de app deblokkeert u uw pas net zo gemakkelijk.

Blijf op de hoogte via

  • Volg ons via Facebook
  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube
  • Nieuwsbrief