Naar de navigatie Naar de inhoud
Terug naar overzicht
 

Toekomst mobiliteit op CES

11 januari | 11:42

De derde dag van de Innovatieshow SEC in Las Vegas werd overschaduwd door een enorme stroomstoring. Het is moeilijk voor te stellen in een woestijn, maar deze werd veroorzaakt door de overdadige regenval van een dag eerder. Zonder elektriciteit kwam alle indrukwekkende technologie plots tot stilstand. Het zorgde voor talloze macabere grappen: "Wie zei dat Alexa/Google het licht uit moest doen?".

Wij hebben desondanks het Mobiliteits-onderdeel bekeken. Bestuurderloze wagens zullen de complete auto-industrie verstoren. Op dit moment is de auto nog een, door sentiment beheerste, individuele aankoop. In de toekomst gaat het om iets dat personen comfortabel van punt A naar punt B brengt. Eigendom zal waarschijnlijk verdwijnen. Een vorm van abonnement of betalen-voor-gebruik methode is waarschijnlijker.

Dit is een bedreiging voor autofabrikanten en hun leveranciers. Het is echter een fantastische uitdaging voor bedrijven die auto’s leasen, verhuren of gezamenlijk gebruik van auto’s promoten. Het opent ook mogelijkheden voor bedrijven die diensten verlenen aan dit soort bedrijven. De Telematics divisie van TomTom is een van de bedrijven die kan profiteren.

De voordelen van bestuurderloos rijden zijn evident. Het betekent dat autorijden veiliger wordt. 95% van de ongelukken wordt veroorzaakt door menselijke fouten. Het zorgt ook voor een hogere mobiliteit. Ouderen en gehandicapten kunnen profiteren. De beschikbare hoeveelheid auto’s wordt ook beter gebruikt. Er is slechts behoefte aan één op de huidige zeven wagens.

Bestuurloze wagens gebruiken ook de beschikbare infrastructuur efficiënter. Ze rijden dichter bij elkaar, sneller en kunnen hun snelheid aan elkaar aanpassen. Dit heeft natuurlijk ook een gunstige uitwerking op het milieu.

Voorlopig blijven er veel auto’s op de weg met verschillende automatisering niveaus. Het duurt lang voordat het volledige wagenpark is vervangen. Dat komt mede doordat de behoefte aan mobiliteit enorm verschilt. Toch zal het de markt voor autofabrikanten verstoren. Deze zullen zich op de toekomst voor moeten bereiden. Zowel Ford als Toyota spraken bij hun bijdragen op CES over deze toekomst.

Hoe de technologie eruit zal gaan zien is nog niet duidelijk. Het is waarschijnlijk dat tal van bedrijven technologieën leveren die onderling uitwisselbaar zijn. Het aantal aanbieders van diensten in de automobielindustrie zal daardoor stijgen. Technologiebedrijven zullen een bijdrage leveren aan de software die noodzakelijk is voor het bestuurderloze tijdperk. En bedrijven als Uber hebben veel kennis van de markt waar klanten betalen voor gebruik.

Dit opent mogelijkheden voor de Telematica divisie van TomTom. Het gaat hierbij om de technologie die gebruikt wordt om te communiceren tussen een centrale database en een bepaalde hoeveelheid beschikbare wagens. TomTom heeft veel ervaring op dit vlak. Daarnaast heeft TomTom in het derde kwartaal van vorig jaar een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Leaseplan, een van de grootste leasebedrijven ter wereld. Daarmee heeft TomTom een stap gezet richting het concept van ‘Mobility-as-a-Service’.

Het benutten van informatie van gebruikers wordt steeds belangrijker als het gaat om mobiliteit. Het zorgt er ook voor dat er nieuwe vormen komen om geld te verdienen aan mobiliteit. Bedrijven zullen klanten laten betalen voor het gebruik van wagens. Maar ze kunnen de informatie over het gebruik ook doorverkopen. Dat is vergelijkbaar met de manier waarop Google op dit moment werkt met Search en Maps.

Technische analyses en fundamentele opinies

De technische analyses en fundamentele opinies zijn exclusief beschikbaar voor klanten van ABN AMRO. Deze informatie kunt u inzien binnen de beveiligde omgeving van Internet Bankieren. U logt daarvoor in met uw identificatiecode of met uw pas en e.dentifier.

Gratis paslezer van ABN AMRO voor Internet Bankieren en Mobiel. Ook voor identificatie bij Telefonisch Bankieren. De e.dentifier2 is de opvolger van de e.dentifier. U kunt beide paslezers gebruiken.
Fundamentele analyse is een techniek in de beleggingswereld. Beleggingsanalisten proberen daarmee de aantrekkelijkheid van een aandeel (of een aandelensector) te beoordelen ten opzichte van andere beleggingsmogelijkheden. Zij doen dit door een analyse van de gang van zaken in een onderneming of bedrijfstak.
Technische analyse is het bestuderen van grafieken van historische aandelenkoersen in combinatie met historische informatie, zoals prijs en omzet. Op basis van deze technische analyse worden uitspraken gedaan over toekomstige koersen in de effectenmarkt.